Landzonetilladelse til klubhus og maskinhus i Langstrup Mose nægtes
Dato
24. marts 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om klubhus og maskinhus til modelflyverklub i Langstrup Mose i Fredensborg
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage fra Danmarks Naturfredningsforening, Lokalafdelingen Fredensborg (DN), vedrørende Fredensborg Kommunes landzonetilladelse af 28. januar 2014. Tilladelsen omhandlede opførelse af et klubhus på 45 m² og et maskinhus på 16 m² til en modelflyveklub på matr.nr. [...1] Langstrup By, Asminderød, som er en del af en landbrugsejendom i landzone. DN argumenterede primært for, at tilladelsen var i strid med Planloven § 35, stk. 1, der skal forhindre spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land, samt områdets planlægningsmæssige udpegninger.
Modelflyveklubbens Historik og Aktiviteter
Modelflyveklubben har udøvet aktiviteter i Langstrup Mose siden 1986. Klubben har tidligere fået tidsbegrænsede landzonetilladelser til flyveaktiviteter, senest forlænget til 8. maj 2016. Tidligere tilladelser har ofte været betinget af, at der ikke måtte anbringes klubhuse eller lignende faciliteter. Det fremgik, at to eksisterende bygninger (maskinskur og klubskur) var opført uden tilladelse.
Den Aktuelle Ansøgning og Kommunens Tilladelse
Oprindeligt søgte modelflyveklubben om lovliggørelse af et eksisterende maskinhus og opførelse af et nyt klubhus på matr.nr. [...3]. Ansøgningen blev senere ændret til at omfatte opførelse af et nyt klubhus på 45 m² og flytning af det eksisterende maskinhus på 16 m² til matr.nr. [...1]. Bygningerne var tænkt opført i moduler for at lette fjernelse. Fredensborg Kommune meddelte en tidsbegrænset landzonetilladelse, gældende indtil 8. maj 2016, med vilkår om fjernelse af bygningerne, hvis klubbens aktiviteter ophørte, og at bygningerne skulle males mørkegrønne. Kommunen begrundede tilladelsen med, at tidsbegrænsningen ville give mulighed for fremtidig anvendelse af mosen til andre formål, og at bygningerne kunne fjernes.
Planlægningsmæssige Forhold
Matr.nr. [...1] ligger inden for flere planlægningsmæssige udpegninger:
- Transportkorridor (Fingerplan 2013): Området skal friholdes for yderligere permanent bebyggelse, bortset fra erhvervsmæssigt nødvendig bebyggelse til landbrug. Midlertidige bygninger kan undtagelsesvis tillades med tinglyst fjernelsesvilkår.
- Det øvrige hovedstadsområde (Fingerplan 2013): Kommuneplanlægning skal sikre, at bymæssige fritidsanlæg placeres i byzone, jf. Bekendtgørelse om hovedstadsområdets planlægning (Fingerplan 2013) § 21, stk. 1, nr. 3.
- Beskyttelsesområde for landskabsværdier og naturværdier (Fredensborg Kommuneplan 2013): Tilstanden og arealanvendelsen må ikke forringes, og der må som udgangspunkt ikke planlægges byggeri ud over det erhvervsmæssigt nødvendige for landbrug, skovbrug og fiskeri.
- Planlægningszone for lokale friluftsområder (Fredensborg Kommuneplan 2013): Mulighed for planlægning af almene, ikke-bymæssige lokale friluftsformål.
Langstrup Mose er et stort lavbundsareal med landskabelige, kulturhistoriske og naturmæssige værdier, og store dele er omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3. DN fremhævede mosens potentiale for naturgenopretning og argumenterede for, at modelflyveklubbens aktiviteter kunne placeres et andet sted. Kommunen bekræftede en igangværende dialogproces om mosens fremtidige anvendelse, men fastholdt, at eksisterende støjende fritidsaktiviteter skulle kunne fortsætte.
Natur- og Miljøklagenævnet ændrede Fredensborg Kommunes landzonetilladelse af 28. januar 2014 til et afslag. Afgørelsen blev truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.
Nævnets Vurdering af Landzonebestemmelserne
Nævnet foretog en samlet vurdering af det ansøgte i forhold til de planlægningsmæssige og landskabelige hensyn, der skal varetages ved administrationen af planlovens landzonebestemmelser. Formålet med disse bestemmelser er at modvirke byspredning og sikre en klar grænse mellem by og land, hvor det åbne lands rekreative og naturmæssige værdier beskyttes.
Begrundelse for Afslag
Nævnet fandt, at det ansøgte ville stride mod formålene med planlovens landzonebestemmelser. Hovedvægten blev lagt på følgende punkter:
- Landskabelig påvirkning: Området fremstår uforstyrret med begrænset bebyggelse. Opførelse af klubhus og maskinhus i Langstrup Mose, der rummer betydelige landskabelige, kulturhistoriske og naturmæssige værdier, ville have en negativ indflydelse på landskabet og stride mod landzonebestemmelsernes landskabsbeskyttende formål.
- Hindring af byspredning: Byggeriet ville stride mod landzonebestemmelsernes formål om at hindre spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land.
- Tidsbegrænsede tilladelser: Nævnet bemærkede, at det generelt er betænkeligt at meddele tidsbegrænsede landzonetilladelser. Sådanne tilladelser kan skabe en forventning om forlængelse eller permanent tilladelse, og ansøgers investeringer kan medføre et pres, der ikke er i overensstemmelse med landzonereglernes formål.
Det forhold, at modelflyveklubbens flyveaktiviteter var lovlige, og at tilladelsen til bygningerne var tidsbegrænset, kunne ikke ændre nævnets vurdering. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planloven § 62.
Lignende afgørelser