Command Palette

Search for a command to run...

Ændring af CO2-fortrængningsbekendtgørelsen: Nye regler for reduktion af drivhusgasser i transportsektoren og implementering af EU-forordninger om bæredygtig transport

Myndighed

Energistyrelsen

Publiceringsdato

10. oktober 2024

Område

Energi- og vandforsyning

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

Tilknyttede dokumenter

IM Høringsbrev_101024

Klik for at åbne

IM Høringsliste til høring over ændring af bekendtgørelser om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. samt ophævelse af me_101024

Klik for at åbne

Udkast til ændring af CO2e-fortrængningsbekendtgørelsen og ophævelse af metodebekendtgørelsen_10102025

Klik for at åbne

Udkast til ændring af januarhåndbogsbekendtgørelsen_ 101024

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne
  • Bekendtgørelsen skifter navn til 'Bekendtgørelse om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v. og bæredygtighed' og udvides til at omfatte nye EU-forordninger
  • Det eksisterende krav om 6-7% CO2-reduktion ophæves, og UER-kreditter og elektricitet kan ikke længere anvendes fra 2025
  • Nye reduktionskrav indføres med mindst 5,2% i 2025-2027, 6% i 2028-2029 og 7% fra 2030
  • Metodebekendtgørelsen ophæves som følge af ophævelsen af EU's metodedirektiv
  • Der indføres nye gebyrbestemmelser og sanktionsregler for aktører omfattet af ReFuelEU Aviation- og FuelEU Maritime-forordningerne
  • Der etableres en definition af flybrændstofleverandører og klageadgang i henhold til ReFuelEU Aviation-forordningen
  • Håndbogsbekendtgørelsen opdateres for at afspejle ændringerne i CO2-fortrængningsbekendtgørelsen
  • Baggrund og formål

    Energistyrelsen har fremlagt et udkast til ændring af den nuværende CO2-fortrængningsbekendtgørelse som led i implementeringen af nye EU-regler om fremme af vedvarende energi og grønne brændstoffer. Ændringerne er knyttet til et kommende lovforslag, der forventes fremsat den 25. oktober 2024.

    Væsentlige ændringer

    Ny titel og udvidet anvendelsesområde

    Bekendtgørelsen får ny titel for at afspejle det bredere anvendelsesområde, der nu også omfatter gebyrbestemmelser for ReFuelEU Aviation- og FuelEU Maritime-forordningerne. Dette markerer en betydelig udvidelse af bekendtgørelsens scope til også at omfatte luftfart og søtransport.

    Ændringer i reduktionskrav

    • Det hidtidige krav om 6% reduktion (2022-2029) og 7% fra 2030 ophæves
    • Nye reduktionskrav indføres:
      • 5,2% i 2025-2027
      • 6% i 2028-2029
      • 7% fra 2030
    • UER-kreditter og elektricitet kan ikke længere anvendes til opfyldelse af målkrav fra 1. januar 2025

    Administrative ændringer

    • Metodebekendtgørelsen ophæves som følge af ophævelsen af EU's metodedirektiv
    • Der indføres nye sanktionsbestemmelser for overtrædelse af ReFuelEU Aviation- og FuelEU Maritime-forordningerne
    • Der etableres gebyrordninger for aktører omfattet af de nye forordninger
    • Der indføres definition af flybrændstofleverandører og klageadgang

    Konsekvenser og implementering

    Bekendtgørelsesændringerne træder i kraft den 1. januar 2025. Ændringerne er ikke en fuld implementering af VE III-direktivet, og der forventes yderligere ændringer senest den 21. maj 2025 for at implementere direktivets krav for 2030.

    Betydning for aktører

    • Virksomheder i transportsektoren skal tilpasse sig nye reduktionskrav
    • Luftfarts- og søfartsaktører bliver omfattet af nye gebyr- og kontrolbestemmelser
    • Flybrændstofleverandører får nye forpligtelser og rettigheder, herunder klageadgang
    • Der indføres krav om uafhængig kontrol af indberetninger for luftfartsområdet

    Ændringerne markerer en betydelig udvikling i reguleringen af drivhusgasreduktioner i transportsektoren og implementerer vigtige dele af EU's grønne omstilling af transport-, luftfarts- og søfartssektorerne.

    Lignende afgørelser