Lovforslag om ophævelse af 35 forældede love på Transportministeriets område
Myndighed
Transportministeriet
Publiceringsdato
25. juni 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2026
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Transportministeriet har sendt et udkast til lovforslag i høring, der foreslår at ophæve 35 forældede love på ministeriets område. Dette initiativ er en del af regeringens fortsatte fokus på regelforenkling og regelsanering, med det formål at gøre lovgivningen mere overskuelig for borgere, virksomheder og myndigheder.
Baggrund og Formål
Lovforslaget bygger videre på et lignende arbejde fra efteråret 2023, som resulterede i vedtagelsen af lov nr. 1476 af 10. december 2024, der ophævede 76 love. De 35 love, der nu foreslås ophævet, er primært ældre projekterings- og anlægslove inden for jernbane-, havne-, vej- og broområdet. Fælles for disse love er, at de enten regulerer projekter, der for længst er anlagt og i drift, eller projekter, der aldrig er blevet realiseret. Derudover omfatter forslaget andre love, som vurderes at være indholdsløse og irrelevante.
Specifikke Love og Konsekvenser
Lovforslaget omfatter en bred vifte af love, herunder:
- Jernbane- og havneområdet: Ældre koncessionslove for jernbaneanlæg på Sjælland, Falster, Jylland og Fyn, love om færgefart over Storebælt, etablering af færgefart mellem København og Helsingborg, salg af færger, samt love om nedlæggelse af gods- og havnebaner. Ophævelsen af visse af disse love, især de ældre jernbanelove, vil medføre et formelt afkald på statens ret til vederlagsfrit at overtage privatbanernes infrastruktur ved nedlæggelse. Transportministeriet vurderer dog, at en eventuel fremtidig overtagelse alligevel ville kræve ny særskilt lovgivning og en justering af jernbaneloven.
- Vej- og broområdet: Love om projektering og anlæg af hovedlandevejsstrækninger, motorveje og omfartsveje, herunder specifikke projekter som motorvejen mellem Funder og Låsby, udbygning af Østjyske og Fynske Motorvej, samt omfartsveje ved Brande, Randers, Nykøbing Falster, Næstved, Holstebro og Haderup. Mange af disse anlæg er allerede færdiggjort og i drift, hvilket gør de oprindelige anlægslove overflødige.
Ikrafttræden og Øvrige Konsekvenser
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2026. Transportministeriet vurderer, at lovforslaget ikke vil have væsentlige økonomiske, administrative, klimamæssige, miljømæssige eller naturmæssige konsekvenser for staten, regionerne, kommunerne, erhvervslivet eller borgerne. Dette skyldes, at de pågældende love allerede er udtømte eller irrelevante i praksis. Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Lignende afgørelser