Command Palette

Search for a command to run...

Høring af udkast til bekendtgørelse om forretningsorden for Finanstilsynets bestyrelse

Myndighed

Finanstilsynet

Publiceringsdato

28. maj 2025

Område

Erhverv

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Udkast til bekendtgørelse

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Udkastet til bekendtgørelsen fastsætter en ny forretningsorden for Finanstilsynets bestyrelse og ophæver den gældende bekendtgørelse fra 2023.
  • Der indføres ændringer i bestemmelserne for det regnskabskyndige underudvalg og brugen af eksterne ekspertpaneler.
  • Reglerne for bestyrelsesmedlemmers handel med værdipapirer præciseres for at undgå interessekonflikter.
  • Bekendtgørelsen samler og tydeliggør bestyrelsens kompetencer og opgaver på tværs af en lang række finansielle love.
  • Procedurer for mødeafholdelse, beslutningsdygtighed, inhabilitet og parters ret til foretræde for bestyrelsen bliver fastlagt.
  • Der indføres en årlig evaluering af bestyrelsens og de enkelte medlemmers præstationer.
  • Tavshedspligten for bestyrelsesmedlemmer og andre deltagere i møderne understreges med henvisning til specifik lovgivning.
  • Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. juli 2025.
  • Finanstilsynet har sendt et udkast til en ny bekendtgørelse om forretningsorden for Finanstilsynets bestyrelse i høring. Den nye bekendtgørelse skal erstatte den nuværende fra 2023 og forventes at træde i kraft den 1. juli 2025. Formålet er at opdatere og præcisere rammerne for bestyrelsens arbejde.

    Væsentlige ændringer

    Bekendtgørelsen introducerer flere indholdsmæssige og strukturelle ændringer:

    • Underudvalg og eksperter: Bestemmelserne om det regnskabskyndige underudvalg og brugen af eksterne ekspertpaneler justeres. Det præciseres, hvordan bestyrelsen kan nedsætte underudvalg til at forberede sager, og hvordan eksterne eksperter kan inddrages for at tilføre specialviden.
    • Handel med værdipapirer: Reglerne for bestyrelsesmedlemmers handel med værdipapirer skærpes for at forhindre udnyttelse af intern viden. Et handelsforbud indtræder, når et medlem får kendskab til oplysninger, der kan påvirke kursen på et værdipapir.
    • Sproglig og strukturel opdatering: Bekendtgørelsen har gennemgået en sproglig og opbygningsmæssig revision for at forbedre klarheden og sammenhængen.

    Bestyrelsens opgaver og kompetencer

    Bekendtgørelsen fastlægger bestyrelsens centrale opgaver, som blandt andet omfatter:

    • Godkendelse af tilrettelæggelsen af Finanstilsynets tilsynsvirksomhed.
    • Fastlæggelse af strategiske mål for tilsynet.
    • Godkendelse af årsrapporten.
    • At træffe beslutninger i sager af principiel karakter eller med videregående betydelige følger.
    • Godkendelse af regler og vejledninger udstedt af Finanstilsynet.

    Bestyrelsens ansvarsområde dækker en bred vifte af love inden for den finansielle sektor, herunder lov om finansiel virksomhed, kapitalmarkedsloven, hvidvaskloven og mange andre.

    Møder, beslutninger og inhabilitet

    Forretningsordenen opstiller klare regler for bestyrelsens virke:

    OmrådeRegel
    MødeafholdelseOp til 10 årlige møder, som udgangspunkt ved fysisk fremmøde.
    IndkaldelseElektronisk med mindst syv dages varsel, inklusiv dagsorden og materiale.
    BeslutningsdygtighedNår over halvdelen af medlemmerne er repræsenteret.
    AfstemningAfgørelser træffes ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
    InhabilitetMedlemmer må ikke deltage i sager, hvor de er inhabile efter forvaltningslovens regler.
    TavshedspligtAlle deltagere i bestyrelsesarbejdet er underlagt en omfattende tavshedspligt.

    Ikrafttrædelse

    Den nye bekendtgørelse træder i kraft den 1. juli 2025 og ophæver samtidig bekendtgørelse nr. 1345 af 23. november 2023 om forretningsorden for bestyrelsen for Finanstilsynet.

    Lignende afgørelser