Command Palette

Search for a command to run...

Ny bekendtgørelse om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler - Ændringer pr. 1. januar 2024

Myndighed

Beskæftigelsesministeriet

Publiceringsdato

3. november 2023

Område

Arbejdsmarked

Type

Bekendtgørelser

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

BEK

Klik for at åbne
  • Opdatering af regler for Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler som følge af lovændring
  • Genindførelse af bagatelgrænser for udbetaling af uhævede feriepenge
  • Tekniske justeringer og præciseringer i administrationen af feriemidler
  • Nye regler for indberetning, udbetaling og opkrævning af tilgodehavende feriemidler
  • Ændrede procedurer for digital selvbetjening og kommunikation
  • Baggrund og Formål

    Beskæftigelsesministeriet har udsendt en ny bekendtgørelse om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, som træder i kraft den 1. januar 2024. Bekendtgørelsen er en opdatering af de eksisterende regler for Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler, som blev etableret i forbindelse med overgangen til den nye ferielov den 1. september 2020.

    Centrale Ændringer

    Lovgrundlag

    Ændringerne er baseret på et forslag til lov om ændring af ferieloven, som specifikt fokuserer på:

    • Genindførelse af bagatelgrænser for udbetaling af uhævede feriepenge
    • Tekniske justeringer i administrationen af feriemidler

    Digitalisering og Selvbetjening

    Bekendtgørelsen understreger fondens fortsatte digitale tilgang:

    • Obligatorisk brug af digitale selvbetjeningsløsninger på Borger.dk og Virk.dk
    • Mulighed for alternative kommunikationsmetoder ved særlige forhold
    • Automatiseret behandling og afgørelsesproces

    Indberetning og Udbetaling

    Nye regler vedrørende:

    • Indberetning af tilgodehavende feriemidler
    • Procedure for korrigering af indberetninger
    • Udbetaling af feriemidler, herunder ved folkepensionsalder eller død
    • Håndtering af mindre beløb under 1.500 kr.

    Opkrævning og Administration

    Bekendtgørelsen præciserer fondens procedurer for:

    • Opkrævning af forfaldne feriemidler
    • Indeksering og renteberegning
    • Anmeldelse til Lønmodtagernes Garantifond

    Konsekvenser

    Ændringerne har betydning for:

    • Lønmodtagere med tilgodehavende feriemidler
    • Arbejdsgivere med indberetningsforpligtelser
    • Administrationen af feriemidler generelt

    Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2024 og erstatter den tidligere bekendtgørelse fra juni 2022, med visse overgangsbestemmelser.

    Lignende afgørelser