Stadfæstelse af landzonetilladelse til fun bike bane i Søndervig med yderligere vilkår
Dato
7. april 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om fun bike bane ved Søndervig i Ringkøbing-Skjern Kommune
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 28. maj 2013, der gav midlertidig landzonetilladelse til etablering af en fun bike bane på en lejet grund i Søndervig. Ejendommen er beliggende i kystnærhedszone, bevaringsværdigt landskab og Natura 2000 opland, ca. 100 meter fra nærmeste sommerhusområde. Arealet har tidligere været anvendt som knuseplads og er delvist rammebelagt til erhvervsområde i kommuneplanen.
Ansøgningens indhold
Ansøger søgte om tilladelse til at etablere en fun bike bane på ca. 60 x 100 meter på nordsiden af en oplagsplads. Projektet omfattede:
- Etablering af banen for større og mindre børn.
- Indhegning af banen med et dige på øst- og nordsiden af sikkerhedshensyn.
- Tilladelse til at have fire fun bikes kørende (2 Suzuki LT 50 og 2 Suzuki LT 90).
- Etablering af en parkeringsplads på maksimalt 600 m², med forventet maksimal belastning på 8-10 biler i højsæsonen.
- Vejadgang via eksisterende indkørsel til en put and take sø syd for banen.
- Oprindelige åbningstider i juni, juli og august fra kl. 14 til kl. 19, dog med en udvidet åbningstid på ca. 1 time i højsæsonen. Dette blev senere ændret til 2,5 måned i sommermånederne og 2 uger i oktober.
Støjvurdering og nabobekymringer
Grontmij udarbejdede et notat med overslagsberegninger af støj fra fun bikes. Beregningerne viste, at enkelte sommerhuse ville have en støjbelastning over 35 dB(A), men under 40 dB(A), hvilket er grænseværdierne for sommerhusområder. Ansøger oplyste at have 20 års erfaring med fun bike baner uden naboklager. Flere naboer, herunder Lyngvejens Grundejerforening og Holmsborgvejens Grundejerforening, klagede over projektet. Deres primære bekymringer var:
- Støjgener fra banen og den øgede trafik, som frygtedes at forringe udlejningsmulighederne for sommerhuse.
- Forringet udsigt over fjorden.
- Uegnet placering i et sommerhusområde, der stred mod rekreative værdier og kommunens målsætning om at koncentrere støjende forlystelser i byområder.
- Mangelfulde støjberegninger, der ikke var baseret på 'real life målinger'.
- Strid med Naturbeskyttelseslovens § 21 vedrørende reklameskiltning i det åbne land.
Kommunens oprindelige vurdering og tilladelse
Ringkøbing-Skjern Kommune vurderede, at den gamle knuseplads var velegnet til en fun bike bane, da den lå uden for sommerhusområdet og delvist var udlagt til erhvervsformål. Kommunen fandt, at der ikke var landskabelige hensyn eller andre beskyttelseshensyn, der talte imod en tilladelse, da banen ville blive afskærmet af jordvolde. Kommunen vurderede desuden, at projektet ikke ville påvirke Natura 2000-området væsentligt eller medføre beskadigelse af plantearter eller yngle- og rasteområder for dyrearter omfattet af Habitatdirektivets bilag IV. Trafikal merbelastning blev anset for uproblematisk, da tilkørsel skulle ske via eksisterende svingbaner. Kommunen meddelte midlertidig landzonetilladelse den 28. maj 2013 i henhold til Planlovens § 35, stk. 1, med følgende vilkår:
- Miljøstyrelsens støjvejledning skulle overholdes.
- Kommuneplanen skulle søges ændret ved førstkommende revision.
- Ingen flag, skilte eller reklamering uden særskilt tilladelse.
- Støjniveauet måtte ikke forøges ved udskiftning af maskiner.
- Tilladelsen gjaldt maksimalt 3 år.
Klagernes anbringender
Klagerne anførte, at kommunen havde negligeret indsigelser og tilladt en 'tivolisering' af naturområder. De fastholdt, at støjberegningerne var utilstrækkelige og ikke retvisende. Desuden mente de, at der ikke var hjemmel i gældende lokalplan eller Planloven til at meddele en så vidtgående dispensation på forventet efterbevilling, hvilket de anså for at være i strid med forvaltningspraksis og medføre en alvorlig hjemmelsmangel. De henviste til, at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst, og at støjniveauet ville overstige de lovbestemte tålegrænser betydeligt.
Kommunens og ansøgers bemærkninger til klagen
Kommunen oplyste, at Lyngvejens Grundejerforening ikke var blevet hørt på grund af afstand, mens Holmsborgvejens Grundejerforening var hørt, men ikke havde indsendt bemærkninger i høringsrunden. Kommunen forsvarede støjberegningerne som værende udført af et akkrediteret firma og anførte, at støj fra fun bikes normalt reguleres via Miljøbeskyttelseslovens § 42 efter aktiviteten er sat i drift. Ansøger fremhævede banens placering øst for en trafikeret vej og den tidligere knuseplads' historik uden gener. Ansøger oplyste desuden, at kørslen ikke ville være kontinuerlig, og at en afprøvning havde vist, at støjen ikke generede den nærliggende put and take sø.
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet bestod af 9 ud af 10 medlemmer.
Nævnets vurdering af lokalplanpligt
Nævnet vurderede, at etablering af en bane til fire fun bikes, henset til anlæggets begrænsede karakter og aktuelle placering, kunne ske uden lokalplan. Dette på trods af Planlovens § 13, stk. 2, som fastsætter krav om lokalplan for større bygge- og anlægsarbejder eller væsentlig ændret anvendelse af ubebyggede arealer.
Vurdering af støjforhold
Med den ansøgte placering, omgivet af volde, lagde Natur- og Miljøklagenævnet til grund, at de almindelige grænseværdier for støj, som beskrevet i Miljøstyrelsens vejledning om Ekstern støj fra virksomheder, kunne overholdes af fun bike banen, også i sommerhusområdet. Nævnet bemærkede, at tilsynsmyndigheden efterfølgende kan give påbud om støjreduktion i henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 42, hvis aktiviteten medfører væsentlige støjulemper.
Samlet vurdering og afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet fandt, at anlægget kunne tillades. Nævnet lagde vægt på:
- Anlæggets beskedne karakter.
- Placeringen på en nedknusningsplads omkranset af volde.
- Placeringen øst for sommerhusbebyggelsen med en trafikeret vej imellem.
- At aktiviteten ikke ville medføre væsentlige støjgener.
Vilkår for tilladelsen
Nævnet stadfæstede Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse om midlertidig landzonetilladelse til fun bike bane og parkeringsplads. Der blev dog tilføjet følgende yderligere vilkår for tilladelsen:
- Fun bike banen må kun benyttes 3 måneder om året, fordelt med 2,5 måned i perioden juni-august og 2 uger i oktober.
- Vilkåret om tidsbegrænsning blev konsekvensrettet, så 3-årsfristen løber fra datoen for nævnets afgørelse.
Afgørelsens endelighed
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62.
Lignende afgørelser