Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til ny samlet lov om Energiklagenævnet: Modernisering og effektivisering af klagebehandlingen på energiområdet

Myndighed

Nævnenes Hus

Publiceringsdato

30. september 2024

Område

Natur og klima

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Udkast til lov om Energiklagenævnet

Klik for at åbne
  • Lovforslaget samler al regulering af Energiklagenævnet i én nævnslov frem for spredt regulering i forskellige sektorlove
  • Energiklagenævnet får status som uafhængig klageinstans med dommere som formænd og sagkyndige medlemmer med ekspertise inden for energi og forsyning
  • Der indføres obligatorisk digital selvbetjening ved klager gennem Nævnenes Hus' klageportal
  • Nævnet får mulighed for at begrænse sin prøvelse til væsentlige klagepunkter og skal vægte hensynet til vedvarende energianlæg betydeligt
  • Formanden får udvidede beføjelser til at træffe visse afgørelser på nævnets vegne og kan delegere kompetencer til sekretariatet
  • Der indføres en remonstrationsordning, hvor klager skal indgives gennem den myndighed, der har truffet den oprindelige afgørelse
  • Klagefristen til domstolene fastsættes til 6 måneder efter nævnets afgørelse
  • Erhvervsministeren får bemyndigelse til at fastsætte mål for sagsbehandlingstider og krav om orientering af Folketinget
  • Baggrund og formål

    Lovforslaget har til formål at modernisere og effektivisere Energiklagenævnets virke ved at samle al regulering i én samlet nævnslov. Dette skal erstatte den nuværende fragmenterede regulering, der er spredt over forskellige sektorlove og bekendtgørelser.

    Nævnets organisation og sammensætning

    Energiklagenævnet etableres som en uafhængig klageinstans under Erhvervsministeriet. Nævnet skal bestå af:

    • En formand og næstformænd, der skal være dommere
    • Sagkyndige medlemmer med ekspertise inden for energi-, forsynings- og erhvervsmæssige forhold
    • Mulighed for ad hoc beskikkelse af yderligere sagkyndige medlemmer efter behov

    Væsentlige ændringer og nye tiltag

    Digital kommunikation og sagsbehandling

    • Indførelse af obligatorisk digital selvbetjening gennem Nævnenes Hus' klageportal
    • Ny remonstrationsordning hvor klager skal indgives gennem den oprindelige afgørelsesmyndighed
    • Digitalisering af al kommunikation i klagesager

    Effektivisering af sagsbehandlingen

    • Mulighed for at begrænse prøvelsen til væsentlige klagepunkter
    • Særlig vægtning af hensynet til vedvarende energianlæg
    • Udvidede beføjelser til formanden for hurtigere afgørelser i visse sagstyper
    • Mulighed for delegation af kompetencer til sekretariatet

    Retssikkerhed og kontrol

    • Fast klagefrist på 6 måneder for indbringelse af sager for domstolene
    • Erhvervsministeren kan fastsætte mål for sagsbehandlingstider
    • Krav om orientering af Folketinget ved manglende målopfyldelse
    • Særlige hensyn til internationale og EU-retlige forpligtelser

    Administrative konsekvenser

    Lovforslaget medfører en modernisering af nævnets administration gennem:

    • Sekretariatsbetjening fra Nævnenes Hus
    • Mulighed for fastsættelse af gebyrer for klagesagsbehandling
    • Klare rammer for digital kommunikation og sagsbehandling
    • Effektivisering af arbejdsgange gennem ny kompetencefordeling

    Loven skal sikre en mere effektiv og tidssvarende klagebehandling på energiområdet, samtidig med at retssikkerheden og faglig ekspertise bevares i afgørelserne.

    Lignende afgørelser