Ny bekendtgørelse om obligatorisk e-handel for 14 offentlige indkøbsområder fra 2025
Myndighed
Økonomistyrelsen
Publiceringsdato
3. juli 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Samfundsstruktur
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2025
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Økonomistyrelsen har fremlagt et udkast til områder, der skal omfattes af den nye bekendtgørelse om e-handel i offentlige indkøb. Dette initiativ er en del af økonomiaftalerne med KL og Danske Regioner og har til formål at digitalisere og effektivisere den offentlige sektors indkøbsprocesser.
Omfattede områder
Bekendtgørelsen omfatter 14 specifikke indkøbsområder:
- Kontorartikler (papir, kuglepenne, mapper mv.)
- Møbler (stole, borde, skabe mv.)
- AV-udstyr (projektorer, skærme, videomødeudstyr)
- Tablets
- Computere og it-tilbehør
- Telefoni
- Storkøkkenudstyr
- Fødevarer
- Kaffe og te
- Lyskilder
- Forbrugsartikler
- Bleer
- Høreapparater
- Legetøj
Implementering og tidsplan
- Kravene om e-handel træder i kraft den 1. januar 2025
- De omfattede områder offentliggøres på Økonomistyrelsens hjemmeside den 1. oktober 2024
- Høringssvar skal indsendes senest tirsdag den 20. august 2024 kl. 12.00
Betydning for offentlige institutioner
Bekendtgørelsen vil medføre væsentlige ændringer i den måde, offentlige institutioner foretager deres indkøb på. Alle omfattede institutioner vil skulle anvende e-handelsløsninger ved indkøb inden for de specificerede områder. Dette forventes at:
- Standardisere indkøbsprocesserne på tværs af den offentlige sektor
- Øge effektiviteten i indkøbsprocesserne
- Forbedre muligheden for at følge op på indkøb og sikre compliance
- Skabe større gennemsigtighed i de offentlige indkøb
Høring og feedback
Økonomistyrelsen har tidligere gennemført en høring af selve bekendtgørelsen (19. marts - 5. maj 2024), og denne høring fokuserer specifikt på de omfattede områder. Interessenter kan indsende høringssvar og spørgsmål til Simon R. Smed på simsme@oes.dk.
Lignende afgørelser