Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til ændring af status fra sommerhus til helårsbolig
Dato
24. oktober 2013
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Holbæk Kommunes afgørelse om landzonetilladelse til ændring af
Sagen omhandler en klage fra Danmarks Naturfredningsforening (DN) over Holbæk Kommunes afgørelse om at meddele landzonetilladelse til ændring af status fra sommerhus til helårsbolig for en ejendom beliggende på [adresse1], 4440 Mørkøv. Ejendommen, der er opført i 1800 med et boligareal på 90 m², fungerede oprindeligt som medhjælperbolig for ansatte ved Torbenfeld Hovedgård. I 1970'erne blev dens status ændret til sommerhus, da det blev vanskeligt at udleje den som helårsbeboelse. Ansøger ønskede at ændre status tilbage til helårsbeboelse på grund af fornyet interesse fra lejere.
Klagerens anbringender
DN anførte, at ejendommen har haft sommerhusstatus i cirka 40 år, og at den manglende vilkårsfastsættelse i landzonetilladelsen kunne bane vej for fremtidige bygningsmæssige udvidelser fra de nuværende 90 m² op til 250 m². Klager fremhævede, at ejendommen ligger i et område, der i Kommuneplan 2007 for Holbæk Kommune er registreret som beskyttelsesområde, kulturmiljø og større uforstyrrede landskaber omkring Åmosen. DN udtrykte bekymring for, at tilladelsen ville skabe præcedens for lignende afgørelser i kommunen, hvor mange tidligere medarbejderboliger i godslandskaber kunne opnå lignende statusændringer og dermed potentielt føre til uønskede udvidelser i landskabet.
Holbæk Kommunes vurdering
Holbæk Kommune meddelte landzonetilladelse med den begrundelse, at statusændringen ikke var i strid med kommuneplanens udpegninger eller de hensyn, kommunen skal varetage efter Planloven § 35, stk. 1. Kommunen lagde vægt på, at bygningen oprindeligt var opført som helårsbolig, at der ikke ville ske en visuel påvirkning af det omkringliggende landskab, og at den ændrede anvendelse ikke ville være til gene for omkringboende. Kommunen oplyste desuden, at eventuelle fremtidige ansøgninger om ændret anvendelse eller nyt byggeri ville blive behandlet særskilt og konkret.
Ejendommens karakteristika og omgivelser
- Boligareal: 90 m², opført i 1800.
- Historie: Oprindeligt medhjælperbolig, sommerhus siden 1970'erne.
- Beliggenhed: Midt i skovområdet Orekrog, ikke synlig fra hovedvej. Grusbelagt tilkørselsvej, der også benyttes af moderne skovmaskiner og servicekøretøjer til andre helårsbeboelser længere inde i skoven.
- Kommuneplanudpegninger: Beskyttelsesområde, kulturmiljø (omkring Torbenfeld Hovedgård) og større uforstyrrede landskaber omkring Åmosen. Kommuneplanen angiver, at anlæg og bebyggelse i beskyttelsesområder skal tilpasses landskabet og den lokale byggeskik, og at kulturmiljøet er sårbart over for ombygning, der ikke harmonerer med områdets byggestil. Større uforstyrrede landskaber skal friholdes for høje tekniske anlæg og lignende.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1, og ændrede Holbæk Kommunes afgørelse af 28. februar 2013 om landzonetilladelse til et afslag. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af nævnet, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 5, stk. 1.
Nævnets begrundelse
Nævnet lagde vægt på, at afgørelser om ændret anvendelse i landzone skal træffes ud fra planmæssige og landskabelige hensyn, og at der i vurderingen indgår overvejelser om præcedens. Et af formålene med landzonebestemmelserne er at modvirke byspredning og uplanlagt bebyggelse i det åbne land. Etablering af yderligere helårsboliger i landzone bør som hovedregel ske efter nærmere planlægning og ikke ved enkeltstående landzonetilladelser.
Selvom Miljøministeriets vejledning og hidtidig praksis åbner mulighed for at tillade genoptagelse af helårsbeboelse i huse, der oprindeligt var helårsboliger, er nævnet særligt tilbageholdende med at tillade helårsbeboelse i særligt beskyttede områder i medfør af fredning, kommuneplanlægning, kystnærhed og andre umiddelbart beskyttede områder efter naturbeskyttelsesloven.
Nævnet vurderede, at der i den foreliggende sag ikke forelå sådanne særlige omstændigheder, der kunne begrunde en landzonetilladelse til statusændring fra fritidshus til helårshus. Nævnet lagde navnlig vægt på:
- De landskabelige hensyn, da ejendommen ligger i et område udpeget som beskyttelsesområde, kulturmiljø og større uforstyrrede landskaber omkring Åmosen.
- At bebyggelsen siden 1970'erne, altså i cirka 40 år, har haft status som fritidshus.
- At der ikke er andre helårshuse i nær afstand til ejendommen, hvilket mindsker argumentet om, at den ændrede status ikke ville påvirke omgivelserne væsentligt eller skabe præcedens for spredt bebyggelse.
Lignende afgørelser