Energiklagenævnets afgørelse om indtægtsrammeudmelding for Cerius A/S efter hjemvisning fra Østre Landsret
Dato
22. september 2021
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Ophævelse af Energitilsynets afgørelse i sag om genoptagelse af Energiklagenævnets
Lovreferencer
Energiklagenævnet genoptog en sag om indtægtsrammeudmelding for Cerius A/S (tidligere SEAS-NVE NET A/S) for reguleringsårene 2005-2015. Genoptagelsen skete efter en dom afsagt af Østre Landsret den 21. december 2020, som hjemviste sagen til fornyet behandling i Energiklagenævnet. Sagen omhandlede to hovedklagepunkter: en midlertidig tarifnedsættelse i reguleringsåret 2008 og håndteringen af elforbrugere direkte tilsluttet transmissionsnettet.
Energitilsynet (nu Forsyningstilsynet) havde den 31. maj 2017 truffet afgørelse om, at Cerius A/S havde gennemført en midlertidig tarifnedsættelse på 173.941.082 kr. for 2008, og at udgifter forbundet med elforbrugere direkte tilsluttet transmissionsnettet ikke var omfattet af netvirksomhedens bevilling. Energiklagenævnet havde i sin oprindelige afgørelse af 21. december 2018 stadfæstet Energitilsynets afgørelse, dog med en ændring vedrørende den berettigede forventning om varetagelse af kundeforholdene til transmissionsnetforbrugere.
Østre Landsrets Hjemvisning
Østre Landsret hjemviste sagen med følgende begrundelser:
-
Midlertidig tarifnedsættelse: Landsretten fandt, at Cerius A/S's redegørelser i reguleringsregnskaberne for 2008-2010 skulle læses i lyset af Energitilsynets daværende praksis, som senere blev ændret med tilbagevirkende kraft i 2016. Det kunne ikke komme Cerius A/S til skade, at regnskaberne blev udarbejdet under en anden praksis. Landsretten konkluderede, at der ikke var grundlag for at fastslå, at Cerius A/S havde givet afkald på opkrævning af differencen på 173.941.082 kr. i form af en midlertidig tarifnedsættelse. Manglende indsendelse af et forslag til afvikling af differencen med årsrapporten for 2008 kunne ikke føre til en midlertidig tarifnedsættelse, da Energitilsynet først traf endelig afgørelse om indtægtsrammerne for 2005-2015 den 31. maj 2017, hvilket forhindrede Cerius A/S i at beregne differencens størrelse rettidigt. Dette var i strid med principperne i Energitilsynets rammenotat af 27. juni 2013 og tilkendegivelse af 29. marts 2016.
-
Elforbrugere direkte tilsluttet transmissionsnettet: Landsretten lagde til grund, at Cerius A/S i en årrække havde målt elektricitet hos disse forbrugere. Elforsyningsloven forud for lov nr. 704 af 8. juni 2018 hverken gav krav på eller klart udelukkede netvirksomheder fra at foretage denne måling. Energimyndighederne havde været bekendt med og accepteret netvirksomhedernes varetagelse af denne opgave. Først med Energistyrelsens brev af 22. november 2016 skete der en praksisændring. Landsretten fandt, at Cerius A/S berettiget havde indrettet sig på at varetage håndteringen af disse forbrugere i reguleringsårene 2005-2015 og derfor kunne indregne deres elforbrug i opgørelsen af leverede mængder elektricitet.
Cerius A/S anmodede Energiklagenævnet om at ophæve Energitilsynets afgørelse af 31. maj 2017 og hjemvise sagen til Forsyningstilsynet for fornyet behandling, således at den midlertidige tarifnedsættelse blev annulleret, og at forbrug for kunder direkte tilsluttet transmissionsnettet kunne indregnes for perioden 2005-2017 og fremefter, subsidiært 2005-2016. Forsyningstilsynet fastholdt sin oprindelige afgørelse.
Energiklagenævnet har på baggrund af Østre Landsrets hjemvisning foretaget en fornyet vurdering af sagen.
Midlertidig Tarifnedsættelse for Reguleringsåret 2008
Nævnet vurderede, om den resterende del af differencen i Cerius A/S's favør skulle betragtes som en midlertidig tarifnedsættelse. Ifølge Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af elforsyningsloven § 29, stk. 6 og Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af elforsyningsloven § 29, stk. 3 skal årsrapporten vedlægges et forslag til justering af priser, medmindre virksomheden ønsker en midlertidig prisreduktion. Nævnet lagde til grund, at Cerius A/S's tilkendegivelser i reguleringsregnskaberne skulle læses i lyset af den dagældende praksis, som Energitilsynet senere ændrede med tilbagevirkende kraft i 2016. Desuden havde Energitilsynet først truffet afgørelse om Cerius A/S's bagudrettede indtægtsrammer for 2005-2015 den 31. maj 2017, hvilket forhindrede Cerius A/S i at beregne differencens størrelse rettidigt. Med henvisning til Energitilsynets rammenotat af 25. juni 2013, som fastslog, at virksomheder ikke kan afskæres fra at opkræve differencer i egen favør, hvis de ikke har fået en bagudrettet indtægtsrammeudmelding, fandt Energiklagenævnet, i lighed med Østre Landsret, at der ikke var grundlag for at fastslå en midlertidig tarifnedsættelse.
Kunder Direkte Tilsluttet Transmissionsnettet
Nævnet vurderede, om Cerius A/S var berettiget til at lade målt forbrug for elforbrugere direkte tilsluttet transmissionsnettet indgå i opgørelsen af leverede mængder elektricitet. Nævnet henviste til Elforsyningsloven § 19, stk. 1 om bevillingspligt for transmissions- og netvirksomhed, samt definitionerne i Elforsyningsloven § 5, nr. 21 (transmissionsvirksomhed), Elforsyningsloven § 5, nr. 20 (transmissionsnet), Elforsyningsloven § 5, nr. 16 (netvirksomhed) og Elforsyningsloven § 5, nr. 6 (distributionsnet). Selvom Elforsyningsloven § 20 og Elforsyningsloven § 22, stk. 1 pålægger transmissions- og netvirksomheder at måle elektricitet, og Elforsyningsloven § 47, stk. 1 som udgangspunkt forbyder samme virksomhed at have begge bevillinger, fandt nævnet, at lovgrundlaget ikke klart udelukkede netvirksomheder fra at varetage kundeforholdet til elforbrugere direkte tilsluttet transmissionsnettet. Da energimyndighederne i praksis havde accepteret denne håndtering, fandt Energiklagenævnet, i overensstemmelse med Energitilsynets afgørelse af 31. maj 2017, at Cerius A/S havde en retligt beskyttet berettiget forventning om at kunne indregne dette forbrug i perioden 2005-2015. Nævnet tog ikke stilling til perioden efter 2015.
Afgørelse
Energiklagenævnet ophæver Energitilsynets afgørelse af 31. maj 2017 for så vidt angår klagepunktet vedrørende midlertidig tarifnedsættelse for reguleringsåret 2008 og hjemviser sagen til fornyet behandling i Forsyningstilsynet. Energiklagenævnet stadfæster Energitilsynets afgørelse af 31. maj 2017 for så vidt angår den del af sagen, der vedrører håndtering af elforbrugere direkte tilsluttet transmissionsnettet. Afgørelsen er truffet i henhold til Elforsyningsloven § 89, stk. 1 og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse, jf. Elforsyningsloven § 89, stk. 7.
Lignende afgørelser