Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om ophævelse af miljøgodkendelse til husdyrbrug
Dato
8. juni 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet Ophævelse af miljøgodkendelse til husdyrbrug
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Thisted Kommunes miljøgodkendelse af 8. september 2016 til etablering af kvægproduktion på ejendommen [adresse1]. Ansøgningen, indgivet den 6. oktober 2015, omfatter etablering af 300 malkekøer og 1.400 opdræt, svarende til 962 DE, med to nye stalde og en gyllebeholder. Godkendelsen omfatter alle landbrugsmæssige aktiviteter på ejendommen [adresse1] og kræver en opbevaringskapacitet til flydende husdyrgødning på mindst 9 måneder, delvist ved lejet kapacitet og afsætning til [adresse2].
Klagen, indgivet af LandboThy på vegne af en omboende, fokuserede på flere punkter:
Klagepunkter
- Landskabspåvirkning: Gyllebeholderens placering væk fra øvrige beholdere og manglende stillingtagen til nivellering af stalde. Klager mente, at placeringen var i strid med kommuneplanen.
- Transportgener: Støvgener fra grusveje og ukorrekt opgørelse af antal transporter.
- Gylleaftaler: Uklarhed omkring aftaler om afsætning af gylle, da aftageren var under konkursbehandling, hvilket skabte usikkerhed om tilstrækkelige arealer til udbringning.
- Foroffentlighed: Klager havde ikke modtaget direkte orientering fra Thisted Kommune i forbindelse med foroffentlighedsprocessen.
- Ejendomsforhold: Forholdet mellem [matrikel1] (tilhørende [adresse1]) og bygningskomplekset på [adresse2] burde have været inddraget i vurderingen.
Sagens Forhistorie og Kommunens Bemærkninger
Ejendommen [adresse1] havde tidligere en miljø- og lokaliseringsgodkendelse fra 2003 til svineproduktion, som senere bortfaldt grundet kontinuitetsbrud. I 2008 meddelte Thisted Kommune en miljøgodkendelse til malkekvæg- og svineproduktion på [adresse1] og [adresse2], som dog blev ophævet af Miljøklagenævnet i 2009. Nævnet fandt, at godkendelsen alene skulle omfatte udvidelsen på [adresse2] og ikke [adresse1], da de to husdyrbrug var 1,8 km fra hinanden og produktionsmæssigt adskilte. Thisted Kommune har efterfølgende behandlet husdyrbruget på [adresse2] og udvidelsen på [matrikel1] som én ejendom.
Kommunen bemærkede i anledning af klagen, at de to anlæg på [adresse1] og [adresse2] lå med en sammenlignelig indbyrdes afstand og derfor kunne fungere som selvstændige bedrifter. Under sagens behandling oplyste kommunen dog den 19. oktober 2017, at husdyrbruget på [adresse1] og [adresse2] var overdraget til samme ejer. Desuden oplyste kommunen, at opdræt fra [adresse2]/[matrikel1] opstaldes på [adresse1], malkekvæg fra [adresse1] kælver på [adresse2]/[adresse2], og foder til [adresse1] opbevares og blandes på [adresse2]/[adresse2] og transporteres derfra.
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede sagen efter de hidtil gældende regler, da klagen ikke var færdigbehandlet den 1. august 2017, jf. Lov om ændring af lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, lov om miljøbeskyttelse, lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække og forskellige andre love § 10, stk. 13. Ansøgningen er omfattet af Husdyrbrugloven § 12 og kræver godkendelse efter Husdyrbrugloven § 12, stk. 2. Kommunen skal sikre, at ansøger har truffet nødvendige foranstaltninger for at forebygge og begrænse forurening ved anvendelse af bedste tilgængelige teknik (BAT), og at husdyrbruget kan drives uden uforenelig påvirkning af omgivelserne, jf. Husdyrbrugloven § 19. Godkendelsen skal indeholde vilkår, der sikrer opfyldelse af disse krav, jf. Husdyrbrugloven § 27. Afslag skal meddeles, hvis Husdyrbrugloven § 19 ikke er opfyldt, jf. Husdyrbrugloven § 31.
Nævnet begrænsede sin prøvelse til spørgsmålet om godkendelsens omfang, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2.
Godkendelsens Omfang
Miljø- og Fødevareklagenævnet konstaterede, at [matrikel1], hvor dele af husdyrbruget på [adresse2] ligger, tilhører ejendommen [adresse1]. Dette betyder, at anlæggene som udgangspunkt skal vurderes samlet som én ejendom ved meddelelse af godkendelse efter Husdyrbrugloven § 12. Nævnet fandt ikke grundlag for at fravige dette udgangspunkt, idet afstanden mellem husdyrbruget på [adresse1] og anlægget på [matrikel1] er ca. 970 m fra gyllebeholder til gyllebeholder og 1245 m fra stald til stald, hvilket ikke udgør et sjældent tilfælde, hvor anlæggene kan betragtes som uafhængige enheder.
Endvidere vurderede nævnet, at anlægget på [adresse2] og anlægget på [matrikel1] er teknisk og forureningsmæssigt forbundne. Da husdyrbrugene på ejendommene [adresse1] og [adresse2] siden oktober 2017 har haft samme ejer, og der vil være et produktionsfællesskab mellem de to husdyrbrug (flytning af dyr, opbevaring og håndtering af foder, samt håndtering af husdyrgødning), skal de godkendes samlet i medfør af Husdyrbrugloven § 13, jf. Husdyrbrugloven § 12.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Thisted Kommunes afgørelse af 8. september 2016 om miljøgodkendelse til udvidelse af kvægbrug på ejendommen [adresse1]. Ophævelsen træder i kraft 1 år fra afgørelsens tidspunkt, og sagen hjemvises til fornyet behandling i kommunen.
Lignende afgørelser