Dispensation til terrænregulering inden for strandbeskyttelseslinjen i Roskilde gives.
Dato
5. november 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Højdepunkt
ÆNDRING af afslag på dispensation til terrænregulering inden for strandbeskyttelseslinjen
Lovreferencer
Sagen omhandler Roskilde Kommunes ansøgning om dispensation til terrænregulering af et ca. 3.000 m² stort areal inden for strandbeskyttelseslinjen på [Matr. 1] Veddelev By, Himmelev. Formålet med terrænreguleringen var at udvide Roskilde Campings kapacitet til autocampere i overensstemmelse med den gældende lokalplan for området.
Ejendommen og Området
Ejendommen er kommunalt ejet og anvendes af Roskilde Camping, som er godkendt til 380 campingenheder. Campingpladsen er en del af Vigen Strandpark, der ligger i et kuperet område med udsigt over Roskilde Fjord. Størstedelen af campingpladsen, herunder det ansøgte areal, er beliggende inden for den udvidede del af strandbeskyttelseslinjen. Området er i kommuneplanen udpeget som bevaringsværdigt landskab og geologisk interesseområde. Det grænser desuden op til Natura 2000-område nr. 136 - Roskilde Fjord og Jægerspris Nordskov.
Kystdirektoratets Afgørelse
Kystdirektoratet meddelte den 11. juni 2019 afslag på ansøgningen i medfør af Naturbeskyttelsesloven § 15, jf. Naturbeskyttelsesloven § 65 b, stk. 1. Direktoratet vurderede, at de ønskede terrænændringer ville udgøre et væsentligt indgreb og fremstå som et synligt og unaturligt plateau på den åbne skråning. De fandt, at en realisering af det ansøgte ville have en væsentlig negativ påvirkning på helhedsoplevelsen af Strandparkens særlige kystlandskab, og at hensynet til kystlandskabet talte afgørende imod en dispensation. Kystdirektoratet foretog ikke en vurdering af eventuel påvirkning af Natura 2000-området eller beskadigelse af beskyttede arter, da ansøgningen blev afslået.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Roskilde Kommune påklagede afgørelsen den 2. juli 2019. Kommunen anførte, at terrænreguleringen alene ville udjævne en eksisterende lavning ca. 100 m fra stranden og ikke ville være synlig fra vandsiden. De mente, at indgrebet ikke ville udgøre et væsentligt indgreb eller have en væsentlig negativ påvirkning på helhedsoplevelsen af kystlandskabet. Under sagens behandling oplyste Roskilde Kommune, at terrænreguleringen forventedes at øge kapaciteten med 20 pladser til i alt 24 pladser på arealet.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Kystdirektoratets afgørelse af 11. juni 2019 og meddelte dispensation til terrænreguleringen.
Nævnets Begrundelse
Et flertal i Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at der kunne meddeles dispensation. Nævnet lagde vægt på, at det ansøgte projekt var omfattet af den lempeligere praksis efter 1994-loven, som åbner mulighed for, at eksisterende erhverv inden for den udvidede strandbeskyttelseslinje kan tilpasse sig udviklingen i rimeligt omfang. Dette gælder især for campingpladser med over 75 enheder, hvor der normalt vil være grundlag for dispensation til nødvendige udvidelser, forudsat at afgørende hensyn til landskabet ikke taler imod.
Nævnet vurderede, at landskabelige hensyn ikke talte afgørende imod det ansøgte. De lagde vægt på, at terrænreguleringen skulle placeres i en lavning og omfattede en mindre del af campingpladsens samlede areal. Efter en besigtigelse med drone vurderede nævnet, at det ansøgte ikke skønnedes at påvirke landskabet i en sådan negativ grad, at dispensation ikke kunne meddeles efter den lempelige praksis inden for den udvidede strandbeskyttelseslinje, jf. Naturbeskyttelsesloven § 15, stk. 1 og Naturbeskyttelsesloven § 65 b, stk. 1.
Natura 2000 og Habitatdirektivet
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede desuden, at det ansøgte ikke i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og projekter, ville påvirke Natura 2000-området væsentligt. Det ville heller ikke ødelægge eller beskadige leve- eller voksesteder for de arter, der indgår i udpegningsgrundlaget, eller medføre beskadigelse/ødelæggelse af plantearter eller yngle- eller rasteområder for de dyrearter, der fremgår af Habitatdirektivets bilag IV.
Mindretalsudtalelse
Et mindretal (Pelle Andersen-Harild) fandt, at der var tale om et særligt værdifuldt landskab i tilknytning til et velbevaret strandengsareal, og at landskabelige hensyn derfor afgørende talte imod det ansøgte. Mindretallet mente, at Kystdirektoratets afslag på dispensation burde stadfæstes.
Gebyr
Som følge af afgørelsen tilbagebetales det indbetalte klagegebyr, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1.
Lignende afgørelser