Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om lovliggørelse af shelter i landzone

Dato

11. september 2013

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om lovliggørelse af shelter i Holbæk Kommune Natur- og Miljøklagenævnets

Sagen omhandler en klage over Holbæk Kommunes afslag på en lovliggørende landzonetilladelse til placering af et shelter, en husvogn, en campingvogn og en container på en ejendom i landzone. Ejendommen, der er knap 6,2 ha, ligger i et område udpeget som landskabsområde i Holbæk Kommuneplan 2007-2018.

Ansøger havde i 2013 ansøgt om lovliggørelse af de nævnte konstruktioner, som kommunen tidligere havde varslet påbud om fjernelse af. Ansøger accepterede afslaget for husvogn, campingvogn og container, men påklagede afslaget vedrørende shelteret til Natur- og Miljøklagenævnet.

Klagerens argumenter for shelteret

Klageren anførte, at afslaget på shelteret var urimeligt og ubegrundet. Shelteret, der angiveligt måler 10 m² (ikke 19 m² som anført af kommunen), blev opført i 2005 som et "refugium" til genoptræning efter en trafikulykke. Det er placeret diskret på en tidligere brandtomt fra en nedbrændt gård og er ifølge klageren ikke fritliggende, da resterne af gården stadig præger stedet. Klageren fremhævede desuden, at kommuneplanen tillader, at området kan overgå til fritids- og rekreative formål, og at praksis for shelters normalt er mere lempelig, da de hører naturligt hjemme i landzone. En nabo havde angiveligt også haft glæde af shelteret.

Holbæk Kommunes vurdering og bemærkninger

Holbæk Kommune begrundede sit afslag med, at ejendommens eksisterende landbrugsbygninger dækkede det landbrugsmæssige behov, og at boligen dækkede boligbehovet, hvorfor husvogn, campingvogn og container blev anset for overflødige. Kommunen vurderede, at shelteret med sin fritliggende placering ca. 160 meter fra ejendommens nærmeste eksisterende bygning ikke kunne tillades. Kommunen bemærkede desuden, at den kommende kommuneplan kun ville tillade rekreative formål, ikke fritidsformål, og at den tidligere gård ikke længere eksisterede, da bygningerne var forsvundet mellem 1996 og 1999. Sagen var opstået efter en naboklage om støjende adfærd ved shelteret.

Naboens og klagerens supplerende bemærkninger

Naboen påpegede, at shelteret var højt beliggende i forhold til hendes ejendom og forårsagede både fysisk og lydmæssig gene. Klageren fastholdt, at shelteret var 9,9 m² og ikke 19 m², og at kommunens egne fotos viste rester af den tidligere gård. Klageren var uvidende om naboklagen og mente, at naboen ikke var en interessent i sagen, og at shelteret havde ligget uden problemer siden 2005. Klageren anførte også, at naboen tidligere havde benyttet shelteret.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 og Planloven § 35, stk. 1, som fastslår, at ny bebyggelse i landzone kræver kommunal tilladelse baseret på planlægningsmæssige og landskabelige hensyn. Landzonebestemmelserne har til formål at sikre landskabelige værdier og reservere det åbne land til landbrug og lignende aktiviteter.

Nævnets vurdering af landzonetilladelse

Nævnet bemærkede, at der normalt bør gives tilladelse til rekreative foranstaltninger, hvis de er forenelige med landzonereglerne, især hvis de tjener almene, rekreative formål med offentlig adgang. I denne sag var shelteret imidlertid til privat brug og placeret ca. 160 meter fra ejendommens eksisterende bygninger. Den nedbrændte gård fra 1954 kunne ikke betragtes som eksisterende bebyggelse, da bygningerne var forsvundet mellem 1996 og 1999. Nævnet henviste også til Planloven § 36, stk. 1, nr. 7, som tillader småbygninger på op til 50 m² uden landzonetilladelse, hvis de er i tilknytning til eksisterende bebyggelse, typisk inden for 20 meter.

Afgørelse og begrundelse

Natur- og Miljøklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Holbæk Kommunes afslag. Nævnet lagde vægt på følgende:

  • Landskabsområde: Shelteret ligger i et landskabsområde, og en tilladelse ville stride mod kommuneplanens retningslinjer.
  • Privat anlæg: Shelteret tjener ikke almene, rekreative formål, men er et privat anlæg uden offentlig adgang.
  • Præcedensvirkning: En tilladelse kunne skabe en uønsket præcedens for lignende ansøgninger i området.

Nævnet vurderede, at forskellen i angivet størrelse på shelteret (10 m² mod 19 m²) ikke ændrede resultatet. Der blev ikke fundet særlige forhold, der kunne begrunde en tilladelse til lovliggørelse af shelteret på ejendommen. Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede derfor Holbæk Kommunes afgørelse af 20. juni 2013. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser