Bekendtgørelse om Udvidet Producentansvar for Emballage: Sammenfatning af Høringssvar og Centrale Elementer
Myndighed
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Publiceringsdato
20. september 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Miljø
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
31. december 2024
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Sammenfatning af Høring over Bekendtgørelse om Udvidet Producentansvar for Emballage
Denne bekendtgørelse implementerer udvidet producentansvar for emballage i dansk lovgivning. Den omfatter en række bestemmelser, der har til formål at øge genanvendelsen af emballageaffald og reducere miljøbelastningen. Bekendtgørelsen omfatter både husholdnings- og erhvervsemballage og fastsætter krav til emballagens sammensætning, muligheder for genbrug og nyttiggørelse.
Centrale Elementer i Bekendtgørelsen:
- Overdragelse af Affald: Kommuner skal overdrage indsamlet emballageaffald til producenter eller kollektive ordninger.
- Finansieringsansvar: Producenterne skal finansiere indsamling, transport og behandling af emballageaffald.
- Miljøgraduerede Bidrag: Der indføres miljøgraduerede bidrag for at fremme mere miljøvenlig emballage.
- Genanvendelsesmål: Der er fastsat mål for reel genanvendelse af forskellige emballagematerialer.
- Kollektive Ordninger: Kollektive ordninger får en central rolle i håndteringen af producentansvaret.
- Gebyrer: Der indføres gebyrer for at dække administration og tilsyn med ordningen.
- Overvågning: Forsyningstilsynet får til opgave at overvåge kommunale producentgebyrer.
- Overgangsordninger: Der er fastsat overgangsordninger for kommunale kontrakter om affaldsbehandling.
Høringssvar og Justeringer:
Bekendtgørelsen har været i ekstern høring, og der er modtaget en række høringssvar fra organisationer og virksomheder. De væsentligste emner i høringssvarene omfatter:
- Ikrafttrædelse: Flere parter har opfordret til at udskyde betalingen for producentansvaret til 1. januar 2026, men Miljøministeriet fastholder opstartsdatoen 1. oktober 2025.
- Administrative Byrder: Der er udtrykt bekymring for de administrative byrder, som producentansvaret medfører, og der er opfordret til at reducere kompleksiteten i samarbejdet mellem kollektive ordninger og kommuner.
- Definitioner: Der er behov for præcisering af definitioner, herunder begreberne 'markedsføring', 'tilgængeliggørelse' og 'genbrugsemballage'.
- Tildelingsordninger: Der er forskellige synspunkter på tildelingsperiodens længde og frister for afgørelser, samt ønsker til hensyn, der skal indgå i tildelingerne.
- Fordelingsnøgler: Der er usikkerhed om fordelingsnøglerne for emballageaffald og ikke-emballageaffald, og der er opfordret til en kritisk gennemgang af disse.
- Sikkerhedsstillelse: Der er udtrykt bekymring for de foreslåede bestemmelser om sikkerhedsstillelse, og der er foreslået alternative løsninger.
- Miljøgraduerede Bidrag: Der er forskellige synspunkter på modellen for miljøgraduerede bidrag, herunder den fastsatte meromkostning på 35 procent.
Konsekvenser for Danske Aktører:
- Producenter: Vil opleve nye økonomiske omkostninger, men borgernes affaldsgebyrer forventes reduceret.
- Kommuner: Får nye opgaver i forbindelse med overdragelse af affald og fastsættelse af producentgebyrer.
- Kollektive Ordninger: Får en central rolle i administrationen af producentansvaret og skal sikre høj reel genanvendelse.
- Affaldsproducerende Virksomheder: Kan anmode producenter om betaling for håndtering af erhvervsemballageaffald.
Relevant Lovgivning:
Bekendtgørelsen udmønter krav i emballagedirektivet og affaldsdirektivet og er udmøntet i overensstemmelse med de generelle minimumskrav til udvidede producentansvarsordninger i artikel 8 og 8 a i affaldsdirektivet (direktiv 2018/851/EU). Tilsynsbestemmelser ved dette i §§ 108-111 implementerer markedsovervågningsforordningen.
Lignende afgørelser