Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse og påbud om fjernelse af ulovlig bygning

Dato

11. november 2013

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om lovliggørelse af bygning i Borsholm i Helsingør Kommune Natur

Helsingør Kommune konstaterede ved et tilsynsbesøg, at der var foretaget uanmeldte bygge- og nedrivningsarbejder på et gammelt hønsehus på ca. 100 m² på en ejendom i Borsholm, der er udpeget som et bevaringsværdigt kulturmiljø. Kun gavlvægge og sydfacaden på det oprindelige kampestensfundament var tilbage, mens den nordlige væg var erstattet af en elementvæg. Ejeren oplyste, at der skulle indrettes en swimmingpool i bygningen. Kommunen udstedte et standsningspåbud, som Statsforvaltningen stadfæstede, idet ombygningen blev vurderet som en nyopførelse på grund af de omfattende ændringer af bygningens konstruktion, herunder udskiftning af tag og vægge samt ændring af vinduesåbninger. På trods af standsningspåbuddet fortsatte ejeren arbejdet og ansøgte den 23. juni 2008 om lovliggørelse af byggeriet.

Tidligere afgørelser om bygningen

Helsingør Kommune meddelte den 5. oktober 2009 afslag på landzonetilladelse til retlig lovliggørelse af bygningen med svømmebassin/wellness-område. Kommunen vurderede, at en nyopført erhvervsbygning på 100 m² ikke hørte hjemme i Borsholm Landsby på det pågældende sted, især da bygningens udseende var ændret væsentligt fra et lavt, ensidigt skrånende tag til et hævet saddeltag med sortglaseret tegl.

Afgørelsen blev påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet (NMK), som den 9. marts 2011 stadfæstede kommunens afslag og påbud om at fjerne bygningen. NMK udtalte, at bygningens karakter og anvendelse var ændret så væsentligt, at ombygningen måtte sidestilles med nyopførelse. Ejeren anmodede om genoptagelse af sagen, men NMK fandt den 1. februar 2012 ikke grundlag herfor, og den tidligere afgørelse stod ved magt.

Efter byggelovgivningen gav Helsingør Kommune den 29. september 2011 tilladelse til opførelse af en garage på 50 m², dog på vilkår om, at den eksisterende ulovligt opførte bygning på 100 m² skulle nedrives, inden byggearbejdet blev afsluttet. Ejeren anmeldte den 1. november 2011 endnu en garage som "huludfyldning". Efter en besigtigelse den 12. marts 2012, hvor det blev konstateret, at dele af væggene stadig stod, og tagkonstruktionen var hævet betydeligt, påbød kommunen den 29. marts 2012 bygningen fjernet senest den 15. juni 2012.

Nærværende ansøgning og klage

Ejeren ansøgte den 12. april 2012 om en stald på 50 m² i det tidligere hønsehus, hvor den resterende halvdel af bygningen skulle anvendes til opbevaring og garage. Stalden skulle opdeles i tre aflukker til økologisk dyrehold (to køer med kalve, en so med slagtesvin og op til tredive høns) samt frugt- og bærproduktion med henblik på selvforsyning og etablering af et mindre landbrug. Ejeren påtænker at tilkøbe jord.

Ejeren argumenterede for, at staldens placering mellem to garager var optimal i forhold til eksisterende folde og minimal visuel påvirkning. Det blev anført, at der ikke var andre egnede bygninger på ejendommen, og at der var præcedens for at give tilladelse til driftsbygninger til hobbylandbrug af passende størrelse. Ejeren gjorde desuden gældende, at bygningens nuværende saddeltag var mere tilpasset landsbyen end det tidligere flade tag, og at bevarelse af bygningen ville bevare en del af det historiske bygningskompleks. Ejeren påpegede også, at kommunens sagsbehandling var mangelfuld og farvet, og at ligebehandlingsprincippet ikke var overholdt, idet kommunen ikke havde sammenholdt sagen med lignende sager i nærområdet, hvor der var givet tilladelse til om- og nybygninger.

Kommunens afslag

Helsingør Kommune meddelte den 24. august 2012 afslag på landzonetilladelse til den ansøgte stald og fastholdt påbuddet om fjernelse af bygningen. Kommunen henviste til NMK's tidligere afgørelser om, at bygningen skulle fjernes, og behandlede derfor ansøgningen, som om bygningen ikke var opført. Kommunen anførte, at tilladelse til hobbystalde på nedlagte landbrug sædvanligvis forudsætter:

KriterieBeskrivelse
Ikke indrettes i eksisterende bygningerDet skal godtgøres, at staldene ikke kan indrettes i eksisterende, overflødiggjorte landbrugsbygninger.
Begrænset størrelseStaldenes størrelser skal være begrænsede og tilpasset dyreholdets størrelse.
Velbegrundet placeringStaldplaceringerne skal være velbegrundede i forhold til landskabsværdier og naboer.
Udseende i overensstemmelse med landskabsværdierStaldenes udseende skal være i overensstemmelse med landskabsværdier og i øvrigt tilstræbe ikke at påvirke bygningskomplekser og lokal byggeskik nævneværdigt.

Kommunen afviste ejerens sammenligninger med andre sager, idet de omhandlede ejendomme adskilte sig ved at handle om opgradering af boliger eller ombygning af driftsbygninger til boligformål.

Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) traf afgørelse i sagen efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1. Et centralt formål med planloven er at sikre, at landskabelige hensyn tilgodeses, og at udviklingen sker i overensstemmelse med den overordnede planlægning.

Vurdering af ombygning og lovliggørelse

NMK har tidligere, den 9. marts 2011 og 1. februar 2012, truffet afgørelse om den omhandlede bygning og fastslået, at den omfattende ombygning af hønsehuset efter planloven må sidestilles med nyopførelse. Der var tidligere meddelt afslag på landzonetilladelse hertil.

Ligestillingsprincippet

NMK vurderede ejerens påstand om usaglig forskelsbehandling i forhold til andre ejendomme i nærområdet. Efter den forvaltningsretlige lighedsgrundsætning skal ens sager behandles på samme måde, men forskelligt udfald skal kunne begrundes i relevante forskelle. NMK fandt ikke de af ejeren omhandlede sager sammenlignelige med denne sag, og et afslag på det ansøgte blev derfor ikke anset for at være et udtryk for usaglig forskelsbehandling.

Afgørelse

Da ejendommen ikke er en landbrugsejendom, er bygningen ikke erhvervsmæssigt nødvendig for en landbrugsbedrift. Byggeri til brug for hobbylandbrug på en ejendom uden landbrugspligt forudsætter landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1. Ifølge Planloven § 51, stk. 5 skal tilsynsmyndigheden foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet er af underordnet betydning. Et påbud kan påklages for så vidt angår retlige spørgsmål, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 4.

Efter en samlet vurdering og sagens hidtidige forløb fandt Natur- og Miljøklagenævnet ikke grundlag for at tilsidesætte Helsingør Kommunes afgørelse af 24. august 2012 om afslag på landzonetilladelse til stald og påbud om at fjerne bygningen. Nævnet bemærkede i den forbindelse, at der ikke var grundlag for at kritisere kommunens sagsbehandling.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede derfor Helsingør Kommunes afgørelse af 24. august 2012. Ny frist for lovliggørelse fastsættes af Helsingør Kommune.

Lignende afgørelser