Command Palette

Search for a command to run...

Ny miljøskadebekendtgørelse for havne: Præcisering af regler og ændring af klageadgang ved miljøskader

Myndighed

Trafikstyrelsen

Publiceringsdato

31. maj 2024

Område

Trafik og transport

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2024

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

UDKAST TIL Miljøskadebekendtgørelse for havne

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Bekendtgørelsen implementerer sproglige præciseringer fra miljøansvarsdirektivet og erstatter den tidligere bekendtgørelse fra 2008
  • Definitionen af berørte personer ændres fra 'individuel, væsentlig interesse' til 'som berøres eller kan forventes at blive berørt af en miljøskade'
  • Terminologien 'beskyttede arter og internationale naturbeskyttelsesområder' ændres til 'beskyttede arter og naturtyper'
  • Den administrative klageadgang over Trafikstyrelsens afgørelser fjernes, så afgørelser kun kan prøves ved domstolene
  • Bekendtgørelsen fastsætter procedurer for vurdering og håndtering af miljøskader ved anlæg og udvidelse af havne
  • Den driftsansvarlige pålægges pligt til straks at iværksætte forebyggende foranstaltninger ved risiko for miljøskade
  • Trafikstyrelsen får beføjelser til at kræve undersøgelser og analyser fra den driftsansvarlige
  • Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024
  • Baggrund og formål

    Trafikstyrelsen har udarbejdet en ny hovedbekendtgørelse som følge af Folketingets vedtagelse af en ændret miljøskadelov (LOV nr. 322 af 2. april 2024). Bekendtgørelsen implementerer sproglige præciseringer fra miljøansvarsdirektivet og erstatter den tidligere bekendtgørelse fra 2008.

    Væsentlige ændringer

    Sproglige præciseringer

    • Personkredsen der kan anmode om foranstaltninger udvides sprogligt fra "individuel, væsentlig interesse i sagens udfald" til "som berøres eller kan forventes at blive berørt af en miljøskade"
    • Terminologien opdateres fra "beskyttede arter og internationale naturbeskyttelsesområder" til "beskyttede arter og naturtyper"

    Klageadgang

    En væsentlig ændring er fjernelsen af den administrative klageadgang. Fremover kan Trafikstyrelsens afgørelser ikke påklages til transportministeren eller anden administrativ myndighed, men skal i stedet prøves ved domstolene. Dette har mødt kritik fra bl.a. Danmarks Naturfredningsforening.

    Centrale bestemmelser

    • Den driftsansvarlige skal straks iværksætte forebyggende foranstaltninger ved risiko for miljøskade
    • Trafikstyrelsen kan kræve undersøgelser og analyser fra den driftsansvarlige
    • Ved miljøskader der påvirker andre EU-lande skal Trafikstyrelsen træffe afgørelse
    • Bekendtgørelsen sikrer implementering af EU's miljøansvarsdirektiv i dansk ret

    Økonomiske konsekvenser

    Trafikstyrelsen vurderer, at bekendtgørelsen ikke vil medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller i forhold til det udvidede totalbalanceprincip (DUT).

    Ikrafttrædelse

    Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024 og erstatter den tidligere bekendtgørelse nr. 875 af 2. september 2008 med senere ændringer.

    Lignende afgørelser