Command Palette

Search for a command to run...

Høring over ny bekendtgørelse om ballastvandshåndtering: Opdatering af regler for syn, certificering og journalføring af skibes ballastvand

Myndighed

Søfartsstyrelsen

Publiceringsdato

22. oktober 2024

Område

Erhverv

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. februar 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Udkast til bekendtgørelse om ballastvand

Klik for at åbne
  • Bekendtgørelsen opdaterer de eksisterende regler om syn og certificering af skibe der anvender ballastvand
  • Der indføres ændringer i formatet for ballastvandjournalen (tillæg II)
  • Reguleringen omfatter både danske skibe og udenlandske skibe i dansk og grønlandsk farvand
  • Skibe skal have en godkendt plan for håndtering af ballastvand og føre ballastvandjournal
  • Der stilles krav om regelmæssige syn og certificering af skibe over 400 bruttotons
  • Ballastvandjournaler skal opbevares mindst 2 år om bord og derefter 3 år hos rederiet
  • Der vurderes ikke at være erhvervsøkonomiske konsekvenser ved ændringen
  • Bekendtgørelsen træder i kraft 1. februar 2025
  • Baggrund og formål

    Søfartsstyrelsen har sendt et udkast til ny bekendtgørelse om syn og certificering af skibe, der anvender ballastvand, i høring. Bekendtgørelsen skal erstatte den nuværende bekendtgørelse nr. 708 af 24/05/2022 og implementerer den internationale konvention om kontrol og behandling af skibes ballastvand og sedimenter fra 2004.

    Hovedindhold

    Bekendtgørelsen fastsætter detaljerede regler for:

    Anvendelsesområde

    • Gælder for danske skibe samt udenlandske skibe i dansk og grønlandsk søterritorium
    • Omfatter ikke skibe under 50 meter der primært bruges til fritidsaktiviteter, krigsskibe eller skibe der kun sejler i nationale farvande

    Krav til dokumentation og procedurer

    • Skibe skal have en godkendt ballastvandplan der beskriver håndteringsprocedurer
    • Der skal føres ballastvandjournal med detaljerede oplysninger om ballastvandhåndtering
    • Journaler skal opbevares minimum 2 år om bord og derefter 3 år hos rederiet
    • Al dokumentation skal være tilgængelig på engelsk, fransk eller spansk

    Syn og certificering

    • Skibe over 400 bruttotons skal gennemgå regelmæssige syn
    • Der kræves førstegangssyn, fornyelsessyn hvert 5. år, mellemliggende syn og årlige syn
    • Efter godkendt syn udstedes certifikat med 5 års gyldighed

    Administrative og økonomiske konsekvenser

    Søfartsstyrelsen vurderer, at der ikke er erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet med ændringen, da den administrative praksis på området fastholdes. Det vurderes heller ikke, at principperne for agil erhvervsrettet regulering er relevante.

    Ikrafttrædelse

    Den nye bekendtgørelse træder i kraft den 1. februar 2025 og erstatter den nuværende bekendtgørelse nr. 708 af 24. maj 2022.

    Lignende afgørelser