Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse i sag om kalundborg Kommunes landzonetilladelse til opførelse af et maskinhus

Dato

23. maj 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om kalundborg Kommunes landzonetilladelse til opførelse af et maskinhus

Sagen omhandler Kalundborg Kommunes landzonetilladelse af 18. februar 2013 og dispensation fra skovbyggelinjen til opførelse af et maskinhus på en landbrugsejendom i Årby. Ejendommen, der er på 15,7 ha og producerer nåletræer, er beliggende inden for et område, som i kommuneplanen er udpeget som bevaringsværdigt landskab, større uforstyrret landskab og værdifuldt kulturmiljø. Desuden ligger ejendommen inden for kystnærhedszonen og skovbyggelinjen.

Ansøgningens indhold

Ansøgningen omfattede opførelse af et maskinhus på 240 m² til dyrkning af nåletræer og et væksthus på 72 m² til forsøg med moderplanter. Maskinhuset var planlagt placeret ca. 40 meter nord/øst for den eksisterende bebyggelse, mens væksthuset skulle ligge ca. 22 meter øst for den eksisterende bebyggelse. Begge bygninger var tænkt opført i trækonstruktion med sortmalede brædder og hvidmalede palævinduer.

Kommunens afgørelse og begrundelse

Kalundborg Kommune meddelte landzonetilladelse og dispensation til maskinhuset. Kommunen begrundede tilladelsen med, at maskinhuset var driftsmæssigt nødvendigt, og at placeringen var begrundet i terrænforholdene, hvilket ifølge kommunen sikrede, at huset indpassede sig i landskabet. Kommunen mente desuden, at væksthuset ville binde maskinhuset visuelt sammen med den øvrige bebyggelse. Kommunen fandt ikke, at det ansøgte var i strid med kommunens administrationsgrundlag for landzonebestemmelserne eller kommuneplanen, og at det ikke tilsidesatte hensyn, som Planloven § 35 skal varetage. Dispensationen fra skovbyggelinjen blev begrundet med, at byggeriet ikke svækkede skovens værdi som landskabselement eller skovbrynets tilholdssteder for plante- og dyreliv, jf. Naturbeskyttelsesloven § 17.

Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet

Danmarks Naturfredningsforening, lokalafdeling Kalundborg, klagede over kommunens afgørelse. Klager anførte, at byggeriet ikke burde placeres uden tilknytning til det eksisterende byggeri, og at dets fremtoning med palævinduer ikke passede ind i det udpegede kulturlandskab, som er præget af få og små husmandsbrug. Klager frygtede, at bygningerne ville virke dominerende, især fra havet og i mørke med lys. Placeringen af maskinhuset langt fra eksisterende bygninger blev anset for landskabeligt uheldig og negativt påvirkende for herregårdslandskabet. Klager fastholdt, at der fandtes alternative placeringer, og at et fremtidigt væksthus ikke kunne begrunde den nuværende placering af maskinhuset. Ved Natur- og Miljøklagenævnets besigtigelse blev det konstateret, at maskinhuset ville ligge meget synligt i landskabet fra nord, da terrænet falder ned mod naboejendommen.

Natur- og Miljøklagenævnet ændrede Kalundborg Kommunes landzonetilladelse og dispensation fra skovbyggelinjen til opførelse af maskinhuset til et afslag. Afgørelsen blev truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, Planloven § 36, stk. 1, nr. 3, og Planloven § 36, stk. 2, samt efter Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 1, jf. Naturbeskyttelsesloven § 17, stk. 1.

Begrundelse for afslag på maskinhus

Nævnet lagde til grund, at maskinhuset var driftsmæssigt nødvendigt for ejendommen. Dog fandt nævnet, at maskinhusets placering ca. 40 meter fra den eksisterende bebyggelse ikke kunne siges at være i tilknytning hertil, og at placeringen derfor krævede en landzonetilladelse i henhold til Planloven § 36, stk. 2. Nævnet fandt ikke, at der burde meddeles landzonetilladelse til den ansøgte placering. Hovedvægten blev lagt på, at maskinhuset, placeret nær toppen af en skråning, ville ligge meget synligt i landskabet set fra nord og fremstå isoleret fra den øvrige bebyggelse. Det blev understreget, at en eventuel fremtidig opførelse af et væksthus ikke kunne tillægges vægt i vurderingen af den nuværende ansøgning. Nævnet fremhævede desuden, at der fandtes alternative, mere hensigtsmæssige placeringer på ejendommen, som ville medføre, at byggeriet kunne opføres uden landzonetilladelse, da det ville være i tilknytning til den eksisterende bebyggelse.

Væksthusets placering

For så vidt angår væksthuset, fandt nævnet, ligesom kommunen, at opførelsen af det ansøgte byggeri med den ansøgte placering ikke krævede en landzonetilladelse. Væksthuset kunne derfor opføres som ansøgt.

Lignende afgørelser