Ny lovgivning om godkendelse og syn af køretøjer: Modernisering af regler for synsvirksomheder og køretøjskontrol
Myndighed
Transportministeriet
Publiceringsdato
20. december 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Transportministeriet har udarbejdet et lovforslag, der har til formål at modernisere og forenkle den eksisterende lovgivning om godkendelse og syn af køretøjer. Lovforslaget sigter mod at skabe en mere tidssvarende, klar og digital lovgivning, der tager højde for de seneste EU-retlige krav og teknologiske udviklinger.
Centrale ændringer
Forenkling af synsvirksomheders drift
Lovforslaget fjerner kravet om, at synsvirksomheder skal have en teknisk ansvarlig person tilknyttet. Dette er et led i regeringens strategi om regelforenkling og afbureaukratisering. Synsvirksomhederne vil fortsat skulle opretholde samme tekniske standard, men får mere fleksibilitet i deres organisering.
Internationale synsrapporter
Der indføres en ny mulighed for, at periodiske syn foretaget i andre EU-medlemsstater kan anerkendes i Danmark. Dette vil særligt gavne transportvirksomheder med grænseoverskridende aktiviteter, eksempelvis ved at reducere unødvendig kørsel og CO2-udledning.
Ny godkendelsesproces
Lovforslaget introducerer en permanent ordning for national individuel godkendelse af nye motorkøretøjer. Der vil blive indført en ny godkendelsesattest, som erstatter de nuværende data- og godkendelseserklæringer. Dette sker for at efterleve EU-retlige krav og skabe en mere ensartet godkendelsesproces.
Konsekvenser
Erhvervsmæssige konsekvenser
- Reducerede administrative byrder for synsvirksomheder
- Øget fleksibilitet i godkendelsesprocesser
- Potentielt lavere omkostninger ved køretøjskontrol
Miljømæssige konsekvenser
Muligheden for at anerkende udenlandske synsrapporter kan medføre en reduktion i CO2-udledning ved at mindske unødvendig kørsel.
Implementering
Loven forventes at træde i kraft den 1. juli 2025, med mulighed for overgangsordninger indtil 31. december 2025.
Lovens bredere perspektiv
Lovforslaget er en del af en løbende proces med at tilpasse dansk lovgivning til EU-regulering og sikre en effektiv, digital og brugervenlig regulering af køretøjsområdet.
Lignende afgørelser