Command Palette

Search for a command to run...

Indførelse af krav til klimaberegning og CO2-grænseværdi i Bygningsreglement 2018

Myndighed

Bolig- og Planstyrelsen

Publiceringsdato

22. april 2022

Område

Bolig- og bygningsforhold

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2023

  • Indfører obligatorisk beregning af bygningers klimapåvirkning (LCA) for alt nybyggeri fra 1. januar 2023.
  • Fastlægger en CO2-grænseværdi på 12,0 kg CO2-ækvivalenter pr. m² pr. år for nybyggeri over 1.000 m².
  • Introducerer en frivillig lavemissionsklasse med en grænseværdi på 8,0 kg CO2-ækvivalenter pr. m² pr. år.
  • Ændringerne er baseret på den politiske aftale "National strategi for bæredygtigt byggeri" fra marts 2021.
  • De nye krav implementeres i Bygningsreglement 2018 (BR18) i kapitel 11, primært i de nye paragraffer §§ 297 og 298.
  • Der stilles et generisk datagrundlag og nye tabeller til rådighed for at lette beregningerne for byggebranchen.
  • De administrative byrder for erhvervslivet estimeres til 48,4 mio. kr. i løbende årlige omkostninger og 14,8 mio. kr. i engangsomkostninger.
  • Kommunerne får en udvidet opgave med stikprøvekontrol af den nye dokumentation for klimapåvirkning.
  • Dette høringsmateriale omhandler en væsentlig ændring af Bygningsreglement 2018 (BR18), som indfører nye krav til beregning af bygningers klimapåvirkning og en CO2-grænseværdi for nybyggeri. Ændringerne udspringer af den politiske "Aftale om National strategi for bæredygtigt byggeri" fra marts 2021 og har til formål at fremme mere klimavenlige valg i byggeriet.

    Hovedelementer i Ændringen

    De centrale ændringer, som træder i kraft den 1. januar 2023, er indført i BR18's kapitel 11 og omfatter primært to nye paragraffer, § 297 og § 298.

    KravOmfangDetaljerIkrafttrædelse
    LCA-beregning (§ 297)Alt nybyggeri omfattet af energirammenObligatorisk beregning af bygningens samlede klimapåvirkning (Life Cycle Assessment) over en 50-årig livscyklus. Skal dokumenteres ved færdigmelding.
    CO2-grænseværdi (§ 298)Nybyggeri > 1.000 m²En maksimal udledning på 12,0 kg CO2-ækvivalenter pr. m² pr. år.
    Frivillig LavemissionsklasseAlt nybyggeriMulighed for at dokumentere en udledning på højst 8,0 kg CO2-ækvivalenter pr. m² pr. år.

    Beregningsmetode og Datagrundlag

    Beregningen af klimapåvirkningen skal følge standarden DS/EN15978 og dække specifikke faser af bygningens livscyklus (modulerne A1-A3, B4, B6, C3, C4 og D). For at understøtte byggebranchen har Bolig- og Planstyrelsen fået udarbejdet nye bilag til bygningsreglementet:

    • Tabel 6: Definerer, hvilke bygningsdele der skal medregnes i LCA-beregningen.
    • Tabel 7: Indeholder et generisk datagrundlag med klimapåvirkningsdata for en lang række byggematerialer.
    • Tabel 8: Fastlægger emissionsfaktorer for driftsenergi (el, fjernvarme, ledningsgas).

    Bygherrer kan anvende data fra specifikke miljøvaredeklarationer (EPD'er) i stedet for det generiske datagrundlag for en mere præcis beregning.

    Undtagelser og Særlige Forhold

    Bekendtgørelsen indeholder undtagelser for CO2-grænseværdien for at imødekomme særlige situationer:

    • Energiforbrug: Bygninger med et højt, funktionsbetinget energiforbrug (f.eks. svømmehaller) kan se bort fra det ekstra energiforbrug, der ligger ud over den normale energiramme.
    • Særlige forhold: Hvis bygningens placering (f.eks. vanskelige jordbundsforhold) eller funktion (f.eks. hospitaler med særlige krav) nødvendiggør et øget materialeforbrug, kan denne merudledning undtages fra beregningen af grænseværdien.

    Konsekvenser og Administration

    For erhvervslivet: De nye krav medfører administrative byrder, som Erhvervsstyrelsen har vurderet til 48,4 mio. kr. årligt i løbende omkostninger og 14,8 mio. kr. i engangsomkostninger til omstilling.

    For kommunerne: Kommunerne skal som bygningsmyndighed føre stikprøvekontrol med, at dokumentationskravene overholdes. For byggeri over 1.000 m² skal kontrollen også omfatte, at CO2-grænseværdien er overholdt. De administrative omkostninger for kommunerne forventes at kunne dækkes af byggesagsgebyrer.

    Justeringer efter høring

    Høringsnotatet viser, at der på baggrund af de 40 modtagne høringssvar er foretaget justeringer i udkastet. Blandt andet er der indført mulighed for at anvende specifikke emissionstal for konkrete fjernvarmeforsyninger, og indholdet i datatabellerne er blevet justeret for at øge ensretning og simplicitet.

    Lignende afgørelser