Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om Lempelse af Råstoftilladelseskrav for Vejdirektoratets Infrastrukturprojekter i Kalundborg og Ringkøbing-Herning

Myndighed

Transportministeriet

Publiceringsdato

12. december 2024

Område

Trafikinfrastruktur

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Lovforslag

Klik for at åbne
  • Forslaget fritager Vejdirektoratet fra at indhente regionsrådets tilladelse til råstofindvinding ved anlæg af Kalundborgmotorvejens tredje etape og udbygning af rute 15
  • Formålet er at reducere CO2-udledning ved at muliggøre lokale sidetag af råstoffer tættere på anlægsprojekterne
  • Miljøvurderinger vil fortsat blive foretaget gennem Trafikstyrelsens godkendelsesprocedure
  • Lovforslaget understøtter FN's verdensmål om ansvarligt forbrug og bæredygtig ressourceudnyttelse
  • Estimeret CO2-reduktion på op til 30.000 ton for Kalundborgmotorvejen og 2.500 ton for rute 15
  • Baggrund for Lovforslaget

    Transportministeriet har fremsat et lovforslag, der har til formål at forenkle råstofindvinding for specifikke vejinfrastrukturprojekter. Lovforslaget vedrører to konkrete anlægsprojekter:

    • Kalundborgmotorvejens tredje etape
    • Udbygning af rute 15 mellem Ringkøbing og Herning

    Centrale Ændringer

    Lovforslaget indebærer en undtagelse fra råstoflovens § 7, hvilket betyder, at Vejdirektoratet ikke længere skal indhente regionsrådets tilladelse til at foretage råstofindvinding (såkaldte sidetag) i forbindelse med disse projekter.

    Miljø- og Klimamæssige Fordele

    De primære gevinster ved lovforslaget er:

    • Reduceret CO2-udledning ved kortere transport af råstoffer
    • Mulighed for mere lokalt og bæredygtigt ressourceforbrug
    • Understøttelse af FN's verdensmål om ansvarligt forbrug

    Miljøvurdering

    Selvom tilladelseskravet lempes, vil der fortsat ske grundige miljøvurderinger. Vejdirektoratet skal ansøge Trafikstyrelsen om godkendelse af projektændringer, hvor miljøpåvirkninger vil blive nøje vurderet.

    Ikrafttrædelse

    Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2025.

    Konsekvenser

    • Ingen væsentlige administrative byrder for erhvervslivet
    • Potentiel reduktion i CO2-udledning på op til 30.000 ton for Kalundborgmotorvejen
    • Forventet CO2-reduktion på 2.500 ton for rute 15-projektet

    Lovforslaget repræsenterer et vigtigt skridt mod mere bæredygtig infrastrukturudvikling ved at optimere ressourceanvendelsen og reducere transportrelaterede miljøbelastninger.

    Lignende afgørelser