Manglende Aftaleindgåelse ved Online Bilvurdering: Forbrugerombudsmanden mod HBF Nordic OÜ
Dato
25. februar 2014
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
modHBF Nordic OÜ
Forbrugerombudsmanden anlagde sag mod HBF Nordic OÜ, en estisk virksomhed, der drev flere danske hjemmesider (www.auto-pris.com, www.bil-vurdering.com, www.bil-pris.com, www.danskebilpriser.com og www.dinbilpris.com). Sagen omhandlede virksomhedens praksis med at tilbyde bilvurderinger online.
Forbrugerombudsmandens påstande
Forbrugerombudsmanden nedlagde fire påstande mod HBF Nordic OÜ, alle med udgangspunkt i forbrugere, der i perioden 24. november 2011 til 13. maj 2013 havde udfyldt en forsideformular og klikket på "start" på en af de nævnte hjemmesider:
- Påstand 1: Sagsøgte skulle anerkende, at betalingskrav for bilvurderinger ikke kunne gøres gældende på grund af manglende aftaleindgåelse, subsidiært ugyldighed, jf. Forbrugeraftaleloven § 3, stk. 1.
- Påstand 2: Sagsøgte skulle anerkende, at forbrugere havde fortrydelsesret i op til tre måneder efter at have klikket "start", jf. Forbrugeraftaleloven § 3, stk. 1.
- Påstand 3: Sagsøgte skulle forbydes at udsende betalingskrav, herunder fakturaer, rykkere og inkassokrav, for de omhandlede bilvurderinger, jf. Forbrugeraftaleloven § 3, stk. 1.
- Påstand 4: Sagsøgte skulle påbydes at tilbagebetale beløb, der var erlagt for bilvurderinger, hvor betalingskravet ikke kunne gøres gældende i overensstemmelse med påstand 1 og 2, jf. Forbrugeraftaleloven § 3, stk. 1.
Sagsbehandling
Sagsøgtes advokat udtrådte af sagen, og sagsøgte meddelte, at de ikke agtede at deltage i et berammet telefonmøde, men var indforstået med, at sagen blev afgjort på det skriftlige grundlag. Retten afsagde derfor dom efter sagsøgerens påstande, da sagsøgte udeblev fra et møde, jf. Retsplejeloven § 355, stk. 1 og Retsplejeloven § 360, stk. 3.
Retten gav Forbrugerombudsmanden fuldt medhold i alle påstande.
Rettens afgørelse
- HBF Nordic OÜ skal anerkende, at betalingskrav for bilvurderinger, foretaget efter forbrugeres udfyldelse af formular og klik på "start" på de nævnte hjemmesider i perioden 24. november 2011 – 13. maj 2013, ikke kan gøres gældende som følge af manglende aftaleindgåelse.
- HBF Nordic OÜ skal anerkende, at forbrugere har fortrydelsesret i op til tre måneder efter at have klikket "start" på de nævnte hjemmesider.
- HBF Nordic OÜ forbydes at udsende betalingskrav, herunder fakturaer, rykkere og inkassokrav, for de omhandlede bilvurderinger.
- HBF Nordic OÜ påbydes at tilbagebetale beløb, som er erlagt for bilvurderinger, hvor betalingskravet ikke kan gøres gældende i overensstemmelse med de ovenstående punkter.
Sagsomkostninger
HBF Nordic OÜ blev pålagt at betale sagsomkostninger til Forbrugerombudsmanden på 8.000 kr. inden 14 dage. Beløbet forrentes efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser