Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på landzonetilladelse til husstandsmølle på [adresse1] grundet landskabelige hensyn

Dato

5. november 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om opstilling af en husstandsmølle på [adresse1] i Ringkøbing-Skjern

Ringkøbing-Skjern Kommune meddelte den 6. november 2013 landzonetilladelse til opstilling af en 25 kW SWP-25 husstandsmølle med en totalhøjde på 25 meter på en ejendom ved Ringkøbing. Tilladelsen blev givet med vilkår om fjernelse af møllen ved ophørt brug og overholdelse af støjgrænser.

Ejendommens placering og landskabelige forhold

Ejendommen er beliggende i kystområdet sydøst for Ringkøbing, cirka 800 meter fra Ringkøbing Fjord. Området er udpeget som internationalt naturområde (EU-fuglebeskyttelsesområde, EU-habitatområde og Ramsarområde) og ligger inden for kystnærhedszonen. I kommuneplanen er området desuden udpeget som bevaringsværdigt landskab, hvor landskabets karakter skal beskyttes og bevares. Den ansøgte husstandsmølle skulle placeres 15,5 meter fra ejendommens eksisterende bebyggelse.

Kommunens oprindelige vurdering

Kommunen vurderede, at projektet ikke var VVM-pligtigt og ikke ville påvirke Natura 2000-området væsentligt. De anførte, at landskabet omkring møllen var et småskalalandskab med mange elementer som levende hegn, mindre skovområder og husmandssteder, hvilket gjorde det komplekst. Kommunen mente, at en plantage mod nord og de fragmenterede landskabselementer mod syd ville mindske møllens visuelle fremtræden. Desuden ville møllen sammen med tre andre husstandsmøller i nærområdet bidrage til et mere ensartet udtryk. Kommunen fremhævede også den funktionelle fordel ved en kystnær placering.

Klagen fra DN Ringkøbing-Skjern

DN Ringkøbing-Skjern påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet. De argumenterede for, at området primært er præget af nærheden til fjorden, som er synlig overalt, og at de særlige hensyn til natur og landskab i kystnærhedszonen ikke burde tilsidesættes. DN fremhævede områdets flade karakter og potentiale som vådområde for fugle, og at møller ikke ville gavne fuglelivet. De mente, at tekniske anlæg som vindmøller ville virke visuelt dominerende og ændre oplevelsen af det kystnære landskab, uanset placering i et småskalalandskab. Nærheden til Natura 2000-området talte yderligere imod opførelse af møller.

Kommunens bemærkninger til klagen

Ringkøbing-Skjern Kommune anerkendte, at området var beskrevet som bevaringsværdigt landskab, men fastholdt, at dette ikke automatisk medførte afslag. De oplyste, at en grundig besigtigelse havde ført til, at én af fem oprindeligt ansøgte husstandsmøller var blevet trukket tilbage på grund af synlighed. Kommunen påpegede, at der ikke var tale om en kystnærhedszone fri for bebyggelse, og henviste til Miljøministeriets "Inspiration til planlægning i kystnærhedszonen" vedrørende funktionel begrundelse for vindmøller i kystnære områder.

Natur- og Miljøklagenævnet ændrede Ringkøbing-Skjern Kommunes landzonetilladelse til et afslag. Afgørelsen blev truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 jf. Planloven § 35, stk. 1.

Juridisk grundlag og nævnets praksis

Nævnet lagde vægt på Planloven § 35, stk. 1, som kræver, at landzonetilladelser gives på baggrund af planlægningsmæssige og landskabelige hensyn. Et centralt formål er at sikre, at landskabelige hensyn tilgodeses, og at udviklingen sker i overensstemmelse med den overordnede planlægning.

I kystnærhedszonen skal der ifølge Planloven § 5 a søges friholdt for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed. Tilladelse kan kun gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planloven § 35, stk. 3.

Nævnet henviste også til Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller, som i Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1 fastsætter, at der skal tages størst muligt hensyn til natur og landskab. Cirkulæret undtager husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg fra krav om kommuneplanretningslinjer eller lokalplan, jf. Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3. Nævnets praksis for "umiddelbar tilknytning" er cirka 20 meter.

Endvidere skal tilladelser administreres under hensyntagen til internationale forpligtelser, herunder Rådets direktiv 92/43/EØF (habitatdirektivet). Dette indebærer en vurdering af, om projektet kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt, jf. Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder § 7, stk. 1 og Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder § 8, stk. 1, nr. 3.

Nævnets praksis er at meddele afslag på opstilling af husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre det kan udelukkes, at møllen vil have en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen.

Nævnets afgørelse

Et flertal på 6 af nævnets 10 medlemmer fandt, at klare landskabelige forhold talte afgørende imod en tilladelse. Flertallet vurderede, at husstandsmøllen ville virke dominerende i det fine, åbne fjordkystlandskab og påvirke landskabet negativt, hvilket ikke harmonerede med udpegningen som bevaringsværdigt landskab.

Mindretallet (4 medlemmer) stemte for at stadfæste kommunens tilladelse.

I overensstemmelse med stemmeafgivningen ændrede Natur- og Miljøklagenævnet Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 6. november 2013 til et afslag.

Lignende afgørelser