Lovforslag om Lempelse af Råstoftilladelseskrav for Vejdirektoratets Infrastrukturprojekter i Kalundborg og Ringkøbing-Herning
Myndighed
Transportministeriet
Publiceringsdato
12. december 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafikinfrastruktur
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Tilknyttede dokumenter
Baggrund for Lovforslaget
Transportministeriet har fremsat et lovforslag, der har til formål at forenkle råstofindvinding for specifikke vejinfrastrukturprojekter. Lovforslaget vedrører to konkrete anlægsprojekter:
- Kalundborgmotorvejens tredje etape
- Udbygning af rute 15 mellem Ringkøbing og Herning
Centrale Ændringer
Lovforslaget indebærer en undtagelse fra råstoflovens § 7, hvilket betyder, at Vejdirektoratet ikke længere skal indhente regionsrådets tilladelse til at foretage råstofindvinding (såkaldte sidetag) i forbindelse med disse projekter.
Miljø- og Klimamæssige Fordele
De primære gevinster ved lovforslaget er:
- Reduceret CO2-udledning ved kortere transport af råstoffer
- Mulighed for mere lokalt og bæredygtigt ressourceforbrug
- Understøttelse af FN's verdensmål om ansvarligt forbrug
Miljøvurdering
Selvom tilladelseskravet lempes, vil der fortsat ske grundige miljøvurderinger. Vejdirektoratet skal ansøge Trafikstyrelsen om godkendelse af projektændringer, hvor miljøpåvirkninger vil blive nøje vurderet.
Ikrafttrædelse
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2025.
Konsekvenser
- Ingen væsentlige administrative byrder for erhvervslivet
- Potentiel reduktion i CO2-udledning på op til 30.000 ton for Kalundborgmotorvejen
- Forventet CO2-reduktion på 2.500 ton for rute 15-projektet
Lovforslaget repræsenterer et vigtigt skridt mod mere bæredygtig infrastrukturudvikling ved at optimere ressourceanvendelsen og reducere transportrelaterede miljøbelastninger.
Lignende afgørelser