Command Palette

Search for a command to run...

Høring over ny bekendtgørelse om chaufføruddannelse: Regelforenkling og modernisering af uddannelseskrav

Myndighed

Færdselsstyrelsen

Publiceringsdato

11. marts 2025

Område

Trafik og transport

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. maj 2025

  • Bekendtgørelsen erstatter den nuværende grundlæggende kvalifikationsuddannelse med en ny, prøvebaseret grundkvalifikation fra 1. oktober 2025.
  • Gyldigheden af midlertidige chaufføruddannelsesbeviser forlænges fra én til tre måneder for at lette overgangen til arbejdsmarkedet.
  • Kravet om at gennemføre efteruddannelse inden for 12 måneder efter påbegyndelse fjernes; den skal nu blot være afsluttet inden for bevisets 5-årige gyldighedsperiode.
  • Minimumstimeantallet for førstehjælpskurser for lastbil- og buschauffører nedsættes fra 11 til 8 timer, så det flugter med kravene til kørekortkategori B.
  • Der indføres mulighed for at reducere efteruddannelsens varighed med op til to dage, hvis chaufføren har gennemført en uddannelse i transport af farligt gods (ADR).
  • Særregler for chauffører i international personbefordring og for ikke-erhvervsmæssig personbefordring fjernes for at forenkle regelsættet.
  • Det bliver lettere at få udstedt et chaufføruddannelsesbevis, da det nu kan ske på baggrund af et midlertidigt kørekort eller kørekort-appen.
  • Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. maj 2025, med en overgangsperiode indtil 30. september 2025, hvor den gamle uddannelsesordning kan påbegyndes.
  • Færdselsstyrelsen har sendt et udkast til en ny bekendtgørelse om kvalifikationskrav for chauffører i høring. Formålet er at forenkle reglerne og tilpasse dem til minimumskravene i EU's uddannelsesdirektiv (EU 2022/2561). Bekendtgørelsen medfører en række markante ændringer for nuværende og kommende chauffører.

    Hovedændringer

    Den mest centrale ændring er en omlægning af, hvordan man opnår grundlæggende kvalifikationer.

    • Ny Grundkvalifikation: Den nuværende 8-ugers grundlæggende kvalifikationsuddannelse udfases og erstattes af en grundlæggende kvalifikationsprøve. Dette betyder, at det ikke længere er et krav at gennemføre et langt uddannelsesforløb. I stedet skal chaufføren bestå en række prøver. Den intensive grundlæggende kvalifikationsuddannelse bibeholdes.
    • Efteruddannelse: Reglerne for den lovpligtige efteruddannelse, der skal tages hvert femte år, lempes. Kravet om at gennemføre uddannelsen inden for 12 måneder fra startdatoen fjernes. Derudover kan varigheden nu reduceres med op til to dage, hvis chaufføren har gennemført uddannelse i transport af farligt gods (ADR).
    • Administrative Lempelser: For at smidiggøre processer forlænges gyldigheden af et midlertidigt chaufføruddannelsesbevis fra én til tre måneder. Det bliver også muligt at få udstedt beviset på baggrund af et midlertidigt kørekort eller kørekort-appen, hvilket sikrer, at chauffører hurtigere kan komme i arbejde.

    Forenkling af Regler

    For at skabe et mere overskueligt regelsæt er en række bestemmelser blevet justeret eller fjernet:

    • Førstehjælp: Timekravet til førstehjælpskurset for chauffører af tunge køretøjer nedsættes fra 11 til 8 timer.
    • Fjernelse af særregler: Særlige krav til chauffører, der kører bus i international personbefordring, samt regler for ikke-erhvervsmæssig persontransport, fjernes.
    • Godkendelse af uddannelsescentre: Det økonomiske tilsyn med uddannelsescentre fjernes. Fokus vil fremover udelukkende være på, om centrene kan varetage uddannelsesaktiviteterne på en betryggende måde.

    Ikrafttrædelse og Overgangsregler

    Den nye bekendtgørelse forventes at træde i kraft den 1. maj 2025. Der er fastsat en overgangsordning for den gamle grunduddannelse.

    BegivenhedDato
    Bekendtgørelsen træder i kraft1. maj 2025
    Sidste frist for påbegyndelse af gammel grunduddannelse30. september 2025
    Ny prøvebaseret ordning træder i kraft1. oktober 2025
    Høringsfrist8. april 2025

    Denne bekendtgørelse ophæver Bekendtgørelse nr. 322 af 30. marts 2020 om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport.

    Lignende afgørelser