Command Palette

Search for a command to run...

Sag om tilbagebetaling af depositum ved flykøb; spørgsmål om modregning af udgifter til inspektion og luftdygtighedsbevis.

Dato

24. november 2005

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Kai FrederiksenMichael B. ElmerSøren Rathmann

Parter

Marche Airways Srl (advokat M og ens Bach)
modAktieselskabet af 10.9.1971 (Tiger Airways)ved advokat Søren Agerbo)

Marche Airways Srl. (Marche) indledte forhandlinger med Aktieselskabet af 10.9.1971 (Tiger Airways) (Tiger) om køb af et Pilatus Porter fly til faldskærmsudspring. I den forbindelse betalte Marche et depositum på 20.000 USD til Tiger. Depositummet skulle refunderes, hvis parterne indgik en endelig købekontrakt.Den endelige købekontrakt blev indgået mellem Tiger og Locafit SpA (Locafit), hvorefter Marche leasede flyet af Locafit. Tiger afholdt i forbindelse med handlen forskellige udgifter, som de ønskede at modregne i depositummet:

UdgiftspostBeløb (DKK)
100-timers inspektion113.404
Fornyelse af dansk luftdygtighedsbevis7.760
Købsinspektion (ikke betalt af Locafit)14.324
Notarudgifter (Bill of Sale)2.000

Marche nedlagde påstand om, at Tiger skulle tilbagebetale de 20.000 USD med procesrente fra sagens anlæg den 5. februar 2004. Tiger anerkendte kravet om tilbagebetaling af depositum, men påstod frifindelse subsidiært mod betaling af et mindre beløb, idet Tiger ønskede at modregne sine afholdte udgifter.

Parternes hovedargumenter

Marche's synspunkter:

  • De 20.000 USD var et depositum, der skulle refunderes ved handlens gennemførelse.
  • Købesummen på 659.400 EUR omfattede alle omkostninger forbundet med levering af flyet, herunder udgifter til luftdygtighedsbevis, inspektioner og notar.
  • Tiger havde derfor intet modregningskrav, og slet ikke over for Marche, som er en selvstændig juridisk person fra Locafit.

Tiger's synspunkter:

  • Handlen blev forsinket på grund af Marche, hvilket førte til udløb af luftdygtighedsbeviset.
  • Marche havde aftalt at dække udgifterne til fornyelse af luftdygtighedsbeviset og 100-timers inspektionen.
  • Notarudgiften skyldtes Locafits krav til italiensk registrering og skulle afholdes af køberen.
  • Køber (Locafit) var ifølge købekontraktens pkt. 3.2 ansvarlig for udgiften til købsinspektionen.
  • Marche og Locafit skulle identificeres, da kravene udspringer af samme retsforhold.

Sø- og Handelsretten fastslog, at der var enighed om, at Marche havde krav på tilbagebetaling af de 20.000 USD i depositum.

Rettens vurdering af modregningskrav

Retten vurderede Tigers modregningskrav for de afholdte udgifter:

  • Luftdygtighedsbevis og 100-timers inspektion:

    • Købekontraktens pkt. 1.2 og 5 forpligtede Tiger til at levere flyet med et gyldigt dansk luftdygtighedsbevis.
    • Retten lagde vægt på, at købekontrakten, som var konciperet af Tiger, indebar, at Tiger bar disse omkostninger.
    • Tiger havde uden forbehold kvitteret for modtagelsen af den fulde købesum på 659.400 EUR.
    • Tiger kunne derfor ikke rejse krav om betaling af disse udgifter over for hverken Locafit eller Marche.
  • Købsinspektion:

    • Ifølge købekontraktens pkt. 3.2 skulle køberen selv afholde alle omkostninger i forbindelse med køberens inspektion af flyet.
    • Retten fandt det naturligt, at Tiger havde lagt udgiften ud for køberen for at sikre købsaftalens gennemførelse.
    • Tiger havde et berettiget krav mod Locafit på 14.324 kr. for denne udgift.
  • Notarudgifter:

    • Udgiften på 2.000 kr. til notar skyldtes Locafits krav om underskrift af Bill of Sale for at registrere handlen i det italienske luftfartøjsregister.
    • Denne udgift skulle afholdes af køberen, Locafit.

Modregning og endelig afgørelse

Retten fandt, at Tigers krav mod Locafit (købsinspektion og notarudgifter) udspringer af samme retsforhold som Marches krav om tilbagebetaling af depositum. Da Marche lod handlen gennemføre ved, at Locafit købte flyet og derefter leasede det til Marche, måtte Marche identificeres med Locafit for modregningsformål.

Tiger var berettiget til at modregne sine krav mod Locafit på i alt 16.324 kr. i Marches krav på tilbagebetaling af depositum.

Rettens afgørelse:

PartPåstandRettens afgørelseTilkendt beløb (USD/DKK)
Marche Airways Srl.Tilbagebetaling af 20.000 USDDelvist medhold20.000 USD - 16.234 DKK
Tiger AirwaysFrifindelse/ModregningDelvist medholdModregningskrav på 16.234 DKK anerkendt

Aktieselskabet af 10.9.1971 (Tiger Airways) skulle inden 14 dage betale Marche Airways Srl. 20.000 USD med fradrag af 16.234 DKK. Beløbet skulle tillægges procesrente fra den 5. februar 2004. Tiger skulle desuden betale Marche 16.000 kr. i sagsomkostninger.

Dommen er anket til Højesteret den 18. januar 2006 (HR 35/06).Sagen er sluttet i Højesteret den 9. maj 2006. 

Lignende afgørelser