Gratistildeling af emissionskvoter: Beregning af korrektionsfaktor og gyldigheden af produktbenchmarks
Dato
7. september 2016
Udsteder
Domstolen
Land
Sverige
Dommer
Nederlandene, EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, Tyskland, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Borealis AB m.fl. anlagde sag mod Naturvårdsverket vedrørende den endelige tildeling af kvoter for drivhusgasemissioner for perioden 2013-2020 efter anvendelse af den tværsektorielle korrektionsfaktor. Sagsøgerne anførte, at afgørelser 2011/278 og 2013/448 var ugyldige.
- Sagsøgerne mente, at korrektionsfaktoren i afgørelse 2013/448 var i strid med artikel 10a, stk. 5, i direktiv 2003/87.
- De anførte også, at Kommissionen havde fastsat værdien af produktbenchmarket for varmt metal i strid med artikel 10a, stk. 2, i direktiv 2003/87.
- Sagsøgerne hævdede, at afgørelsen var i strid med reglerne for gratistildeling af kvoter for fremstilling og forbrug af varme.
- De anførte, at naturbeskyttelsesmyndighedens afvisning af at tildele gratiskvoter, når en delinstallation forbruger varme produceret i en anden delinstallation, var i strid med artikel 10a, stk. 1, i direktiv 2003/87.
- Endelig anførte de, at afgørelsen var ugyldig, fordi den tilsidesatte reglen om, at gratiskvoter skal tildeles producenten og ikke forbrugerne, når varme eksporteres til en varmedistributør.
Nacka tingsrätt forelagde herefter en række præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen vedrørende fortolkningen og gyldigheden af de relevante bestemmelser i direktiv 2003/87 og afgørelserne 2011/278 og 2013/448.
Afgørelse
- Artikel 4 og bilag II i afgørelse 2013/448 om fastsættelse af korrektionsfaktoren er ugyldige.
- Domstolens afgørelse om ugyldighed har begrænsede tidsmæssige virkninger, idet ugyldigheden først træder i kraft ti måneder efter domsafsigelsen den 28. april 2016.
- Artikel 10a i direktiv 2003/87 og artikel 10, stk. 1-3 og 8, i afgørelse 2011/278 tillader, for at undgå dobbelttildeling, at en varmebenchmarket delinstallation nægtes kvoter, når den eksporterer varme fra en brændselsbenchmarket delinstallation til private husholdninger.
- Artikel 10, stk. 8, i afgørelse 2011/278 forhindrer tildeling af gratiskvoter til en driftsleder for forbrug af varme i en varmebenchmarket delinstallation, hvis varmen allerede er taget i betragtning i en brændselsbenchmarket delinstallation.
- Artikel 7 og bilag IV i afgørelse 2011/278 tillader, for at undgå dobbelttælling, at en medlemsstat ser bort fra emissioner fra produktion af varme, der eksporteres af en varmebenchmarket delinstallation til private husholdninger.
- Artikel 10a, stk. 1 og 4, i direktiv 2003/87 og artikel 10, stk. 3, i afgørelse 2011/278 tillader, at yderligere kvoter nægtes for emissioner fra produktion af målelig varme ved forbrænding af spildgasser fra en installation med varmt metal-benchmark, hvis antallet af kvoter baseret på varmebenchmarket er lavere end medianen af historiske emissioner.
- Artikel 7 og bilag IV i afgørelse 2011/278 tillader, at en medlemsstat justerer data, så emissioner fra forbrænding af spildgasser fra en varmebenchmarket delinstallation svarer til dem fra naturgasforbrænding, forudsat at et produktbenchmark tager højde for emissioner fra produktionen af spildgasser.
- Artikel 3, litra c), i afgørelse 2011/278 omfatter eksport af målelig varme fra et anlæg under emissionshandelsordningen til et dampnetværk, når netværket kan betegnes som "et anlæg eller en anden enhed, der ikke er omfattet af EU-ordningen".
Centrale EU-retlige principper
- Harmonisering af gratistildeling: Kommissionen skal vedtage fuldt harmoniserede gennemførelsesforanstaltninger for tildeling af kvoter.
- Benchmark fastlæggelse: Kommissionen fastlægger benchmarks for at skabe incitamenter til reduktion af drivhusgasemissioner.
- Forbud mod dobbelttælling: Medlemsstaterne skal sikre, at der ikke sker dobbelttælling af emissioner ved fastlæggelse af det samlede antal gratistildelte kvoter.
- Definitioner af delinstallationer: Sondring mellem produkt-, varme-, brændsels- og procesemissionsdelinstallationer er gensidigt udelukkende.
- Skønsbeføjelse: Kommissionen har en vid skønsbeføjelse ved fastlæggelse af benchmarks, men åbenbart uegnede foranstaltninger kan påvirke lovligheden.
- Beskyttelse af miljøet: Direktivets primære formål er at beskytte miljøet ved at reducere drivhusgasemissioner.
- Fortolkning af definitioner: Et anlæg, der eksporterer varme, kan kun få tildelt kvoter, hvis varmen eksporteres til en enhed, der ikke er omfattet af EU-ordningen.
Lignende afgørelser