Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om afslag på dispensation og landzonetilladelse til tilbygning ved sommerhus
Dato
10. september 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Kolding Kommunes dispensation og tilladelse til at opføre et nyt
Sagen omhandler Kolding Kommunes afgørelse af 19. juni 2013, hvor kommunen meddelte dispensation fra Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1 om søbeskyttelseslinjen til opførelse af en tilbygning på 19 m² til et eksisterende sommerhus samt et nyt brændeskur på maksimalt 10 m². Samtidig blev der givet landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1 til ombygning af sommerhuset og tilbygningen. Natur- og Miljøklagenævnet ændrede senere denne afgørelse til et afslag. Ejendommen er beliggende i landzone og inden for søbeskyttelseslinjen fra Søndersø og Søndermose. Området er i Kommuneplan 2013-2025 udpeget som værdifuldt landskab, særligt geologisk interesseområde og økologisk forbindelseslinje. Det eksisterende sommerhus er på 49 m² og opført i 1969. Ansøgningen omhandlede en ombygning og en tilbygning, der ville øge det samlede boligareal til ca. 70 m².
Ansøgning og kommunal sagsbehandling
Ejerne ansøgte den 22. oktober 2012 om byggetilladelse til ombygning og tilbygning. Det fremgik, at det eksisterende sommerhus var 51 m², og den ansøgte tilbygning 19 m². Kommunen foretog besigtigelser og konstaterede, at et eksisterende anneks på 15-20 m² og et brændeskur på ca. 13 m² ikke var registreret i BBR og skulle lovliggøres. Ansøger indvilgede i at fjerne det ulovligt opførte anneks og indtænke et nyt brændeskur i det reviderede projekt, samt at fjerne et ansøgt overdækket areal mod søen.
Kolding Kommunes afgørelse
Kolding Kommune meddelte dispensation og tilladelse på betingelse af, at:
- Der ikke etableres et fast overdækket areal sydvest for sommerhuset mod søen.
- Det eksisterende anneks og brændeskur fjernes senest ved ibrugtagning af ny tilbygning.
- Et nyt brænde- og redskabsskur på maksimalt 10 m² opføres nordøst for og i tilknytning til den nye tilbygning i materialer tilpasset sommerhuset og med en maksimal højde på 3,0 meter over terræn.
Kommunen vurderede, at ombygningen reelt var en udskiftning af det eksisterende sommerhus. De mente, at projektet, med de fastsatte vilkår, ikke ville have en væsentlig indvirkning på natur og landskab på stedet, da bebyggelsen ikke blev væsentligt forøget og ville fremstå samlet.
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Danmarks Naturfredningsforening (DN) klagede over afgørelsen med henvisning til:
- Sommerhusets placering i et værdifuldt område inden for sø- og åbeskyttelseslinjen.
- Negativ indflydelse på oplevelsen af det bynære landskab.
- Områdets udpegning som økologisk forbindelseslinje, der er sårbar på grund af omgivende bebyggelser og veje.
Natur- og Miljøklagenævnet ændrede Kolding Kommunes afgørelse om dispensation og tilladelse til et afslag efter Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1 og efter Planloven § 35, stk. 1.
Søbeskyttelseslinjen – Nævnets vurdering
Nævnet bemærkede, at efter Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1 er der et forbud mod bebyggelse inden for 150 meter fra søer og registrerede vandløb. Hovedformålet er at beskytte søer og åer som værdifulde landskabselementer og levesteder. Kommunalbestyrelsen kan gøre undtagelse fra dette forbud efter Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2, men det beror på et konkret skøn, hvor der lægges vægt på nødvendighed og undgåelse af præcedensvirkning. Opførelse af bebyggelse til erstatning for eksisterende betragtes som udgangspunkt som nyopførelse. Nævnet meddeler normalt dispensation til ny bebyggelse med samme placering, størrelse, anvendelse og karakter som den eksisterende, forudsat at den eksisterende bebyggelse er lovligt opført.
I den aktuelle sag fandt et flertal på 7 af nævnets medlemmer, at den ansøgte udvidelse af boligarealet med 19 m² var stor i forhold til det eksisterende hus på 49 m², og at det ansøgte brændeskur på maksimalt 10 m² yderligere bidrog til dette. Flertallet vurderede, at udvidelsen ville medføre en negativ påvirkning af oplevelsen af sølandskabet, og at dette ikke opvejedes af en lavere bygningshøjde. Desuden kunne en dispensation medføre uønsket præcedens. Oplysninger om et nærliggende fritidshus fra 2006 kunne ikke få afgørende betydning, da nævnet ikke er bundet af førsteinstansens upåklagede afgørelser. Det blev også fremhævet, at ulovligt opført bebyggelse (anneks og brændeskur) ikke kunne medvirke til at give dispensation til større bebyggelse.
Landzone – Nævnets vurdering
Efter Planloven § 35, stk. 1 forudsætter ny bebyggelse og udvidelser af sommerhuse i landzone kommunal tilladelse. Udgangspunktet er, at sommerhuse skal ligge i sommerhusområder, og nye sommerhuse tillades ikke i landzone. Nævnet giver normalt ikke tilladelse til udvidelse af sommerhuse i områder, der er særligt højt prioriterede i planlægningen, som f.eks. rekreative eller grønne områder.
Ejendommen ligger i landzone i et område udpeget som værdifuldt landskab og geologisk interesseområde, og grænser op til kulturmiljø og økologisk forbindelsesområde. Et flertal på 7 af nævnets medlemmer fandt, at udpegningen af området som værdifuldt landskab talte afgørende imod en tilladelse til et nyt og større sommerhus.
Sammenfatning af afgørelsen
I overensstemmelse med flertallets vurdering ændrede Natur- og Miljøklagenævnet Kolding Kommunes afgørelse af 19. juni 2013 om dispensation og tilladelse til et afslag efter både Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1 og Planloven § 35, stk. 1.
Lignende afgørelser