Forsikringsdækning bortfaldet grundet deviation fra aftalt transportrute, jf. [Dansk Søforsikrings Konventions § 47](/ref/dansk_søforsikrings_konvention_§_47) og Transit Clause 8.1
Dato
1. april 2003
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Henrik DamJens FeilbergKaj Schou
Parter
og Administration ApS (Advokat Ole Bondo Kr og sgaard)
modCodan A/S (Advokat Pernille Høstrup)
Lovreferencer
Sagsøgerne, Vagn Sønderskov Mikkelsen og Frost Jensen – Handel og Administration ApS, krævede udbetaling af en forsikringssum fra Codan A/S for varer, der forsvandt under transport til Polen. Codan afviste kravet med henvisning til en "deviation" fra den aftalte transportrute og forsikringstagerens manglende reelle ejerskab af varerne.
Forsikringsaftalen og Transporten
Den 6. april 2000 udstedte Codan en transportforsikring til Design Import-Eksport Danmark (indehavet af Dariusz Kozlowski) for transport af "nyt tøj" fra Hørning, Danmark, til Pasłęk, Polen. Forsikringssummen var 550.000 kr. Forsikringen var baseret på Dansk Søforsikrings Konvention af 1934 og Institute Cargo Clauses (A).
Institute Cargo Clauses (A) indeholdt en "Transit Clause" (pkt. 8.1), der angav, at forsikringen dækkede "during the ordinary course of transit", og en "Change of Voyage Clause" (pkt. 10), der tillod ændring af destination mod varsel og præmiejustering. Transporten skulle påbegyndes den 8. april 2000 og forventedes at tage ca. 12 timer.
Den 5. maj 2000 påbegyndte Dariusz Kozlowski transporten i en lejet varebil. Han var dog klar over, at bilen ikke kunne køre ind i Polen. Han kørte til den tysk-polske grænse ved Kostrzyn i håb om at møde en forretningspartner, der kunne overtage den videre transport. Da dette mislykkedes, og han blev afvist ved grænsen grundet manglende registreringsattest, undlod han at vende om. I stedet tilbragte han et par dage i Tyskland nær grænsen, herunder en overnatning på et hotel i Müncheberg. Natten mellem den 7. og 8. maj 2000 forsvandt lastbilen med varerne fra en offentlig, ubevogtet parkeringsplads. Tyveriet blev anmeldt til tysk politi, men sagen blev henlagt.
Varernes Oprindelse og Ejerskab
Varerne stammede oprindeligt fra Danish Star Team, drevet af Vagn Sønderskov og Anette Hamann Jensen. Efter ophør af samarbejdet overtog Anette varer for ca. 390.000 kr., som blev indskudt i Frost Jensen – Handel til en bogført værdi af 140.000 kr.
JVM Trading ApS (ejet af Vagn Sønderskov) købte varer fra Frost Jensen – Handel for 145.000 kr. JVM Trading videresolgte varerne til Design Import-Eksport Denmark (Dariusz Kozlowski) for 485.000 kr. på kredit. Dariusz Kozlowski videresolgte dem til sit polske firma, DK Tradeng Import Eksport, for 545.000 kr.
Overdragelse af Forsikringskravet
Den 5. september 2000 overførte Dariusz Kozlowski sit forsikringskrav mod Codan til JVM Trading. Den 16. marts 2001 videretransporterede JVM Trading dette krav til Vagn Sønderskov og Frost Jensen – Handel. JVM Trading var på dette tidspunkt under tvangsopløsning, idet Erhvervs- og Selskabsstyrelsen havde anmodet om opløsning grundet manglende årsregnskab. Selskabet blev endeligt opløst den 18. april 2001.
Parternes Anbringender
Sagsøgernes Argumenter
- Sagsøgerne hævdede, at der ikke skete en væsentlig geografisk eller tidsmæssig deviation, der kunne fritage Codan for ansvar.
- De anførte, at en afvigelse fra ca. 11 timer til 50-60 timer ikke var en væsentlig ændring, og at Kozlowski ikke kunne bebrejdes for den mislykkede plan om transshipment ved grænsen.
- De fastholdt, at Kozlowski havde tegnet forsikringen for varernes reelle værdi, og at der ikke forelå svigagtige oplysninger, der gjorde forsikringsaftalen uforbindende, jf. Forsikringsaftaleloven § 4.
- De mente, at der var tale om en reel handel, og at kravet mod Kozlowski fortsat bestod, og at videretransporten af kravet til sagsøgerne var gyldig, selvom JVM Trading var under tvangsopløsning.
- De påstod, at erstatningen skulle baseres på Kozlowskis købspris (485.000 kr.), ikke den lavere pris fra Frost Jensen – Handel til JVM Trading (145.000 kr.).
- De krævede rente i medfør af Forsikringsaftaleloven § 24 fra 14 dage efter, Codan kunne have bedømt tabet.
Codans Argumenter
- Codan gjorde gældende, at forsikringen ikke dækkede tabet grundet en væsentlig geografisk og tidsmæssig deviation fra "the ordinary course of transit", jf. Dansk Søforsikrings Konvention § 47 og Transit Clause 8.1.
- De anførte, at Kozlowski vidste, han ikke kunne køre ind i Polen, men alligevel fortsatte uden at informere Codan om den ændrede transportplan.
- Codan påstod, at Kozlowski havde givet urigtige oplysninger om varernes værdi, og at salget til hans eget polske firma ikke var en reel handel, hvilket gjorde forsikringsaftalen uforbindende, jf. Dansk Søforsikrings Konvention § 22 og Forsikringsaftaleloven § 4.
- De bestred, at Kozlowski havde lidt et reelt tab, og at salget fra JVM Trading til Design Import Eksport Denmark var fiktivt.
- Codan anførte, at videretransporten af kravet fra JVM Trading til sagsøgerne var ugyldig, da Vagn Sønderskov ikke var rådighedsberettiget over JVM Tradings aktiver under tvangsopløsningen, og at der var tale om en uberettiget begunstigelse.
- De mente, at en eventuel erstatning skulle begrænses til varernes kostpris, maksimalt 173.500 kr., da der ikke var dokumenteret reelle salg, og varerne var 4-5 år gamle.
- Codan afviste krav om rente fra før sagens anlæg, da de manglede tilstrækkelige oplysninger til at bedømme kravet.
Rettens Begrundelse
Retten fandt, at forsikringen var tegnet for en transport fra Hørning til Pasłęk i Polen og var omfattet af Dansk Søforsikrings Konvention § 47 og Transit Clause 8.1. Ifølge Dansk Søforsikrings Konvention § 47 ophører assurandørens ansvar, hvis der under en rejse sker afvigelse fra den angivne rute eller den rute, der i øvrigt må anses for den rette. Transit Clause 8.1. dækker transport "during the ordinary course of transit".
Retten bemærkede, at den forsikrede rejse under normale omstændigheder kunne gennemføres på omkring et halvt døgn. Det blev fastslået, at forsikringstageren, Dariusz Kozlowski, ved afrejsen den 5. maj 2000 var klar over, at den lejede bil ikke kunne få adgang til Polen. Kozlowski kørte til den tysk-polske grænse i håb om at møde en partner for videre transport. Da dette mislykkedes, undlod han at vende om og tilbragte i stedet et par døgn i et område nær grænsen, herunder en overnatning på hotel. Retten konkluderede, at dette forløb indebar en afvigelse, der ikke var rimeligt begrundet, hverken fra den angivne vej eller fra den fremgangsmåde, der måtte anses for den rette til gennemførelse af transporten. Afvigelsen blev anset for forsikringsmæssigt væsentlig i tid og faldt uden for "the ordinary course of transit".
Resultat
På baggrund af den væsentlige deviation fandt retten, at Codan ikke var ansvarlig. Codan Forsikring A/S blev frifundet. Sagsøgerne, Vagn Sønderskov Mikkelsen og Frost Jensen – Handel og Administration ApS, blev dømt til at betale 36.000 kr. i sagsomkostninger til Codan Forsikring A/S inden 14 dage.
Lignende afgørelser