Ændring af CO2-fortrængningsbekendtgørelsen: Nye regler for reduktion af drivhusgasser i transportsektoren og implementering af EU-forordninger om bæredygtig transport
Myndighed
Energistyrelsen
Publiceringsdato
10. oktober 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Energi- og vandforsyning
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2025
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Energistyrelsen har fremlagt et udkast til ændring af den nuværende CO2-fortrængningsbekendtgørelse som led i implementeringen af nye EU-regler om fremme af vedvarende energi og grønne brændstoffer. Ændringerne er knyttet til et kommende lovforslag, der forventes fremsat den 25. oktober 2024.
Væsentlige ændringer
Ny titel og udvidet anvendelsesområde
Bekendtgørelsen får ny titel for at afspejle det bredere anvendelsesområde, der nu også omfatter gebyrbestemmelser for ReFuelEU Aviation- og FuelEU Maritime-forordningerne. Dette markerer en betydelig udvidelse af bekendtgørelsens scope til også at omfatte luftfart og søtransport.
Ændringer i reduktionskrav
- Det hidtidige krav om 6% reduktion (2022-2029) og 7% fra 2030 ophæves
- Nye reduktionskrav indføres:
- 5,2% i 2025-2027
- 6% i 2028-2029
- 7% fra 2030
- UER-kreditter og elektricitet kan ikke længere anvendes til opfyldelse af målkrav fra 1. januar 2025
Administrative ændringer
- Metodebekendtgørelsen ophæves som følge af ophævelsen af EU's metodedirektiv
- Der indføres nye sanktionsbestemmelser for overtrædelse af ReFuelEU Aviation- og FuelEU Maritime-forordningerne
- Der etableres gebyrordninger for aktører omfattet af de nye forordninger
- Der indføres definition af flybrændstofleverandører og klageadgang
Konsekvenser og implementering
Bekendtgørelsesændringerne træder i kraft den 1. januar 2025. Ændringerne er ikke en fuld implementering af VE III-direktivet, og der forventes yderligere ændringer senest den 21. maj 2025 for at implementere direktivets krav for 2030.
Betydning for aktører
- Virksomheder i transportsektoren skal tilpasse sig nye reduktionskrav
- Luftfarts- og søfartsaktører bliver omfattet af nye gebyr- og kontrolbestemmelser
- Flybrændstofleverandører får nye forpligtelser og rettigheder, herunder klageadgang
- Der indføres krav om uafhængig kontrol af indberetninger for luftfartsområdet
Ændringerne markerer en betydelig udvikling i reguleringen af drivhusgasreduktioner i transportsektoren og implementerer vigtige dele af EU's grønne omstilling af transport-, luftfarts- og søfartssektorerne.
Lignende afgørelser