Indførelse af krav til klimaberegning og CO2-grænseværdi i Bygningsreglement 2018
Myndighed
Bolig- og Planstyrelsen
Publiceringsdato
22. april 2022
Kilde
HøringsportalenOmråde
Bolig- og bygningsforhold
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2023
Tilknyttede dokumenter
Dette høringsmateriale omhandler en væsentlig ændring af Bygningsreglement 2018 (BR18), som indfører nye krav til beregning af bygningers klimapåvirkning og en CO2-grænseværdi for nybyggeri. Ændringerne udspringer af den politiske "Aftale om National strategi for bæredygtigt byggeri" fra marts 2021 og har til formål at fremme mere klimavenlige valg i byggeriet.
Hovedelementer i Ændringen
De centrale ændringer, som træder i kraft den 1. januar 2023, er indført i BR18's kapitel 11 og omfatter primært to nye paragraffer, § 297 og § 298.
Krav | Omfang | Detaljer | Ikrafttrædelse |
---|---|---|---|
LCA-beregning (§ 297) | Alt nybyggeri omfattet af energirammen | Obligatorisk beregning af bygningens samlede klimapåvirkning (Life Cycle Assessment) over en 50-årig livscyklus. Skal dokumenteres ved færdigmelding. | |
CO2-grænseværdi (§ 298) | Nybyggeri > 1.000 m² | En maksimal udledning på 12,0 kg CO2-ækvivalenter pr. m² pr. år. | |
Frivillig Lavemissionsklasse | Alt nybyggeri | Mulighed for at dokumentere en udledning på højst 8,0 kg CO2-ækvivalenter pr. m² pr. år. |
Beregningsmetode og Datagrundlag
Beregningen af klimapåvirkningen skal følge standarden DS/EN15978 og dække specifikke faser af bygningens livscyklus (modulerne A1-A3, B4, B6, C3, C4 og D). For at understøtte byggebranchen har Bolig- og Planstyrelsen fået udarbejdet nye bilag til bygningsreglementet:
- Tabel 6: Definerer, hvilke bygningsdele der skal medregnes i LCA-beregningen.
- Tabel 7: Indeholder et generisk datagrundlag med klimapåvirkningsdata for en lang række byggematerialer.
- Tabel 8: Fastlægger emissionsfaktorer for driftsenergi (el, fjernvarme, ledningsgas).
Bygherrer kan anvende data fra specifikke miljøvaredeklarationer (EPD'er) i stedet for det generiske datagrundlag for en mere præcis beregning.
Undtagelser og Særlige Forhold
Bekendtgørelsen indeholder undtagelser for CO2-grænseværdien for at imødekomme særlige situationer:
- Energiforbrug: Bygninger med et højt, funktionsbetinget energiforbrug (f.eks. svømmehaller) kan se bort fra det ekstra energiforbrug, der ligger ud over den normale energiramme.
- Særlige forhold: Hvis bygningens placering (f.eks. vanskelige jordbundsforhold) eller funktion (f.eks. hospitaler med særlige krav) nødvendiggør et øget materialeforbrug, kan denne merudledning undtages fra beregningen af grænseværdien.
Konsekvenser og Administration
For erhvervslivet: De nye krav medfører administrative byrder, som Erhvervsstyrelsen har vurderet til 48,4 mio. kr. årligt i løbende omkostninger og 14,8 mio. kr. i engangsomkostninger til omstilling.
For kommunerne: Kommunerne skal som bygningsmyndighed føre stikprøvekontrol med, at dokumentationskravene overholdes. For byggeri over 1.000 m² skal kontrollen også omfatte, at CO2-grænseværdien er overholdt. De administrative omkostninger for kommunerne forventes at kunne dækkes af byggesagsgebyrer.
Justeringer efter høring
Høringsnotatet viser, at der på baggrund af de 40 modtagne høringssvar er foretaget justeringer i udkastet. Blandt andet er der indført mulighed for at anvende specifikke emissionstal for konkrete fjernvarmeforsyninger, og indholdet i datatabellerne er blevet justeret for at øge ensretning og simplicitet.
Lignende afgørelser