Command Palette

Search for a command to run...

Opdatering af bekendtgørelse om særlige stabilitetskrav til ro-ro passagerskibe med nye internationale sikkerhedsstandarder

Myndighed

Søfartsstyrelsen

Publiceringsdato

2. september 2024

Område

Erhverv

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

5. december 2024

Tilknyttede dokumenter

Udkast til ny Stockholm-bekendtgørelse

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne
  • Bekendtgørelsen implementerer EU-direktiv 2023/946 om stabilitetskrav for ro-ro passagerskibe
  • Nye globale sikkerhedsregler for større passagerskibe med over 1.350 personer er nu på niveau med EU-standarder
  • Særlige EU-regler fastholdes for mindre skibe med under 1.350 personer grundet utilstrækkeligt sikkerhedsniveau i IMO-reglerne
  • Bekendtgørelsen erstatter den gældende bekendtgørelse nr. 941 af 23. juni 2020
  • Reglerne gælder for alle ro-ro passagerskibe i fast international rutefart til og fra EU-havne
  • Bekendtgørelsen træder i kraft den 5. december 2024
  • Der indføres nye krav til dokumentation og certificering af skibenes stabilitet
  • Overtrædelse af reglerne kan medføre bøde eller fængsel i op til 2 år
  • Baggrund og formål

    Søfartsstyrelsen har sendt et udkast til en ny bekendtgørelse i høring, der skal opdatere de gældende regler for stabilitetskrav til ro-ro passagerskibe. Opdateringen implementerer EU-direktiv 2023/946 af 10. maj 2023 og afspejler de seneste internationale sikkerhedsstandarder fra Den Internationale Søfartsorganisation (IMO).

    Væsentlige ændringer

    Bekendtgørelsen introducerer en differentiering i kravene baseret på skibenes passagerkapacitet:

    • For skibe med over 1.350 passagerer anvendes nu de globale IMO-regler (SOLAS 2020), da disse er vurderet til at være på samme sikkerhedsniveau som EU-reguleringen
    • For mindre skibe med maksimalt 1.350 passagerer fastholdes de særlige EU-krav, da IMO-reglerne ikke anses for at være tilstrækkeligt sikre for denne kategori

    Anvendelsesområde

    Reglerne gælder for:

    • Alle ro-ro passagerskibe i fast international rutefart
    • Sejlads til og fra havne i EU-medlemsstater
    • Både EU- og ikke-EU-registrerede skibe

    Juridiske konsekvenser

    Bekendtgørelsen indeholder straffebestemmelser med:

    • Bøde eller fængsel i op til 1 år for overtrædelser
    • Mulighed for strafskærpelse til 2 års fængsel under særlige omstændigheder
    • Særlige bestemmelser for Grønland
    • Mulighed for at pålægge juridiske personer strafansvar

    Implementering

    • Bekendtgørelsen træder i kraft den 5. december 2024
    • Den erstatter bekendtgørelse nr. 941 af 23. juni 2020
    • Høringssvar skal indsendes senest 30. september 2024

    Betydning for søfarten

    Bekendtgørelsen sikrer et ensartet sikkerhedsniveau for ro-ro passagerskibe i europæisk farvand og implementerer de nyeste internationale sikkerhedsstandarder, samtidig med at der opretholdes særlige beskyttelseskrav for mindre skibe, hvor det vurderes nødvendigt af sikkerhedsmæssige årsager.

    Lignende afgørelser