Command Palette

Search for a command to run...

Ny lovgivning om godkendelse og syn af køretøjer: Modernisering af regler for synsvirksomheder og køretøjskontrol

Myndighed

Transportministeriet

Publiceringsdato

20. december 2024

Område

Trafik og transport

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Forslag til lov om godkendelse og syn af køretøjer

Klik for at åbne
  • Samlet gennemskrivning af eksisterende lovgivning om køretøjssyn med fokus på forenkling og digitalisering
  • Afskaffelse af kravet om teknisk ansvarlig person i synsvirksomheder
  • Mulighed for anerkendelse af periodiske syn foretaget i andre EU-medlemsstater
  • Indførelse af ny godkendelsesattest for nationale individuelle køretøjer
  • Styrkelse af Færdselsstyrelsens tilsynsbeføjelser med synsvirksomheder
  • Baggrund og formål

    Transportministeriet har udarbejdet et lovforslag, der har til formål at modernisere og forenkle den eksisterende lovgivning om godkendelse og syn af køretøjer. Lovforslaget sigter mod at skabe en mere tidssvarende, klar og digital lovgivning, der tager højde for de seneste EU-retlige krav og teknologiske udviklinger.

    Centrale ændringer

    Forenkling af synsvirksomheders drift

    Lovforslaget fjerner kravet om, at synsvirksomheder skal have en teknisk ansvarlig person tilknyttet. Dette er et led i regeringens strategi om regelforenkling og afbureaukratisering. Synsvirksomhederne vil fortsat skulle opretholde samme tekniske standard, men får mere fleksibilitet i deres organisering.

    Internationale synsrapporter

    Der indføres en ny mulighed for, at periodiske syn foretaget i andre EU-medlemsstater kan anerkendes i Danmark. Dette vil særligt gavne transportvirksomheder med grænseoverskridende aktiviteter, eksempelvis ved at reducere unødvendig kørsel og CO2-udledning.

    Ny godkendelsesproces

    Lovforslaget introducerer en permanent ordning for national individuel godkendelse af nye motorkøretøjer. Der vil blive indført en ny godkendelsesattest, som erstatter de nuværende data- og godkendelseserklæringer. Dette sker for at efterleve EU-retlige krav og skabe en mere ensartet godkendelsesproces.

    Konsekvenser

    Erhvervsmæssige konsekvenser

    • Reducerede administrative byrder for synsvirksomheder
    • Øget fleksibilitet i godkendelsesprocesser
    • Potentielt lavere omkostninger ved køretøjskontrol

    Miljømæssige konsekvenser

    Muligheden for at anerkende udenlandske synsrapporter kan medføre en reduktion i CO2-udledning ved at mindske unødvendig kørsel.

    Implementering

    Loven forventes at træde i kraft den 1. juli 2025, med mulighed for overgangsordninger indtil 31. december 2025.

    Lovens bredere perspektiv

    Lovforslaget er en del af en løbende proces med at tilpasse dansk lovgivning til EU-regulering og sikre en effektiv, digital og brugervenlig regulering af køretøjsområdet.

    Lignende afgørelser