Command Palette

Search for a command to run...

  • Lovforslaget ophæver prisloftet på overskudsvarme for at fremme udnyttelsen af overskudsvarme i fjernvarmesystemet.
  • Ophævelsen af prisloftet forventes at skabe større fleksibilitet og færre barrierer for investeringer i overskudsvarme.
  • Forbrugerrådet Tænk udtrykker bekymring for, at ophævelsen af prisloftet vil reducere forbrugerbeskyttelsen.
  • Lovforslaget implementerer en politisk aftale, der sigter mod at skabe friere rammer for udnyttelsen af overskudsvarme.
  • Fjernvarmevirksomhederne vil fortsat være underlagt kravet om nødvendige omkostninger og tilsyn fra Forsyningstilsynet.
  • Det skønnes, at ophævelsen af prisloftet kan medføre en mindre stigning i CO₂-udledningen i 2030 og 2035.
  • Flere høringsparter påpeger, at øget anvendelse af overskudsvarme kan øge forsyningssikkerheden og reducere afhængigheden af fossile brændsler.
  • Forsyningstilsynet foreslår en præcisering af lovteksten for at fokusere på leverancen af overskudsvarme frem for virksomhederne.
  • Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2025, og vil automatisk ophæve overskudsvarmebekendtgørelsen.
  • Dette lovforslag omhandler ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme, som udspringer af en politisk aftale indgået mellem flere partier. Formålet er at fremme en større udnyttelse af overskudsvarme ved at skabe mere fleksible rammer og færre barrierer for fjernvarmevirksomhedernes investeringer. Lovforslaget indebærer, at klima-, energi- og forsyningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om prisloft på overskudsvarme ophæves, hvilket betyder, at der ikke længere vil være et prisloft over de omkostninger, som varmeforsyningsvirksomheder kan opkræve for udnyttelse af overskudsvarme.

    Flere høringsparter, herunder Dansk Fjernvarme og Dansk Industri, støtter forslaget og fremhæver, at det kan bidrage til den grønne omstilling, øge forsyningssikkerheden og reducere afhængigheden af fossile brændsler. Dog udtrykker Forbrugerrådet Tænk bekymring for, at ophævelsen af prisloftet vil mindske forbrugerbeskyttelsen, da prisloftet hidtil har sikret, at kun rentable projekter blev gennemført.

    Lovforslaget indeholder ændringer i Lov om varmeforsyning, specifikt:

    • § 20, stk. 1, hvor henvisningen til stk. 19 ændres, og det præciseres, at prisreguleringen ikke gælder for virksomheder, der leverer overskudsvarme.
    • § 20, stk. 19, som ophæves, hvilket fjerner ministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om prisloft.
    • § 21, stk. 1 og 4, hvor bestemmelser om anmeldelse og tilsyn for overskudsvarme ophæves.

    Det skønnes, at ophævelsen af prisloftet kan medføre en mindre stigning i CO₂-udledningen i 2030 og 2035, da det kan modvirke effekten af CO₂-afgiften på industrien. Dog understreges det, at der arbejdes på at udligne disse merudledninger.

    Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2025, og vil automatisk ophæve overskudsvarmebekendtgørelsen. Sager om prisfastsættelse af overskudsvarme, der vedrører perioden før lovens ikrafttræden, vil fortsat blive behandlet efter de hidtil gældende regler.

    Forsyningstilsynet vil fortsat føre tilsyn med fjernvarmevirksomhedernes priser og omkostninger, herunder om de overholder principperne om nødvendige omkostninger og rimelige priser. Det er fjernvarmevirksomhedernes ansvar at sikre, at udnyttelsen af overskudsvarme sker økonomisk ansvarligt og til gavn for forbrugerne.

    Lignende afgørelser