Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om opstilling af husstandsvindmølle ved Vantore
Dato
26. november 2013
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om opstilling af husstandsvindmølle ved Vantore i Guldborgsund Kommune
Lovreferencer
Sagen omhandler en ansøgning fra [virksomhed1] ApS om opstilling af en 25 kW husstandsvindmølle med en totalhøjde på 25 meter på en landbrugsejendom i Vantore, Guldborgsund Kommune. Ejendommen er beliggende kystnært i et jordbrugsområde med særlige naturværdier og i et område med kirkeomgivelser (fjernvirkning). Møllen ville blive placeret cirka 0,3 km fra Natura 2000-område nr. 173, som inkluderer et fuglebeskyttelsesområde, et Ramsarområde og et habitatområde. Formålet med kystnærhedszonen er at friholde kystområder for bebyggelse og anlæg, mens jordbrugsområder med særlige naturværdier normalt ikke tillader tekniske anlæg, der kan forringe landskabs-, natur- og kulturhistoriske værdier. Inden for kirkeomgivelser skal kirkens samspil med landskabet bevares.
Kommunens sagsbehandling og nabohøring
Guldborgsund Kommune foretog en VVM-screening og vurderede, at projektet ikke var VVM-pligtigt. Kommunen vurderede desuden, at projektet ikke ville påvirke Natura 2000-området væsentligt eller skade beskyttede arter. I forbindelse med nabohøringen indkom der en indsigelse fra en nabo, der udtrykte bekymring for støj fra møllen, især da der allerede var flere støjkilder på ejendommen, og en verserende støjsag fra 2011 vedrørende eksisterende siloer. Naboen mente, at området havde mistet sin herlighedsværdi på grund af mange vindmøller og en ny kornsilo i området.
Kommunens vurdering og tilladelse
Guldborgsund Kommune meddelte den 16. april 2013 landzonetilladelse til husstandsvindmøllen på vilkår om, at møllen skulle fjernes, hvis den var ude af drift i et år, og at byggetilladelse skulle indhentes. Kommunen vurderede, at møllens placering i nær tilknytning til den bestående bygningsmasse ikke ville ændre områdets natur- og landskabsværdier væsentligt, og at møllen ville opleves som en del af den samlede ejendom. Det blev også vurderet, at møllen ikke ville have indvirkning på landskabsbilledet i forhold til kirken, da ejendommen lå i udkanten af fjernvirkningsområdet. Kommunens miljøenhed vurderede, at møllen ville overholde gældende støjkrav og ikke bidrage betydeligt til støjgener, hverken som enkeltstående enhed eller i forhold til de bestående tekniske anlæg. Kommunen henviste til, at landzonetilladelsen var behandlet i henhold til kommuneplanen og tillæg hertil, som giver mulighed for at tillade husstandsmøller i vindmølleminuszoner efter en konkret vurdering, jf. Miljøministeriets cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1, og stadfæstede Guldborgsund Kommunes afgørelse af 16. april 2013 om opstilling af husstandsvindmøllen. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 3 år eller ikke har været udnyttet i 3 på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62.
Nævnets begrundelse
Nævnet bemærkede, at opførelse af ny bebyggelse i landzone forudsætter tilladelse fra kommunalbestyrelsen, og at afgørelsen træffes på grundlag af planlægningsmæssige og landskabelige hensyn, samt hensyn til nabogener og præcedens. Et centralt formål er at sikre, at landskabelige hensyn tilgodeses, og at udviklingen sker i overensstemmelse med den overordnede planlægning. Kystnærhedszonen skal søges friholdt for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed, jf. Planloven § 5a, og landzonetilladelse kan kun gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning, jf. Planloven § 35, stk. 3.
Nævnet henviste til Miljøministeriets cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1, som fastsætter, at der skal tages størst muligt hensyn til nabobeboelser og øvrige interesser i det åbne land. Cirkulæret undtager husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg fra kravet om kommuneplanretningslinjer eller lokalplan, jf. Miljøministeriets cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3. Praksis for
Lignende afgørelser