Command Palette

Search for a command to run...

Nye regler for helikopterflyvepladser: Skærpede krav til sikkerhed og registrering ved midlertidige og selvvalgte flyvepladser

Myndighed

Trafikstyrelsen

Publiceringsdato

10. marts 2025

Område

Trafik og transport

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Høringsbrev på grønlandsk

Klik for at åbne

BL 3-7, 3. udgave

Klik for at åbne

BL 3-7, 3. udgave på grønlandsk

Klik for at åbne

BL 3-8, 4. udgave

Klik for at åbne

BL 3-14, 1. udgave

Klik for at åbne

BL 3-14, 1. udgave på grønlandsk

Klik for at åbne

BL 3-31, 2. udgave

Klik for at åbne

BL 3-31, 2. udgave på grønlandsk

Klik for at åbne

BL 3-8, 4. udgave på grønlandsk

Klik for at åbne
  • Trafikstyrelsen reviderer tre regelsæt (BL 3-7, BL 3-8, BL 3-31) og indfører et nyt (BL 3-14) for at skabe klarere og mere sikre rammer for private flyvepladser og helikopterflyvepladser.
  • En ny kategori, 'midlertidige helikopterflyvepladser' (BL 3-14), oprettes for at regulere intensive operationer som rundflyvninger, der tidligere har opereret under lempeligere og utilsigtede regler.
  • Der indføres klare grænser for 'lejlighedsvis' brug: private flyvepladser og selvvalgte helikopterflyvepladser må maksimalt have otte operationer inden for 30 dage, før strengere krav om registrering eller tilladelse træder i kraft.
  • Sikkerheden for passagerer ved erhvervsmæssig flyvning, herunder rundflyvninger, styrkes ved at stille krav om teknisk godkendelse af flyvepladser eller brug af den nye, regulerede kategori for midlertidige helikopterflyvepladser.
  • Der indføres en undtagelse for teknisk godkendelse for visse private helikopterflyvepladser i Grønland og på Færøerne, der anvendes til samfundskritiske opgaver i fjerntliggende områder.
  • De nye regler træder i kraft den 1. juli 2025, med overgangsperioder for eksisterende anlæg frem til 1. juli 2026.
  • Trafikstyrelsen sender tre reviderede og én ny Bestemmelse for Civil Luftfart (BL) i høring for at modernisere og præcisere reglerne for helikopterflyvepladser og private flyvepladser. Formålet er at højne luftfartssikkerheden, skabe klare og tidssvarende regler og lukke for utilsigtede anvendelser af de nuværende regelsæt.

    Baggrund og Formål

    De eksisterende regler, især for selvvalg af helikopterflyvepladser (BL 3-31), har været uklare og er blevet brugt utilsigtet til intensive operationer som f.eks. rundflyvninger. Dette har skabt en usikker retstilstand, hvor flyvninger med betalende passagerer er foregået fra ikke-godkendte pladser, hvilket udgør en sikkerhedsrisiko. De nye og reviderede regler skal sikre, at kravene til en flyveplads afspejler den faktiske brug og de dermed forbundne risici, især for at beskytte passagerer.

    Oversigt over Ændringer

    BLNuværende ProblemForeslået ÆndringFormål
    BL 3-7 (Private flyvepladser)Uklart "lejlighedsvis" brug.Max 8 operationer på 30 dage. Krav om teknisk godkendelse ved erhvervsflyvning.Skabe klarhed om registreringspligt og øge sikkerheden.
    BL 3-31 (Selvvalg)Utilsigtet intensiv brug (fx rundflyvning) fra ikke-godkendte pladser.Max 8 operationer på 30 dage inden for 2 km. Krav om anmeldelse.Stoppe misbrug og sikre passagersikkerhed.
    BL 3-14 (Ny: Midlertidige)Mangel på passende regelsæt for midlertidige, intensive operationer.Ny kategori for operatører med AOC. Kræver tilladelse og håndbog, men er fleksibel.Give en lovlig og sikker ramme for f.eks. rundflyvninger.
    BL 3-8 (Helikopterflyvepladser)Uensartet terminologi. Ufleksible krav i Grønland/Færøerne.Justeret terminologi. Undtagelse for teknisk godkendelse for visse samfundskritiske flyvninger.Skabe sammenhæng og imødekomme særlige behov.

    Detaljer om de enkelte BL'er

    BL 3-7: Anmeldelse af private flyvepladser

    • Præcisering af 'lejlighedsvis brug': Et område skal anmeldes som privat flyveplads, hvis der foretages mere end otte operationer (start/landing) inden for 30 dage. Dette fjerner tvivl om registreringspligten.
    • Krav om teknisk godkendelse: Der indføres et krav om, at en privat flyveplads skal teknisk godkendes, hvis den anvendes til erhvervsmæssig lufttransport, rundflyvninger eller instrumentflyveprocedurer. Dette skal sikre passagerernes sikkerhed.
    • Andre ændringer: Registrerede pladser optages i ICAO-kort, og afmeldingsfristen fastsættes til 12 måneder.

    BL 3-31: Selvvalg af helikopterflyvepladser

    • Begrænsning af operationer: Der indføres en grænse på højst otte operationer inden for 30 dage. For at undgå omgåelse gælder denne grænse inden for en to-kilometer-zone.
    • Anmeldelseskrav: Operationer skal anmeldes til Trafikstyrelsen senest fire dage efter flyvningen for at give styrelsen et overblik over brugen.

    BL 3-14: Etablering af midlertidige helikopterflyvepladser (Ny)

    • Ny kategori: Denne nye BL regulerer midlertidige helikopterflyvepladser, som er tiltænkt operationer som rundflyvninger. Dette er en direkte reaktion på misbruget af BL 3-31.
    • Krav: Kun luftfartsoperatører med et gyldigt Air Operator Certificate (AOC) kan få tilladelse. Der kræves anmeldelse og en flyvepladshåndbog, men kravene er mere fleksible end for permanente pladser (BL 3-8).

    BL 3-8: Etablering af helikopterflyvepladser

    • Terminologi: Begreber justeres for at skabe ensartethed med de andre regelsæt.
    • Undtagelse for Grønland og Færøerne: Der indføres en undtagelse fra kravet om teknisk godkendelse for visse private helikopterflyvepladser, der bruges til samfundskritiske formål (f.eks. forskning eller vedligehold af infrastruktur) i svært tilgængelige områder. Disse skal dog stadig registreres under BL 3-7.

    Økonomiske og administrative konsekvenser

    Indførelsen af BL 3-14 og de strammere regler i BL 3-31 medfører en øget administrativ byrde for virksomheder, der udfører f.eks. rundflyvninger. De skal nu ansøge om operatørtilladelse og udarbejde håndbøger. Trafikstyrelsen vurderer dog, at dette er en markant lettelse i forhold til alternativet, som ville være krav om fuld teknisk godkendelse efter BL 3-8. Samlet set vurderes den administrative byrde ikke at stige væsentligt, og de økonomiske konsekvenser forventes at være under 4 mio. kr.

    Ikrafttrædelse og overgangsperiode

    • Ikrafttrædelse: Alle fire BL'er foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025.
    • Overgangsperiode: Arealer og flyvepladser, der var i brug før ikrafttrædelsen, skal bringes i overensstemmelse med de nye regler i BL 3-7 senest den 1. juli 2026. Dispensationer udstedt under den gamle BL 3-31 bliver ugyldige pr. 1. juli 2025.

    Lignende afgørelser