Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om afskaffelse af ligestillingsredegørelser og forenkling af regler for kønssammensætning i offentlige bestyrelser møder blandet modtagelse

Myndighed

Ministeriet for Digitalisering og Ligestilling

Publiceringsdato

8. maj 2024

Område

Social og omsorg

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

Tilknyttede dokumenter

Udkast til lovforslag

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Lovforslaget vil afskaffe de obligatoriske ligestillingsredegørelser for offentlige myndigheder som led i regeringens afbureaukratisering
  • Der indføres en bagatelgrænse på 50 medarbejdere for kravet om måltal for kønssammensætning i bestyrelser
  • Indberetningsfrekvensen for måltal og politikker ændres fra årligt til hvert andet år
  • KL og Danske Regioner støtter forslaget, mens ligestillingsorganisationer udtrykker bekymring
  • Ministeriet argumenterer for at digital udvikling har gjort separate ligestillingsredegørelser mindre nødvendige
  • Kritikere frygter at afskaffelsen vil svække monitoreringen af ligestillingsindsatsen i det offentlige
  • Lovændringen træder i kraft 1. januar 2025
  • Forslaget er en del af regeringens bredere indsats for at frisætte den offentlige sektor
  • Flere høringsparter efterlyser alternative metoder til at sikre fokus på ligestillingsarbejdet
  • Der er fortsat krav om at offentlige myndigheder skal arbejde for ligestilling efter ligestillingslovens §4
  • Baggrund og formål

    Lovforslaget er en del af regeringens ambition om at gennemføre den mest vidtgående frisættelse af den offentlige sektor i velfærdssamfundets historie. Formålet er at reducere administrative byrder og afskaffe unødig statslig og kommunal regulering.

    Hovedændringer

    Lovforslaget indeholder tre væsentlige ændringer:

    • Afskaffelse af de obligatoriske ligestillingsredegørelser for offentlige myndigheder
    • Indførelse af en bagatelgrænse på 50 medarbejdere for kravet om måltal for kønssammensætning i bestyrelser
    • Ændring af indberetningsfrekvensen for måltal og politikker fra årligt til hvert andet år

    Ministeriets argumenter

    Ministeriet argumenterer for at:

    • Den digitale udvikling har gjort separate ligestillingsredegørelser mindre nødvendige
    • Der allerede findes offentligt tilgængelige data på mange områder
    • Der er tale om dobbeltindberetning på flere områder
    • Ligestillingsredegørelserne har mødt kritik for deres anvendelighed

    Høringssvar og reaktioner

    Høringssvarene viser en tydelig opdeling:

    • KL og Danske Regioner støtter forslaget og ser det som en hensigtsmæssig administrativ lettelse
    • Ligestillingsorganisationer, fagforeninger og Institut for Menneskerettigheder udtrykker bekymring for konsekvenserne

    Kritikerne påpeger særligt:

    • Risiko for svækket monitering af ligestillingsindsatsen
    • Manglende alternativer til at sikre fokus på ligestillingsarbejdet
    • Bekymring for nedprioritering af ligestillingsarbejdet i det offentlige

    Konsekvenser og ikrafttrædelse

    Lovændringen træder i kraft 1. januar 2025. Ministeriet understreger at:

    • Offentlige myndigheder fortsat er forpligtet til at arbejde for ligestilling efter ligestillingslovens §4
    • Der fortsat vil være adgang til relevante data gennem andre kanaler
    • Ændringen ikke i sig selv er en hindring for at arbejde aktivt med ligestilling

    Perspektivering

    Lovforslaget afspejler en grundlæggende diskussion om balancen mellem administrative lettelser og behovet for systematisk monitorering af ligestillingsindsatsen i det offentlige. Mens forslaget kan ses som en administrativ forenkling, rejser det også spørgsmål om, hvordan man fremadrettet sikrer et vedvarende fokus på ligestillingsarbejdet i den offentlige sektor.

    Lignende afgørelser