Command Palette

Search for a command to run...

Ny bekendtgørelse fastsætter regler for gasdistributionsselskabers reguleringsregnskaber

Myndighed

Forsyningstilsynet

Publiceringsdato

30. september 2022

Område

Energi- og vandforsyning

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2023

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Udkast til bekendtgørelse

Klik for at åbne

Udkast til bilag 1 - ledelsespåtegning

Klik for at åbne

Udkast til bilag 2 - revisionsinstruks

Klik for at åbne

Udkast til bilag 3 - revisorerklæring

Klik for at åbne

Ekstern høringsliste

Klik for at åbne
  • Forsyningstilsynet indfører en ny bekendtgørelse, der fastsætter regler for gasdistributionsselskabers årlige reguleringsregnskaber.
  • Reglerne er en direkte følge af en lovændring i 2021 og skal understøtte den nye økonomiske reguleringsmodel for gassektoren.
  • Bekendtgørelsen specificerer detaljerede krav til regnskabernes indhold, herunder indtægter, driftsomkostninger, aktiver og afskrivninger.
  • Gasdistributionsselskaber skal indsende et revideret reguleringsregnskab til Forsyningstilsynet senest den 30. juni hvert år.
  • Regnskabet skal revideres af en godkendt revisor efter en specifik revisionsinstruks og ledsages af en ledelsespåtegning.
  • Der indføres en procedure for korrektion af fejl i aflagte regnskaber, som kræver, at fejlen er væsentlig og har betydning for indtægtsrammen.
  • Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. januar 2023 og vil gælde for regnskabsåret 2023 og de efterfølgende år.
  • Forsyningstilsynet har sendt et udkast til en ny bekendtgørelse om gasdistributionsselskabers reguleringsregnskaber i offentlig høring. Denne bekendtgørelse er den første af sin art og udarbejdes som følge af en lovændring fra maj 2021, der giver Forsyningstilsynet bemyndigelse til at fastsætte disse regler.

    Formål og Baggrund

    Formålet med den nye bekendtgørelse er at etablere et klart og ensartet regelsæt for de årlige reguleringsregnskaber, som gasdistributionsselskaberne skal aflægge. Disse regnskaber udgør et centralt datagrundlag for Forsyningstilsynets fastsættelse af selskabernes årlige indtægtsrammer, hvilket er en hjørnesten i den nye økonomiske regulering af sektoren.

    Bekendtgørelsens Hovedindhold

    Udkastet til bekendtgørelsen fastlægger de specifikke krav til udarbejdelse, revision og aflæggelse af reguleringsregnskaberne.

    Regnskabsoplysninger og Principper (§ 3-4)

    Regnskaberne skal udarbejdes i overensstemmelse med principperne i årsregnskabsloven, medmindre andet er specificeret i gasforsyningsloven. De skal indeholde en række detaljerede oplysninger, herunder:

    • Indtægter: Både almindelige og andre indtægter.
    • Driftsomkostninger: F.eks. indkøb af energi, lønninger, vedligeholdelse og tab på debitorer.
    • Aktiver: Den bogførte værdi af selskabets aktiver.
    • Afskrivninger: Afskrivninger på idriftsatte aktiver.
    • Andre nøgletal: Fysisk gasnettab, leveret gasmængde, antal målere og stationer.

    Aflæggelse, Revision og Frister (§ 5-6)

    AspektKrav
    IndsendelsesfristSenest den 30. juni i året efter reguleringsåret.
    IndsendelsesformVia Forsyningstilsynets online anmeldelsessystem.
    RevisionSkal revideres af en godkendt revisor.
    DokumentationSkal ledsages af en ledelsespåtegning (Bilag 1) og en revisorerklæring (Bilag 3). Revisionen skal følge en specifik revisionsinstruks (Bilag 2).

    Korrektion af Regnskaber (§ 7)

    Bekendtgørelsen indeholder regler for, hvordan fejl i allerede aflagte regnskaber kan rettes:

    • Selskaber kan skriftligt ansøge om korrektion inden for tre år.
    • Korrektionen skal være væsentlig (defineret som en ændring på mindst 10 % af en regnskabspost) og have betydning for fastsættelsen af indtægtsrammen.
    • Forsyningstilsynet kan på eget initiativ korrigere fejl, hvis det er til kundernes fordel.

    Ikrafttrædelse og Vurdering

    Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. januar 2023 og vil gælde for regnskabsåret 2023 og frem. Forsyningstilsynet vurderer, at udkastet er i overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar lovgivning, og Erhvervsstyrelsen vurderer, at det ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.

    Lignende afgørelser