Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprod. m.v., lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love

Myndighed

Skatteministeriet

Publiceringsdato

13. september 2024

Område

Skatter og afgifter

Type

Lovforslag

  • Justeringer af love der implementerer dele af Aftale om grøn skattereform for industri mv. fra juni 2022
  • Indførelse af ny standardsats for blandet motorbrændstof med 7,6% iblandet biobrændstof
  • Ændring af blandingsregler i energiafgiftslove, så f.eks. biogas kan være afgiftsfrit under visse betingelser
  • Præcisering af regler for fiskerifartøjers mulighed for at anmode om godtgørelse for afgift af motorbrændstof
  • Ændring af tidsfristen for justering af oplyste ruter i rutebilletter efter vejafgiftsloven
  • Lovforslaget har ingen nævneværdige økonomiske konsekvenser
  • Forventet ikrafttrædelse den 1. januar 2025
  • Skatteministeriet har fremlagt et lovforslag, der sigter mod at justere og præcisere flere love relateret til CO2-afgifter og energiafgifter. Lovforslaget er en del af implementeringen af den grønne skattereform for industrien, som blev aftalt i juni 2022.

    Hovedpunkter i lovforslaget

    Justeringer af eksisterende love

    Lovforslaget indeholder tekniske justeringer af lov nr. 619 og lov nr. 683 af 11. juni 2024, som implementerer dele af Aftale om grøn skattereform for industri mv. Disse justeringer er primært af teknisk karakter og har til formål at sikre en mere præcis implementering af aftalen.

    Ny standardsats for blandet motorbrændstof

    Som følge af et nyt CO2e-fortræningskrav introduceres en ny standardsats for blandet motorbrændstof. Konkret indsættes en standardafgiftssats for gas- og oliebrændstoffer med 7,6% iblandet biobrændstof.

    Ændring af blandingsregler

    Lovforslaget justerer blandingsreglerne i energiafgiftslovene. Formålet er at ændre den praksis, der følger af SKM2006.728.SR. Med ændringen kan f.eks. biogas fremover være afgiftsfrit, hvis det først blandes med fossil gas inden for virksomhedens område og anvendes inden for samme område.

    Præciseringer og mindre ændringer

    • Fiskerifartøjer: Der foreslås en præcisering af reglerne, så fiskerifartøjer fremover kan anmode om godtgørelse for afgiften af motorbrændstof, hvis der ikke er sket leverance med afgiftsfritagelse.
    • Rutebilletter: Tidsfristen for justering af den oplyste rute i en rutebillet efter vejafgiftsloven ændres til 72 timer efter starttidspunktet i stedet for 48 timer efter udløbet af rutebillettens gyldighedsperiode.

    Økonomiske konsekvenser og ikrafttrædelse

    Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser. Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025, i overensstemmelse med de fælles ikrafttrædelsesdatoer.

    Høringsproces

    Skatteministeriet har sendt lovforslaget i høring med frist for bemærkninger den 11. oktober 2024. Lovforslaget vil blive indarbejdet i et større lovforslag, der omfatter ændringer i flere afgiftslove, og som tidligere har været i offentlig høring fra 28. juni til 22. august 2024.

    Samlet set repræsenterer lovforslaget en række tekniske justeringer og præciseringer, der har til formål at optimere implementeringen af den grønne skattereform og sikre en mere effektiv og retfærdig administration af energi- og CO2-afgifter i Danmark.

    Lignende afgørelser