Ny miljøskadebekendtgørelse for havne: Præcisering af regler og ændring af klageadgang ved miljøskader
Myndighed
Trafikstyrelsen
Publiceringsdato
31. maj 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2024
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Trafikstyrelsen har udarbejdet en ny hovedbekendtgørelse som følge af Folketingets vedtagelse af en ændret miljøskadelov (LOV nr. 322 af 2. april 2024). Bekendtgørelsen implementerer sproglige præciseringer fra miljøansvarsdirektivet og erstatter den tidligere bekendtgørelse fra 2008.
Væsentlige ændringer
Sproglige præciseringer
- Personkredsen der kan anmode om foranstaltninger udvides sprogligt fra "individuel, væsentlig interesse i sagens udfald" til "som berøres eller kan forventes at blive berørt af en miljøskade"
- Terminologien opdateres fra "beskyttede arter og internationale naturbeskyttelsesområder" til "beskyttede arter og naturtyper"
Klageadgang
En væsentlig ændring er fjernelsen af den administrative klageadgang. Fremover kan Trafikstyrelsens afgørelser ikke påklages til transportministeren eller anden administrativ myndighed, men skal i stedet prøves ved domstolene. Dette har mødt kritik fra bl.a. Danmarks Naturfredningsforening.
Centrale bestemmelser
- Den driftsansvarlige skal straks iværksætte forebyggende foranstaltninger ved risiko for miljøskade
- Trafikstyrelsen kan kræve undersøgelser og analyser fra den driftsansvarlige
- Ved miljøskader der påvirker andre EU-lande skal Trafikstyrelsen træffe afgørelse
- Bekendtgørelsen sikrer implementering af EU's miljøansvarsdirektiv i dansk ret
Økonomiske konsekvenser
Trafikstyrelsen vurderer, at bekendtgørelsen ikke vil medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller i forhold til det udvidede totalbalanceprincip (DUT).
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024 og erstatter den tidligere bekendtgørelse nr. 875 af 2. september 2008 med senere ændringer.
Lignende afgørelser