Bekendtgørelse om Driftstilskud til Landsdækkende Frivillige Sociale Organisationer (ULFRI-puljen)
Myndighed
Social- og Boligstyrelsen
Publiceringsdato
17. december 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Social og omsorg
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
20. januar 2025
Tilknyttede dokumenter
Formål med Bekendtgørelsen
Denne bekendtgørelse omhandler en ansøgningspulje administreret af Social- og Boligstyrelsen, hvis primære formål er at yde driftstilskud til landsdækkende frivillige sociale organisationer. Puljen har to centrale mål:
- Fremme konkret støtte til organisationernes specifikke målgrupper
- Støtte generel interessevaretagelse inden for det sociale område
Centrale Krav for Tilskudsmodtagere
Organisationer skal opfylde følgende væsentlige betingelser:
- Være landsdækkende
- Være formaliseret som juridisk enhed
- Have eksisteret i mindst 2 år
- Have et socialt hovedformål
- Indsende reviderede årsregnskaber for 2022 og 2023
Fordeling af Midler
Tilskuddene fordeles efter en specifik fordelingsnøgle:
- 33% baseret på organisationernes samlede indtægter
- 67% baseret på private donationer og privatindsamlede midler
Tilskudsberettigede Udgifter
Bekendtgørelsen specificerer, hvilke udgifter der kan dækkes, herunder:
- Lønudgifter
- Konsulenthonorarer
- Transportudgifter
- Aktivitetsudgifter
- Uddannelse for frivillige
Vigtige Begrænsninger
Visse udgifter kan ikke dækkes, eksempelvis:
- Anskaffelse af fast ejendom
- Anlægsudgifter
- Aktiviteter fuldt finansieret andetsteds
- Kommerciel virksomhed
Regnskab og Revision
Tilskudsmodtagere skal:
- Indsende revideret årsrapport senest 4 måneder efter regnskabsårets udløb
- Opbevare regnskabsmateriale i mindst 5 år
- Være underlagt revision af godkendt revisor
Bekendtgørelsen træder i kraft i januar 2025 og sigter mod at styrke og støtte det frivillige sociale arbejde i Danmark.
Lignende afgørelser