Lov om Én Indgang og Industriparker: Fremme af Produktionsvirksomheder og Implementering af EU-Regler
Myndighed
Erhvervsstyrelsen
Publiceringsdato
20. december 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Erhverv
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Tilknyttede dokumenter
Sammenfatning af Høring over Udkast til Lov om Én Indgang og Industriparker
Dette lovforslag udmønter "Aftale om rød løber for produktionsvirksomheder" og har til formål at styrke rammevilkårene for produktionsvirksomheder i Danmark. Dette skal ske gennem to hovedtiltag: oprettelse af en one-stop-shop ('én indgang') for produktionsvirksomheder og mulighed for statslig udpegning af industriparker.
Én Indgang for Produktionsvirksomheder
Lovforslaget etablerer en one-stop-shop i Erhvervsstyrelsen, der skal sikre hurtigere og mere smidige myndighedsprocesser for virksomheder, der ønsker at etablere eller udvide produktionsfaciliteter. Virksomhederne får en fast kontaktperson, der skal guide dem gennem godkendelsesprocesserne på tværs af statslige og kommunale myndigheder. Der indføres faste sagsbehandlingslofter på maksimalt 18 måneder afhængigt af projektets kompleksitet. Ministeren for grøn trepart kan i særlige tilfælde overtage kommunale beføjelser efter anmodning fra kommunalbestyrelsen.
Udpegning af Industriparker
Lovforslaget giver mulighed for statslig udpegning af industriparker, der er forbeholdt produktionserhverv. Disse industriparker skal have adgang til nødvendig erhvervsmæssig infrastruktur som el, vand, transport og spildevandsafledning. Kommunerne kan ansøge om at få udpeget områder som industriparker, og der vil blive lagt vægt på en geografisk spredning for at styrke udviklingen i hele landet. Den fysiske planlægning af industriparkerne varetages af kommunerne efter planlovens regler.
Implementering af EU-Ret
Lovforslaget implementerer visse elementer af Net-Zero Industry Act (NZIA)-forordningen, som vedrører olie- og gasselskaber. Disse selskaber forpligtes til at offentliggøre visse oplysninger om økonomiske vurderinger relateret til CO2-lagring, hvis oplysningerne foreligger. Der indføres også en bemyndigelse til at fastsætte strafbestemmelser rettet mod olie- og gasselskaber, der ikke opfylder deres forpligtelser.
Økonomiske og Administrative Konsekvenser
Der er afsat 102,4 mio. kr. i perioden 2024-2027 til statsligt engagement i planlægning og myndighedsbehandling af oprettelsen af én indgang og udpegning af industriparker. Lovforslaget forventes at have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet gennem hurtigere sagsbehandling og bedre adgang til egnede arealer. Der forventes begrænsede økonomiske konsekvenser for kommunerne, mens borgerne ikke forventes at blive påvirket administrativt.
Miljø- og Naturmæssige Konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at medføre negative miljø- og naturmæssige konsekvenser, da der ikke ændres på de eksisterende regler for miljøregulering og planlægning for produktionsvirksomheder.
Samlet Set
Lovforslaget skal bidrage til at gøre Danmark mere attraktivt for produktionsvirksomheder ved at skabe hurtigere og mere forudsigelige myndighedsprocesser samt sikre adgang til egnede arealer med den nødvendige infrastruktur. Implementeringen af NZIA-forordningen skal desuden understøtte den grønne omstilling og fremme CO2-lagring.
Lignende afgørelser