Command Palette

Search for a command to run...

Revidering af bekendtgørelse om indberetning af jernbaneulykker og hændelser til Trafikstyrelsen med ikrafttrædelse januar 2025

Myndighed

Trafikstyrelsen

Publiceringsdato

23. september 2024

Område

Trafik og transport

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

Tilknyttede dokumenter

Udkast bekendtgørelse

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne

Bekendtgørelse

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Bekendtgørelsen revideres på baggrund af bruger-feedback fra den nye indberetningsportal, der blev lanceret i januar 2024
  • Ændringerne omfatter primært sproglige præciseringer og en mere overskuelig opbygning af bilagene
  • Der tilføjes nye kategorier for indberetning, herunder 'andre ulykker' samt underkategorier for skader og konsekvenser
  • Bekendtgørelsen specificerer tydeligere, hvilke virksomheder der skal indberette, og hvilke der kan indberette
  • Der indføres præcisering om angivelse af alle involverede virksomheder ved indberetning
  • Tekniske termer opdateres for større præcision, eksempelvis ændres ERTMS til ECTS
  • Bekendtgørelsen forventes ikke at medføre væsentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for virksomhederne
  • Den reviderede bekendtgørelse træder i kraft 1. januar 2025
  • Baggrund og formål

    Trafikstyrelsen har udarbejdet et udkast til en revideret bekendtgørelse om indberetning af data vedrørende ulykker og forløbere for ulykker på jernbaneområdet. Revisionen er foranlediget af feedback fra brugere af den nye indberetningsportal, som blev lanceret i januar 2024. Formålet er at præcisere og forbedre indberetningsprocessen baseret på de praktiske erfaringer.

    Væsentlige ændringer

    Præcisering af anvendelsesområde

    Bekendtgørelsen tydeliggør nu skelnen mellem:

    • Virksomheder på jernbaneområdet, som skal indberette
    • Ansatte og personer med sikkerhedsklassificerede funktioner, som kan indberette

    Strukturelle og sproglige forbedringer

    • Bilag 1-4 får en mere overskuelig punktopstilling
    • Præcisering af kravet om at angive alle involverede virksomheder ved indberetning
    • Opdatering af tekniske termer, f.eks. ændring fra "stedtype" til "tracétype" og "ERTMS" til "ECTS"
    • Præcisering af definitionen af kollisioner mellem tog og jernbanekøretøjer

    Nye kategorier og definitioner

    • Tilføjelse af kategorien "andre ulykker" som opsamlingskategori
    • Nye underkategorier for konsekvenser af ulykker:
      • "Ingen personskade" under skadetype
      • "Ingen skade" under omkostninger
    • Udvidelse af definition for brand og eksplosioner til at omfatte alle jernbanekøretøjer

    Administrative og økonomiske konsekvenser

    Trafikstyrelsen vurderer, at ændringerne ikke medfører væsentlige administrative byrder, da:

    • Indberetningshyppigheden forbliver uændret (årlig)
    • Der er ingen ændring i hvilke grundlæggende oplysninger, der skal indberettes
    • Eventuelle IT-tilpasninger forventes at medføre begrænsede omkostninger

    Implementering og ikrafttrædelse

    • Bekendtgørelsen træder i kraft 1. januar 2025
    • Trafikstyrelsen planlægger at afholde vejledningsmøde i efteråret 2024
    • Høringsfrist er fastsat til 21. oktober 2024

    Bekendtgørelsen er relevant for alle aktører i jernbanesektoren og understøtter den fortsatte udvikling af sikkerhedsarbejdet på jernbaneområdet gennem præcis og systematisk indberetning af hændelser og ulykker.

    Lignende afgørelser