Transportansvar for tyveri af tobaksvarer: Fortolkning af CMR-loven og aftalegrundlag
Dato
22. juni 2018
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Claus Forum PetersenErik ØstergaardJohnny Holm Jensen
Parter
mod1) Hansen & Søn A/S - Tricolore (advokat Lissi Andersen Roost)2) Tricolore Transport & L og istics A/S (advokat Lissi Andersen Roost)
og H-15-171) Hansen & Søn A/S - Tricolore (advokat Lissi Andersen Roost)2) Tricolore Transport & L og istics A/S (advokat Lissi Andersen Roost)
Sagen omhandler et tyveri af røgtobak fra en presenningtrailer i Spanien under en international landevejstransport natten mellem den 18. og 19. oktober 2016. Scandinavian Tobacco Group (STG) havde indgået aftale med Hansen & Søn A/S – Tricolore og Tricolore Transport & Logistics A/S (Tricolore) om transporten, og Tricolore havde videreaftalt udførelsen med Lucky Transport OOD (Lucky).
Aftalegrundlag og Sikkerhedskrav
STG og Tricolore havde en løbende aftale, hvor et udkast til transportaftale fra februar 2015 var centralt, selvom det aldrig blev underskrevet. Dette udkast indeholdt bestemmelser om sikkerhed, herunder:
- Anvendelse af hard-sided (boxtrailer) til full loads (fulde lastbiler).
- Forsegling af bagdøre med high security seal.
- Omhyggelig planlægning af rejser, så kun udvalgte, bedre beskyttede rastepladser blev brugt til overnatning.
- Leverandøren skulle kun underkontrahere én gang, og aftalte sikkerhedsforanstaltninger skulle kommunikeres og overholdes af underleverandøren.
STG forklarede, at en full load var 33 paller, mens de tre bookinger i denne sag udgjorde 27 paller, hvilket de betragtede som part loads (stykgods). De mente, at boxtrailer var et ønske om større sikkerhed for værdifulde varer, men at presenningtrailer var acceptabel for stykgods. Tricolore bekræftede, at boxtrailer skulle bruges til FTL (Full Truck Load), men at presenningtrailer var acceptabel for part loads.
Transportforløb og Tyveri
STG bookede tre separate transporter af røgtobak, i alt 27 paller, til levering hos Logista i Spanien. Den første booking skulle leveres den 18. oktober 2016 kl. 10.00, mens de to andre skulle leveres senest den 19. oktober 2016 kl. 10.00. Det var aftalt, at Tricolore skulle booke en slottid hos modtageren, Logista.
Lucky ankom til Logista den 18. oktober 2016 omkring middagstid, men modtagelse af varerne blev afvist, da Logista først kunne modtage dem den 20. oktober 2016. Luckys chauffør, der ikke havde mere køretid, overnattede på en rasteplads på R-5, Km 5.5 i Leganes. Rastepladsen var indhegnet, oplyst af enkeltarmede lygtepæle og havde sikkerhedskameraer rettet mod benzinpumperne, men ingen sikkerhedsvagter. Om natten mellem den 18. og 19. oktober 2016 blev der stjålet 5 paller røgtobak fra presenningtraileren ved at skære i siden.
Parternes Påstande og Argumenter
STG (Sagsøger) påstod, at Tricolore var ansvarlig for tabet, da godset var i deres varetægt, og der ikke forelå ansvarsfritagende forhold jf. CMRloven § 24. De gjorde gældende, at tabet var forvoldt ved grov uagtsomhed jf. CMRloven § 37, idet transporten fandt sted i presenningtrailer i strid med aftalen om brug af boxtrailer ved en fuld last. De mente, at de 27 paller skulle sidestilles med en fuld last, da Tricolore selv havde konsolideret forsendelserne.
Tricolore (Sagsøgt/Adciterende) påstod frifindelse i hovedsagen jf. CMRloven § 24, stk. 2. De argumenterede for, at afleveringstidspunktet var oplyst forkert af STG/Logista, eller at Logistas afvisning var uberettiget, og at disse forhold var årsag til bortkomsten. De bestred, at transporten var en full load, og at tyveriet kunne tilregnes dem som groft uagtsomt. I adcitationssagen påstod de, at Lucky skulle friholde dem for ethvert ansvar over for STG.
Lucky (Adciteret) påstod frifindelse. De anførte, at aftalerne mellem STG og Tricolore var ukendte for dem og derfor ikke kunne påberåbes. De mente, at transporten var afsluttet, da godset blev stillet til rådighed for modtageren den 18. oktober 2016 jf. CMRloven § 24, og at de derfor ikke længere var ansvarlige. De bestred, at de havde handlet uagtsomt eller groft uagtsomt, og at den valgte rasteplads var et forsvarligt valg under omstændighederne.
Sø- og Handelsretten fandt, at transporten af de 27 paller ikke udgjorde en full load (som var 33 paller), og at anvendelsen af en presenningtrailer derfor var i overensstemmelse med parternes aftale. Retten afviste Tricolores argument om, at afleveringstidspunktet var oplyst forkert, eller at Logistas afvisning var uberettiget, og fandt, at disse forhold ikke var årsag eller medvirkende årsag til tyveriet.
Retten fandt ikke, at Tricolore havde godtgjort, at der forelå forhold, der kunne føre til ansvarsfritagelse jf. CMRloven § 24, stk. 2. Tricolore blev derfor fundet ansvarlig for godsets bortkomst jf. CMRloven § 24, stk. 1.
Retten fandt heller ikke, at der forelå omstændigheder, der kunne begrunde grov uagtsomhed hos transportørerne, herunder Tricolore. Dette betød, at Tricolore ikke var afskåret fra at påberåbe sig ansvarsbegrænsningsreglen i CMRloven § 29, stk. 2.
I forhold til adcitationssagen fandt retten, at Lucky havde løftet bevisbyrden for ansvarsfrihed over for Tricolore jf. CMRloven § 24, stk. 2. Der var ikke grundlag for at fastslå, at Tricolore forud for Luckys ankomst havde orienteret Lucky om en senere afleveringstermin. Den valgte rasteplads blev anset for et forsvarligt valg under omstændighederne.
Afgørelse
- H-91-16 (STG mod Tricolore): Hansen & Søn A/S – Tricolore og Tricolore Transport & Logistics A/S skal solidarisk betale Scandinavian Tobacco Group A/S, Scandinavian Tobacco Group Assens A/S, Scandinavian Tobacco Group Spain SAU og Logista modværdien af 8.246,70 SDR med tillæg af 2.250,90 kr. (fragt) tillagt 5 % rente fra den 24. oktober 2016. De skal også anerkende at være ansvarlige for og friholde sagsøgerne for ethvert yderligere tab, udgift og omkostning til tobaksafgifter som følge af tyveriet, jf. CMRloven § 29, stk. 3.
- H-15-17 (Tricolore mod Lucky): Lucky Transport OOD frifindes.
Sagsomkostninger:
- Tricolore skal betale 32.040 kr. i sagsomkostninger til STG.
- Tricolore skal betale 45.000 kr. i sagsomkostninger til Lucky Transport OOD.
Lignende afgørelser