Forslag til ny samlet lov om Energiklagenævnet: Modernisering og effektivisering af klagebehandlingen på energiområdet
Myndighed
Nævnenes Hus
Publiceringsdato
30. september 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Natur og klima
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Lovforslaget har til formål at modernisere og effektivisere Energiklagenævnets virke ved at samle al regulering i én samlet nævnslov. Dette skal erstatte den nuværende fragmenterede regulering, der er spredt over forskellige sektorlove og bekendtgørelser.
Nævnets organisation og sammensætning
Energiklagenævnet etableres som en uafhængig klageinstans under Erhvervsministeriet. Nævnet skal bestå af:
- En formand og næstformænd, der skal være dommere
- Sagkyndige medlemmer med ekspertise inden for energi-, forsynings- og erhvervsmæssige forhold
- Mulighed for ad hoc beskikkelse af yderligere sagkyndige medlemmer efter behov
Væsentlige ændringer og nye tiltag
Digital kommunikation og sagsbehandling
- Indførelse af obligatorisk digital selvbetjening gennem Nævnenes Hus' klageportal
- Ny remonstrationsordning hvor klager skal indgives gennem den oprindelige afgørelsesmyndighed
- Digitalisering af al kommunikation i klagesager
Effektivisering af sagsbehandlingen
- Mulighed for at begrænse prøvelsen til væsentlige klagepunkter
- Særlig vægtning af hensynet til vedvarende energianlæg
- Udvidede beføjelser til formanden for hurtigere afgørelser i visse sagstyper
- Mulighed for delegation af kompetencer til sekretariatet
Retssikkerhed og kontrol
- Fast klagefrist på 6 måneder for indbringelse af sager for domstolene
- Erhvervsministeren kan fastsætte mål for sagsbehandlingstider
- Krav om orientering af Folketinget ved manglende målopfyldelse
- Særlige hensyn til internationale og EU-retlige forpligtelser
Administrative konsekvenser
Lovforslaget medfører en modernisering af nævnets administration gennem:
- Sekretariatsbetjening fra Nævnenes Hus
- Mulighed for fastsættelse af gebyrer for klagesagsbehandling
- Klare rammer for digital kommunikation og sagsbehandling
- Effektivisering af arbejdsgange gennem ny kompetencefordeling
Loven skal sikre en mere effektiv og tidssvarende klagebehandling på energiområdet, samtidig med at retssikkerheden og faglig ekspertise bevares i afgørelserne.
Lignende afgørelser