Lovforslag om opgavebortfald på Transportministeriets område: Afskaffelse af tilladelsesordning for varebiler og ændring af klageregler
Myndighed
Transportministeriet
Publiceringsdato
3. september 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2025
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Lovforslaget er en del af regeringens større initiativ om opgavebortfald og effektiv ressourceanvendelse i den offentlige sektor. Hovedformålet er at reducere antallet af lovbundne opgaver på Transportministeriets område og dermed begrænse stigningen i antallet af statsligt ansatte.
Hovedændringer
Godskørsel med varebiler
- Den nationale tilladelsesordning for godskørsel med varebiler ophæves helt
- Dette medfører betydelige ændringer i lov om godskørsel, med omfattende tekniske justeringer af lovteksten
Vejtransportrådet
- Rådet nedlægges formelt gennem lovændringen
- Dette er en del af den administrative forenkling
Ændringer i klageadgang
- Væsentlige ændringer i den administrative rekursordning for både offentlige veje og private fællesveje
- Kommunalbestyrelsernes afgørelser om ikke-trafikale dispositioner over vejarealer kan ikke længere påklages
- Afgørelser om lovliggørelse af ulovlige forhold omfattes også af den begrænsede klageadgang
Implementering og konsekvenser
- Lovændringen træder i kraft den 1. januar 2025
- Ændringerne forventes at medføre administrative lettelser og ressourcebesparelser
- Der er særligt fokus på at forenkle administrative processer og reducere statslige opgaver
Økonomiske aspekter
- Lovforslaget er sendt i økonomisk høring hos KL og Danske Regioner
- Ændringerne skal bidrage til effektivisering og ressourcebesparelser i den offentlige administration
Lovforslaget repræsenterer en betydelig administrativ forenkling på transportområdet og er et konkret eksempel på regeringens bestræbelser på at effektivisere den offentlige sektor gennem opgavebortfald og regelforenkling.
Lignende afgørelser