Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af tilladelse til husstandsvindmølle på [adresse1] efter klage over landskabelige forhold

Dato

17. juli 2013

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Vordingborg Kommunes tilladelse til husstandsvindmølle på [adresse1

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Vordingborg Kommunes afgørelse af 22. marts 2013, som gav tilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på en ejendom i Askeby, Møn. Ejendommen ligger i landzone og inden for kystnærhedszonen, udlagt til jordbrugs- og beskyttelsesområde i kommuneplanen. Den ansøgte vindmølle var en 21 m gittermast med en totalhøjde på 24,57 m og en rotordiameter på 7,13 m. Møllen skulle opstilles øst for ejendommen, mellem en maskinhal og naboskel, hvilket ifølge producenten var den mest hensigtsmæssige placering. Kommunen havde besigtiget ejendommen og vurderet, at placeringen var optimal og til mindst mulig gene for omboende, idet den opstilles i umiddelbar tilknytning til ejendommens eksisterende bygninger og ikke stred mod overordnede landskabelige og planlægningsmæssige hensyn. Kommunen havde også fastsat et vilkår om, at vindmøllen skulle nedtages og fjernes senest 1 år efter ophør af den tilladte anvendelse. Tilladelsen bortfaldt, hvis den ikke var udnyttet inden 3 år, eller ikke havde været udnyttet i 3 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 1.

Klagen fra nabo

En nabo klagede over afgørelsen og anførte, at der ikke burde gives tilladelse, eller at den i så fald skulle gives på vilkår om en anden placering og reduceret navhøjde. Klager mente, at der ikke var taget tilstrækkelige landskabelige hensyn, herunder til landskabelige helheder, kulturmiljøer, udsyn til åbne landskabsområder og den kystnære beliggenhed. Klager fremhævede, at vindmøllen ville blive det højeste punkt på det vestlige Møn og derfor ville være synlig langvejs fra, både fra vand og landsiden, og unødigt dominerende. Det blev også anført, at kommunen ikke havde haft et tilstrækkeligt oplysningsgrundlag for tilladelsen, og at afgørelsen ikke var truffet på et fuldt oplyst grundlag, da der manglede præcise oplysninger om møllens sokkel, mål og afstande. Klager var bekymret for markskader i forbindelse med opførelse og eftersyn af møllen og mente, at en anden placering på ejendommen ville være mere hensigtsmæssig.

Kommunens og ansøgers bemærkninger

Vordingborg Kommune bemærkede, at de på baggrund af klagers indsigelse havde foretaget en besigtigelse og landskabelig vurdering, som ikke gav anledning til afslag. Kommunen lagde vægt på, at møllen opstilles i overensstemmelse med Miljøministeriets vejledning, i umiddelbar tilknytning til ejendommen med langt til nærmeste naboer, og i tråd med kommuneplanens retningslinjer. Kommunen fremhævede, at der var et politisk ønske om at fremme vedvarende energi, og at møllen ikke opstilles i Natura 2000-område, fredet område eller naturbeskyttet område. Ansøgerne bemærkede, at en placering mod vest på ejendommen ville være mindst lige så synlig, og at gittermasten tjener som stige ved eftersyn. De anførte også, at der allerede var opført højere møller i området, og at andre strukturer som en silo i Stubbekøbing dominerede udsynet. Ansøgerne havde fremsendt udtalelser fra Dansk Vindmølleforening og Thymølle-producenten, der understøttede den valgte placering for at afhjælpe turbulens og sikre visuel integration med bygningsmassen.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet bemærkede, at et af formålene med planlovens landzonebestemmelser er at sikre, at opstilling af anlæg i det åbne land sker under hensyntagen til landskabelige værdier og i overensstemmelse med den overordnede planlægning. Ifølge Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1, skal der tages størst muligt hensyn til nabobeboelser og øvrige interesser i det åbne land. Cirkulæret undtager dog husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 m i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg fra kravet om kommuneplanretningslinjer, jf. Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3.

Kommunen skal altid foretage en konkret vurdering af det ansøgte, herunder den landskabelige virkning. Efter praksis skal husstandsvindmøller som udgangspunkt opføres i umiddelbar tilknytning til den øvrige bebyggelse på ejendommen, så den opfattes som en samlet enhed i landskabet.

Nævnets vurdering og afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Vordingborg Kommunes konkrete vurdering. Kommunen havde efter besigtigelse vurderet, at det ansøgte ikke stred mod de hensyn, der skal varetages i forbindelse med administrationen af planlovens landzonebestemmelser, og at husstandsvindmøllen opstilles i umiddelbar tilknytning til ejendommens bygninger. Nævnet fandt ikke, at der var afgørende landskabelige eller naturmæssige hensyn, der talte imod en tilladelse. Det blev bemærket, at landzonemyndigheden er nærmest til at foretage den konkrete landskabelige vurdering, og at Natur- og Miljøklagenævnet som ankeinstans kun bør ændre afgørelsen, hvis klare retlige eller landskabelige hensyn taler derfor.

På denne baggrund stadfæstede Natur- og Miljøklagenævnet Vordingborg Kommunes afgørelse af 22. marts 2013. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser