Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om opgavebortfald på Transportministeriets område: Afskaffelse af tilladelsesordning for varebiler og ændring af klageregler

Myndighed

Transportministeriet

Publiceringsdato

3. september 2024

Område

Trafik og transport

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Udkast til lovforslag om opgavebortfald på Transportministeriets område

Klik for at åbne
  • National tilladelsesordning for godskørsel med varebiler ophæves fuldstændigt
  • Vejtransportrådet nedlægges formelt
  • Visse kommunale afgørelser om veje kan ikke længere påklages
  • Lovændringen træder i kraft 1. januar 2025
  • Ændringerne skal bidrage til at begrænse stigningen i antallet af statslige årsværk
  • Kommunalbestyrelsers afgørelser om ikke-trafikale dispositioner over vejareal kan ikke længere påklages
  • Lovforslaget er en del af regeringens initiativ om politisk prioriteret opgavebortfald
  • Ændringerne omfatter både offentlige veje og private fællesveje
  • Baggrund og formål

    Lovforslaget er en del af regeringens større initiativ om opgavebortfald og effektiv ressourceanvendelse i den offentlige sektor. Hovedformålet er at reducere antallet af lovbundne opgaver på Transportministeriets område og dermed begrænse stigningen i antallet af statsligt ansatte.

    Hovedændringer

    Godskørsel med varebiler

    • Den nationale tilladelsesordning for godskørsel med varebiler ophæves helt
    • Dette medfører betydelige ændringer i lov om godskørsel, med omfattende tekniske justeringer af lovteksten

    Vejtransportrådet

    • Rådet nedlægges formelt gennem lovændringen
    • Dette er en del af den administrative forenkling

    Ændringer i klageadgang

    • Væsentlige ændringer i den administrative rekursordning for både offentlige veje og private fællesveje
    • Kommunalbestyrelsernes afgørelser om ikke-trafikale dispositioner over vejarealer kan ikke længere påklages
    • Afgørelser om lovliggørelse af ulovlige forhold omfattes også af den begrænsede klageadgang

    Implementering og konsekvenser

    • Lovændringen træder i kraft den 1. januar 2025
    • Ændringerne forventes at medføre administrative lettelser og ressourcebesparelser
    • Der er særligt fokus på at forenkle administrative processer og reducere statslige opgaver

    Økonomiske aspekter

    • Lovforslaget er sendt i økonomisk høring hos KL og Danske Regioner
    • Ændringerne skal bidrage til effektivisering og ressourcebesparelser i den offentlige administration

    Lovforslaget repræsenterer en betydelig administrativ forenkling på transportområdet og er et konkret eksempel på regeringens bestræbelser på at effektivisere den offentlige sektor gennem opgavebortfald og regelforenkling.

    Lignende afgørelser