Command Palette

Search for a command to run...

Høring af ny bekendtgørelse om infrastrukturafgifter for statens jernbanenet

Myndighed

Banedanmark

Publiceringsdato

1. november 2024

Område

Trafik og transport

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Udkast til bekendtgørelse

Klik for at åbne
  • Udkast til bekendtgørelse om infrastrukturafgifter for statens jernbanenet er i offentlig høring.
  • Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft 1. januar 2025 og erstatter bekendtgørelse nr. 1709 fra 2023.
  • Ændringer omfatter præciseringer vedrørende erstatningstog, forskudte kanaler og definitioner af trafikmængde for passager- og godstog.
  • Banedanmark præciserer opkrævning af gebyrer ved afbestilling af kanaler, inklusive senere tillyste tog.
  • Der er tilføjet en bestemmelse om fortrolighed vedrørende forretningsmæssige oplysninger, dog under hensyntagen til offentlighedsloven.
  • Satserne for infrastrukturafgifter, afbestillingsgebyrer, miljøtilskud samt bod og bonus i præstationsordningen justeres.
  • Skørping tilføjes som registreringsstation for passagertog.
  • Mindre sproglige ændringer er foretaget for at forbedre læsbarheden.
  • Høring af ny bekendtgørelse om infrastrukturafgifter for statens jernbanenet

    Banedanmark har sendt et udkast til en ny bekendtgørelse om infrastrukturafgifter m.v. for statens jernbanenet i offentlig høring. Den nye bekendtgørelse forventes at træde i kraft den 1. januar 2025 og vil erstatte den nuværende bekendtgørelse nr. 1709 af 11. december 2023.

    Væsentlige ændringer i udkastet:

    • Præciseringer af definitioner:
      • Erstatningstog: Det skal skriftligt anføres ved aflysning af et tog, at der samtidig anmodes om et erstatningstog.
      • Forskudt kanal: En kanal, der er identisk med en tidligere kanal, men som ligger på et andet tidspunkt samme dag eller senere.
      • Trafikmængde: Præcisering af definitionen for både passager- og godstog.
    • Ændringer vedrørende afbestilling af kanaler: Banedanmark opkræver gebyr ved afbestilling af kanaler, også for senere tillyste tog.
    • Fortrolighed: Tilføjelse om, at Banedanmark behandler forretningsmæssige oplysninger fortroligt, dog under hensyntagen til lovgivningen om offentlighed i forvaltningen.
    • Justering af satser: Infrastrukturafgifter, afbestillingsgebyrer, miljøtilskud samt bod og bonus i præstationsordningen er blevet prisopregnet til pl-2025. Broafgiften for passagertog over Storebælt fastsættes fortsat via finansloven.
    • Registreringsstation: Skørping tilføjes som registreringsstation for passagertog.
    • Sproglige ændringer: Mindre justeringer for at forbedre læsbarheden.
    • Konsekvensrettelser: Opdatering af årstal i relevante bestemmelser.

    Moms på baneafgifter:

    Banedanmark gør opmærksom på en igangværende sag vedrørende moms på baneafgifter og er i dialog med Skattestyrelsen for at få afklaret retsvirkningen af en instruks fra 1999. Indtil der foreligger en afklaring, opkræves infrastrukturafgifter inklusive moms.

    Præstationsordning:

    For at tilskynde infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder på statens jernbaneinfrastruktur til at optimere jernbanenettets funktionalitet fastsættes, jf. jernbanelovens § 20, stk. 1, en præstationsordning, hvor der i overensstemmelse med denne bekendtgørelses bilag 3 betales en bod eller udbetales en bonus baseret på forsinkede eller aflyste tog og årsagerne hertil.

    Klageadgang:

    Banedanmarks afgørelser i medfør af denne bekendtgørelse kan påklages til Jernbanenævnet i henhold til bestemmelserne i Jernbanelovens kapitel 16 og 18 om klageadgang.

    Eventuelle bemærkninger til udkastet skal sendes til Banedanmark senest den 25. november 2024.

    Lignende afgørelser