Command Palette

Search for a command to run...

Manglende Aftaleindgåelse ved Online Bilvurdering: Forbrugerombudsmanden mod HBF Nordic OÜ

Dato

25. februar 2014

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Parter

Forbrugerombudsmanden ( Forbrugerombudsmanden)
modHBF Nordic OÜ

Forbrugerombudsmanden anlagde sag mod HBF Nordic OÜ, en estisk virksomhed, der drev flere danske hjemmesider (www.auto-pris.com, www.bil-vurdering.com, www.bil-pris.com, www.danskebilpriser.com og www.dinbilpris.com). Sagen omhandlede virksomhedens praksis med at tilbyde bilvurderinger online.

Forbrugerombudsmandens påstande

Forbrugerombudsmanden nedlagde fire påstande mod HBF Nordic OÜ, alle med udgangspunkt i forbrugere, der i perioden 24. november 2011 til 13. maj 2013 havde udfyldt en forsideformular og klikket på "start" på en af de nævnte hjemmesider:

  • Påstand 1: Sagsøgte skulle anerkende, at betalingskrav for bilvurderinger ikke kunne gøres gældende på grund af manglende aftaleindgåelse, subsidiært ugyldighed, jf. Forbrugeraftaleloven § 3, stk. 1.
  • Påstand 2: Sagsøgte skulle anerkende, at forbrugere havde fortrydelsesret i op til tre måneder efter at have klikket "start", jf. Forbrugeraftaleloven § 3, stk. 1.
  • Påstand 3: Sagsøgte skulle forbydes at udsende betalingskrav, herunder fakturaer, rykkere og inkassokrav, for de omhandlede bilvurderinger, jf. Forbrugeraftaleloven § 3, stk. 1.
  • Påstand 4: Sagsøgte skulle påbydes at tilbagebetale beløb, der var erlagt for bilvurderinger, hvor betalingskravet ikke kunne gøres gældende i overensstemmelse med påstand 1 og 2, jf. Forbrugeraftaleloven § 3, stk. 1.

Sagsbehandling

Sagsøgtes advokat udtrådte af sagen, og sagsøgte meddelte, at de ikke agtede at deltage i et berammet telefonmøde, men var indforstået med, at sagen blev afgjort på det skriftlige grundlag. Retten afsagde derfor dom efter sagsøgerens påstande, da sagsøgte udeblev fra et møde, jf. Retsplejeloven § 355, stk. 1 og Retsplejeloven § 360, stk. 3.

Retten gav Forbrugerombudsmanden fuldt medhold i alle påstande.

Rettens afgørelse

  • HBF Nordic OÜ skal anerkende, at betalingskrav for bilvurderinger, foretaget efter forbrugeres udfyldelse af formular og klik på "start" på de nævnte hjemmesider i perioden 24. november 2011 – 13. maj 2013, ikke kan gøres gældende som følge af manglende aftaleindgåelse.
  • HBF Nordic OÜ skal anerkende, at forbrugere har fortrydelsesret i op til tre måneder efter at have klikket "start" på de nævnte hjemmesider.
  • HBF Nordic OÜ forbydes at udsende betalingskrav, herunder fakturaer, rykkere og inkassokrav, for de omhandlede bilvurderinger.
  • HBF Nordic OÜ påbydes at tilbagebetale beløb, som er erlagt for bilvurderinger, hvor betalingskravet ikke kan gøres gældende i overensstemmelse med de ovenstående punkter.

Sagsomkostninger

HBF Nordic OÜ blev pålagt at betale sagsomkostninger til Forbrugerombudsmanden på 8.000 kr. inden 14 dage. Beløbet forrentes efter Renteloven § 8a.

Lignende afgørelser