Sag om ansvar for skade på forsendelse af friske bær under transport – CMR-lovens § 24 om levering
Dato
21. marts 2016
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Anne Kathrine SteenbjergeHenrik Dam
Parter
modThermo-Transit Danmark A/S (advokat Rune Aagaard Rønning-Bæk)
Lovreferencer
Sagen omhandlede et erstatningskrav fra Thermo-Transit Danmark A/S mod Transnord ApS vedrørende en transport af friske bær fra Holland til Norge. Bærrene blev afvist af modtageren, Coop Norge Handel AS, på grund af for høj temperatur ved levering. Thermo-Transit havde udbetalt erstatning til Coop og søgte nu at få Transnord til at friholde dem for dette beløb.
Transportforløb og temperaturforhold
Transporten var opdelt i to etaper:
- Breda (Holland) til Padborg (Tyskland): Udført af TT Trucking GmbH i en køletrailer ejet af Thermo-Transit. Temperaturloggere viste, at temperaturen i traileren var højere end de aftalte 4 grader celsius i begyndelsen af turen og først faldt til under 5 grader celsius efter midnat den 22. maj 2014.
- Padborg til Jessheim (Norge): Udført af Transnord ApS i deres egen køletrailer. Ved omlæsningen i Padborg foretog Transnord ikke temperaturmåling af bærrene. Under færgeoverfarten fra Frederikshavn til Göteborg slukkede Transnords chauffør køleanlægget, hvilket fik temperaturen i traileren til at stige til omkring 10 grader celsius. Bookinginstruktionen fra Thermo-Transit angav, at kølemaskinen skulle være tilkoblet strøm på færgen, hvilket ikke skete.
Levering og reklamation
Ved ankomst til Coop i Jessheim den 22. maj 2014 kl. 21.37 parkerede Transnords chauffør traileren ved en rampe med åbne døre og slukket kølesystem. Udendørstemperaturen var ca. 22 grader celsius. Losningen blev påbegyndt af Coops personale kl. 00.45 den 23. maj 2014 og afsluttedes kl. 01.45. Coop kvitterede på CMR-fragtbrevet og noterede, at temperaturen ved bærrene var målt til mellem 4,5 og 10 grader celsius. Coop afviste hele forsendelsen på grund af for høj temperatur og foranledigede et dækningssalg.
Parternes påstande
- Transnord ApS påstod frifindelse og anerkendelse af, at de ikke skulle friholde Thermo-Transit for kravet. De argumenterede for, at en eventuel skade var indtrådt under den første del af transporten (Breda-Padborg) eller efter levering til Coop, hvor bærrene blev opbevaret i et ikke-temperaturreguleret lager. De bestred også omfanget af skaden og dokumentationen for dækningssalget.
- Thermo-Transit Danmark A/S påstod, at Transnord var erstatningsansvarlig for den udbetalte erstatning. De anførte, at Transnords chauffør havde handlet groft uagtsomt ved at henstille traileren med åbne døre og slukket kølesystem i ca. tre timer ved levering til Coop, hvilket forårsagede temperaturskaden.
Sø- og Handelsretten fandt, at levering af godset var sket i overensstemmelse med CMRloven § 24, da Transnords chauffør parkerede traileren med åbne døre og slukket kølesystem ved Coops rådighed. Retten lagde vægt på, at Coop var bekendt med fragtens indhold og karakter, men alligevel anviste en rampe uden at informere om lang ventetid eller behov for at holde dørene lukkede og kølesystemet tændt.
Retten konkluderede, at den skade, Coop påberåbte sig, var indtrådt efter levering til Coop. Dette skyldtes, at bærrene efter leveringen blev opbevaret i 2-3 timer i en trailer, der stod udenfor i 22 grader celsius med slukket kølesystem.
Afgørelse:
- Thermo-Transit Danmark A/S tilpligtes at anerkende, at Transnord ApS ikke skal friholde sagsøgte for krav, der er fremsat af Coop Norge Handel AS i forbindelse med den omhandlede transport.
- Transnord ApS frifindes for den af Thermo-Transit nedlagte betalingspåstand.
- Thermo-Transit Danmark A/S skal inden 14 dage betale 25.000 kr. i sagsomkostninger til Transnord ApS, forrentet efter rentelovens § 8 a.
Lignende afgørelser