Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om en midlertidig indefrysningsordning for høje energiregninger til private og virksomheder

Myndighed

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Publiceringsdato

23. september 2022

Område

Energi- og vandforsyning

Type

Lovforslag

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Lovforslag

Klik for at åbne
  • Lovforslaget introducerer en midlertidig og frivillig indefrysningsordning for husstande og virksomheder, der er ramt af høje energipriser på el, gas og fjernvarme.
  • Ordningen giver mulighed for at udskyde betaling af den del af energiregningen, der overstiger et fastsat prisloft, i en periode på 12 måneder.
  • Efter indefrysningsperioden følger et afdragsfrit år, hvorefter det indefrosne beløb skal tilbagebetales over en fireårig periode.
  • For husstande fastsættes en rente på 2% på det indefrosne beløb, mens renten for virksomheder vil være markedsbaseret (forventet ca. 4,4%).
  • Der indføres et loft over, hvor meget virksomheder kan indefryse: 15 mio. kr. for el og gas samlet, og 3,75 mio. kr. for fjernvarme.
  • Energiselskaberne administrerer ordningen og kompenseres for likviditetstab gennem statslige lån, som administreres af Erhvervsstyrelsen.
  • Ved misligholdelse af afdrag overtager Erhvervsstyrelsen fordringen og sender den til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
  • Lovforslaget medfører ændringer i varmeforsyningsloven for at tillade, at omkostninger fra de statslige lån kan indregnes i varmepriserne.
  • Dette lovforslag, fremsat som en del af den politiske "Aftale om vinterhjælp" fra september 2022, har til formål at afbøde de økonomiske konsekvenser af de ekstraordinært høje energipriser for danske husstande og virksomheder. Forslaget etablerer en midlertidig og frivillig indefrysningsordning, der giver energikunder mulighed for at udskyde en del af deres betalinger for el, gas og fjernvarme.

    Ordningens Hovedelementer

    Ordningen er designet til at give økonomisk pusterum ved at lade kunder indefryse den del af deres energiregning, der overstiger et fastsat prisloft. Indefrysningen kan løbe i op til 12 måneder. Herefter følger en afdragsfri periode på 12 måneder, hvorefter det oparbejdede beløb skal tilbagebetales over fire år.

    Prislofter for indefrysning:

    EnergitypePrisloftBemærkninger
    El0,80 kr./kWhGælder den rene elpris, ekskl. tariffer, afgifter og moms.
    Gas5,84 kr./m³Gælder den rene gaspris, ekskl. tariffer, afgifter og moms.
    Fjernvarme1,44 kr./kWhGælder den samlede pris inkl. alle omkostninger.

    Betingelser for Husstande og Virksomheder

    Både private husstande og virksomheder (med CVR-nummer) kan benytte ordningen. For boligforeninger, andelsforeninger og lignende, hvor der ikke er et direkte kundeforhold for den enkelte beboer, er det foreningen som helhed, der skal tilmelde sig.

    • For husstande: Der pålægges en rente på 2% p.a. på det indefrosne beløb.
    • For virksomheder: Renten fastsættes af ministeren og forventes at ligge på ca. 4,4% p.a. Derudover er der et loft for, hvor meget en virksomhed kan indefryse:
      • El og gas: Samlet op til 15 mio. kr.
      • Fjernvarme: Op til 3,75 mio. kr.

    Der findes en særskilt ordning for særligt energiintensive virksomheder, som administreres af Erhvervsministeriet, og de to ordninger udelukker gensidigt hinanden.

    Administration og Finansiering

    Energiselskaberne får ansvaret for at administrere ordningen, herunder at håndtere tilmeldinger og opgøre de indefrosne beløb. For at undgå likviditetsproblemer hos energiselskaberne, etablerer staten en låneordning, hvor selskaberne kan få dækket de indefrosne beløb. Hvis en kunde misligholder sine afdrag, kan energiselskabet få fordringen afkøbt af Erhvervsstyrelsen, som herefter overdrager den til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.

    Ændringer i Anden Lovgivning

    For at sikre ordningens funktion, især på varmeområdet, foretages der ændringer i varmeforsyningsloven. Ændringerne skal sikre, at varmedistributionsvirksomheder kan indregne finansieringsudgifter fra de statsfinansierede lån i varmepriserne og giver dem mere fleksible rammer for at håndtere over- eller underdækning i budgetterne, som kan opstå som følge af de svingende energipriser.

    Lovens ikrafttrædelse afventer en godkendelse fra Europa-Kommissionen vedrørende statsstøtteregler.

    Lignende afgørelser