Command Palette

Search for a command to run...

Bekendtgørelse om Driftstilskud til Landsdækkende Frivillige Sociale Organisationer (ULFRI-puljen)

Myndighed

Social- og Boligstyrelsen

Publiceringsdato

17. december 2024

Område

Social og omsorg

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

20. januar 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Høringsudkast bekendtgørelse

Klik for at åbne
  • Støtteordning for landsdækkende frivillige sociale organisationer med fokus på drift og interessevaretagelse
  • Tilskud fordeles efter organisationernes samlede indtægter og private donationer
  • Organisationer skal opfylde specifikke krav som landsdækkende, formaliseret juridisk enhed med minimum to års eksistens
  • Formål med Bekendtgørelsen

    Denne bekendtgørelse omhandler en ansøgningspulje administreret af Social- og Boligstyrelsen, hvis primære formål er at yde driftstilskud til landsdækkende frivillige sociale organisationer. Puljen har to centrale mål:

    1. Fremme konkret støtte til organisationernes specifikke målgrupper
    2. Støtte generel interessevaretagelse inden for det sociale område

    Centrale Krav for Tilskudsmodtagere

    Organisationer skal opfylde følgende væsentlige betingelser:

    • Være landsdækkende
    • Være formaliseret som juridisk enhed
    • Have eksisteret i mindst 2 år
    • Have et socialt hovedformål
    • Indsende reviderede årsregnskaber for 2022 og 2023

    Fordeling af Midler

    Tilskuddene fordeles efter en specifik fordelingsnøgle:

    • 33% baseret på organisationernes samlede indtægter
    • 67% baseret på private donationer og privatindsamlede midler

    Tilskudsberettigede Udgifter

    Bekendtgørelsen specificerer, hvilke udgifter der kan dækkes, herunder:

    • Lønudgifter
    • Konsulenthonorarer
    • Transportudgifter
    • Aktivitetsudgifter
    • Uddannelse for frivillige

    Vigtige Begrænsninger

    Visse udgifter kan ikke dækkes, eksempelvis:

    • Anskaffelse af fast ejendom
    • Anlægsudgifter
    • Aktiviteter fuldt finansieret andetsteds
    • Kommerciel virksomhed

    Regnskab og Revision

    Tilskudsmodtagere skal:

    • Indsende revideret årsrapport senest 4 måneder efter regnskabsårets udløb
    • Opbevare regnskabsmateriale i mindst 5 år
    • Være underlagt revision af godkendt revisor

    Bekendtgørelsen træder i kraft i januar 2025 og sigter mod at styrke og støtte det frivillige sociale arbejde i Danmark.

    Lignende afgørelser