Afslag på landzonetilladelse til knuse- og oplagsplads ved Hørdum
Dato
15. oktober 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om knuse- og oplagsplads ved Hørdum i Thisted Kommune
Sagen omhandler Thisted Kommunes tidsbegrænsede landzonetilladelse til en knuse- og oplagsplads på en landbrugsejendom ved Hørdum. Ejendommen, beliggende i det åbne land, har siden 2003 været anvendt til oplag af materialer, og i 2010 blev der givet en midlertidig knusetilladelse.
Ansøgning og baggrund
I januar 2013 ansøgte virksomheden [virksomhed1] om at lovliggøre en knuse- og oplagsplads på ca. 1 hektar til knusning af byggeaffald, herunder tegl, beton og træ. Ansøgningen omfattede oplagshøjder på op til 5-8 meter og anslået 5-6 knusedage årligt med mobil knusemaskine. Virksomheden ønskede at anvende et eksisterende silohus til oplag af varer i storsække. Det fremgik, at ejeren tidligere havde ansøgt om en lignende aktivitet et andet sted, hvor kommunen havde besluttet, at sådanne virksomhedstyper skulle henvises til planlagte erhvervsområder.
Nabohøring og bekymringer
Fire naboer indsendte bemærkninger under nabohøringen, hvor de udtrykte betydelig bekymring:
- Visuelle gener: Oplagspladsen blev beskrevet som skæmmende og voksende, med mange tusinde tons materiale, der sjældent blev knust.
- Støj og drift: Bekymring for øredøvende larm fra knusemaskinen og for, at materialer blev tilført sent om aftenen og i weekender, trods ansøgning om normal arbejdstid.
- Infrastruktur: Vejen [adresse1] blev anset for at være i meget dårlig stand og uegnet til tunge transporter, hvilket forværrede dens tilstand og sikkerheden for cyklister og fodgængere.
- Miljø og sikkerhed: Frygt for skader på drænledninger under oplaget og bekymring for private drikkevandsbrønde. Der blev også udtrykt bekymring for ansvaret for oprydning ved en eventuel konkurs.
Menighedsrådet bemærkede, at knuse- og oplagspladser ideelt set bør placeres i industriområder. De udtrykte bekymring for støj fra knusning på hverdage i forhold til kirkelige handlinger som bryllupper og begravelser. De anbefalede afskærmende beplantning og jordvolde samt begrænsning af tilkørsel til mere egnede veje.
Kommunens vurdering og tilladelse
Thisted Kommunes Drifts- og Vejafdeling vurderede, at adgangsvejene ikke var optimale for den ansøgte virksomhed. Forvaltningen fandt, at placeringen ikke var optimal i forhold til naboer, men at støjkrav kunne overholdes med vilkår. De mente, at landskabelige hensyn ikke stærkt talte imod placeringen, forudsat afskærmning. Kommunen vurderede, at en tidsbegrænset landzonetilladelse ville være en balanceret løsning, og at projektet ikke var VVM-pligtigt. Ansøger var ikke interesseret i at flytte til et planlagt erhvervsområde ca. 1 km væk.
Thisted Kommune meddelte den 25. september 2013 en midlertidig landzonetilladelse med 11 vilkår, herunder:
Vilkår nr. | Beskrivelse |
---|---|
1 | Det ansøgte skal opføres i overensstemmelse med fremsendt materiale. |
2 | Virksomheden forudsætter miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5. |
4 | Landzonetilladelsen er tidsbegrænset og udløber den 1. oktober 2021. |
5 | Ansøger skal stille bankgaranti som sikkerhedsstillelse for oprydning af pladsen. |
7 | Der anlægges volde mod syd, øst og vest med en højde på 2-3 meter, beplantet med skærmende beplantning. |
8 | Nedknusning må kun foregå inden for det østlige område. |
10 | Oplag af materiale må maksimalt være 5 meter højt. |
11 | Antallet af knusedage reguleres af miljøgodkendelsen (udkast angav op til 9 dage årligt, mandag-fredag kl. 7-18, lørdag kl. 7-14). |
Kommunen begrundede tilladelsen med, at den ikke stred mod landzonehensyn, og at aktiviteten tjente almenvellets interesse ved genanvendelse af materialer. De mente, at vilkårene ville begrænse visuelle gener og sikre, at dyngerne blev nedbragt til et acceptabelt niveau.
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen med deltagelse af 10 medlemmer og traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 og Planloven § 35, stk. 1.
Nævnets vurdering af landzonebestemmelserne
Nævnet fremhævede, at Planloven § 35, stk. 1 kræver tilladelse til ændring af anvendelse af ubebyggede arealer i landzone. Formålet med landzonebestemmelserne er at varetage planlægningsmæssige og landskabelige hensyn, modvirke spredt og uplanlagt by- og erhvervsudvikling, og som hovedregel henvise erhverv uden tilknytning til jordbrug til erhvervsområder i byzone. Nævnet bemærkede, at den konkrete sag omhandlede lovliggørelse af et oplag og en nedknusningsplads, hvor adgangsvejene ikke var velegnede til de tunge transporter.
Flertallets afgørelse
Et flertal på 6 af nævnets medlemmer fandt, at de omhandlede nedknusnings- og oplagsaktiviteter bør henvises til et erhvervsområde, der er planlagt til at rumme virksomheder af denne karakter. Flertallet lagde vægt på, at kommunen selv tidligere havde vedtaget, at lignende virksomhedstyper skulle henvises til planlagte erhvervsområder. Det blev også vurderet, at spørgsmålet om VVM-pligt og placering uden for et beskyttelsesområde ikke burde være afgørende for landzonetilladelsen. Desuden fandt flertallet, at landskabelige hensyn fortsat talte imod placeringen på landbrugsejendommen, uanset de stillede vilkår om volde og beplantning.
Flertallet stemte derfor for at ændre Thisted Kommunes landzonetilladelse til et afslag.
Mindretallets holdning
Et mindretal på 4 medlemmer stemte for at stadfæste kommunens tilladelse.
Endelig afgørelse
I overensstemmelse med stemmeafgivningen ændrede Natur- og Miljøklagenævnet Thisted Kommunes afgørelse af 25. september 2013 om tidsbegrænset, lovliggørende landzonetilladelse til en knuse- og oplagsplads til et afslag. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser