Command Palette

Search for a command to run...

Ny lærende tilsynsramme for telemedicinsk KOL-behandling (teleKOL) justeret efter høring

Myndighed

Styrelsen for Patientsikkerhed

Publiceringsdato

4. juli 2024

Område

Sundhed

Type

Andet materiale

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev - Tilsyn med teleKOL behandling 2024

Klik for at åbne

Målepunkter, refleksionspunkter og spørgsmål til patienten for tilsyn med teleKOL behandling 2024

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne
  • Styrelsen for Patientsikkerhed har udviklet en ny tilsynsramme for telemedicinsk behandling af KOL-patienter (teleKOL).
  • Tilsynet er lærende og fokuserer på dialog frem for sanktioner, med det formål at styrke patientsikkerheden.
  • Rammen består af tre dele: faste målepunkter, dialogbaserede refleksionspunkter og spørgsmål til patienterne.
  • Tilsynet vil blive gennemført på både hospitalernes lungemedicinske afdelinger og i de kommunale behandlingssteder, der udbyder teleKOL.
  • Et offentligt høringsforløb har ført til justeringer af rammen, bl.a. for at præcisere sprogbrug og udvide fokusområder efter input fra sundhedsaktører.
  • De justerede punkter omhandler nu bredere håndtering af akutte tilstande, procedurer for tekniske nedbrud og opfølgning på udeblevne patienter.
  • Formålet er at sikre, at den stigende brug af digitale sundhedsløsninger sker på en patientsikker og forsvarlig måde.
  • Styrelsen for Patientsikkerhed har fremlagt materiale vedrørende et nyt, lærende tilsyn med telemedicinsk behandling af KOL-patienter (teleKOL) for 2024. Formålet er at sikre patienternes sikkerhed i takt med den stigende digitalisering af sundhedsydelser. Høringsmaterialet, som blev sendt i høring fra 4. juli til 13. august 2024, indeholder et udkast til målepunkter, refleksionspunkter og spørgsmål til patienter, som skal danne grundlag for tilsynet på hospitaler og i kommuner.

    Tilsynsrammens opbygning

    Den foreslåede tilsynsramme er bygget op omkring tre centrale elementer:

    1. Målepunkter: Tre konkrete punkter til vurdering af patientsikkerheden:

      • Organisering og kompetencer: Interview med ledelse og personale om ansvars- og opgavefordeling, herunder brug af vikarer og delegation af opgaver.
      • Samarbejde med læger: Vurdering af aftaler om behandling og kontrol af sygdommen.
      • Overgange i patientforløb: Sikring af korrekt overlevering af nødvendige oplysninger mellem sundhedspersoner.
    2. Refleksionspunkter: En række punkter designet til at skabe dialog og læring uden at være sanktionsgivende. Disse dækker emner som klare arbejdsgange, oplæring af personale, håndtering af tekniske nedbrud og akutte situationer, samt opfølgning på behandlingen.

    3. Spørgsmål til patienten: En række spørgsmål for at inddrage patientens oplevelse af tryghed, kompetence og støtte i forbindelse med teleKOL-behandlingen i eget hjem.

    Resultater af Høring

    Efter høringsperioden har Styrelsen for Patientsikkerhed modtaget svar fra en bred vifte af aktører, herunder kommuner, regioner og faglige organisationer. På baggrund af disse input er tilsynsrammen blevet justeret for at gøre den mere præcis og relevant.

    OmrådeOprindeligt forslag i høringsudkastJusteret efter høring
    MålgruppePrimært "kommunal hjemmesygepleje"Ændret til "kommunale behandlingssteder" for at dække bredere.
    Akut håndteringSpecifikt fokus på selvmordstruede patienter.Udvidet til at omfatte håndtering af patienter, der bliver "fysisk og/eller psykisk akut dårlig".
    ProcedurerAnvendte termen "instrukser".Ændret til "arbejdsgange" for at tydeliggøre, at der ikke er krav om skriftlige instrukser.
    RisikostyringAnvendte termen "risikomanagement".Omformuleret til at fokusere på procedurer ved "tekniske nedbrud og fejl ved udstyr".
    Nye punkter-Tilføjet punkter om procedurer for patienter, der udebliver fra telekonsultationer, og sikring af personalets kendskab til tilbuddet.
    Patient-spørgsmålGenerelt om hjælp og tryghed.Specificeret til at handle om hjælp og tryghed i forbindelse med patientens KOL-sygdom.

    Samlet set sigter det nye tilsyn mod at understøtte en sikker implementering af teleKOL ved at fremme dialog, læring og klare ansvarsforhold på tværs af sektorer.

    Lignende afgørelser