Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om udvidelse af Øresundsmotorvejen: Infrastrukturel opgradering med miljømæssige hensyn

Myndighed

Transportministeriet

Publiceringsdato

18. januar 2024

Område

Trafikinfrastruktur

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2024

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Lovforslag

Klik for at åbne
  • Udvidelse af Øresundsmotorvejen med en ekstra vognbane i hver retning fra Vestamager til Lufthavn Vest
  • Etablering af ny parallelrampe ved Ørestad og udvidelse af tilslutningsanlæg til Amager Strandvej
  • Støjreducerende tiltag med hastighedsnedsættelse fra 110 km/t til 90 km/t
  • Støjisoleringspulje for særligt støjramte helårsboliger langs motorvejen
  • Miljøkonsekvensvurdering viser minimal negativ påvirkning af natur og omgivelser
  • Baggrund og formål

    Lovforslaget vedrører en omfattende udvidelse af Øresundsmotorvejen, som er en del af Infrastrukturplan 2035. Projektet har til formål at forbedre trafikafviklingen, øge trafiksikkerheden og reducere trængslen på en af Danmarks mest belastede motorvejsstrækninger.

    Centrale projektdetaljer

    Projektet omfatter følgende hovedkomponenter:

    • Udvidelse med en ekstra vognbane i hver retning fra Vestamager til Lufthavn Vest
    • Etablering af en ny parallelrampe ved Ørestad
    • Udvidelse af tilslutningsanlægget til Amager Strandvej
    • Nedsættelse af hastigheden fra 110 km/t til 90 km/t for at forbedre trafiksikkerheden

    Miljømæssige hensyn

    Miljøkonsekvensrapporten viser, at projektet vil have minimal negativ påvirkning på omgivelserne. Der er gennemført grundige vurderinger af:

    • Naturpåvirkning
    • Støjforhold
    • Luftkvalitet
    • Klimamæssige konsekvenser

    Støjreducerende tiltag

    Der etableres en støjisoleringspulje for særligt støjramte helårsboliger langs motorvejen. Boligejere kan søge tilskud til facadeisolering inden for 36 måneder efter vejanlæggets ibrugtagning.

    Økonomiske aspekter

    Projektet er budgetteret til 703,6 mio. kr. og forventes gennemført i perioden 2024-2029. Finansieringen sker via Transportministeriets anlægsbevilling.

    Samfundsmæssig betydning

    Projektet forventes at medføre:

    • Forbedret fremkommelighed
    • Reduceret rejsetid
    • Øget trafiksikkerhed
    • Bedre vilkår for pendlere og erhvervsliv

    Lovforslaget understøtter dermed flere af FN's Verdensmål, herunder mål om bæredygtig infrastruktur og forbedret trafiksikkerhed.

    Lignende afgørelser