Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Afsenderansvar og forældelse i CMR-transportsag vedrørende fejlagtig toldangivelse

Dato

2. maj 2014

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Claus Forum PetersenHenrik DamOle Sehested

Parter

1) Stokholm Transport A/S (Advokat Ulla Fabricius)2) Codan Forsikring A/S (Advokat Ulla Fabricius)
mod1) Neptun Transport A/S (Advokat Jesper Windahl)2) Ulusoy Uluslararasi Nakliyat Ve Tic A.S.Inönü Mah. Muammer Aksoy Cd. (Advokat Henrik H. Frandsen)

Sagen omhandler et erstatningskrav rejst af Stokholm Transport A/S (Stokholm) og Codan Forsikring A/S (Codan) mod Neptun Transport A/S (Neptun) og Ulusoy Uluslararasi Nakliyat Ve Tic A.S. (Ulusoy). Hovedspørgsmålet var, om Neptun og Ulusoy påhvilede et ansvar for tab, som sagsøgerne led, efter at Stokholms chauffør, trækker og trailer blev tilbageholdt af bulgarske toldmyndigheder ved grænseovergangen mellem Grækenland og Bulgarien.

Baggrund for Tilbageholdelsen

Tilbageholdelsen skete, fordi en del af trailerens last, bestående af 11.000 flasker parfume og eau de toilette, ikke var korrekt angivet i de til transporten udarbejdede told- og fragtdokumenter. Godset var angivet som "flydende sæber" i TIR Carnet og andre dokumenter.

Parternes Relationer og Aftaler

  • Stokholm er et dansk vognmandsfirma, der har samarbejdet med Neptun, et dansk speditionsfirma, i ca. 15 år om transporter fra Tyrkiet til Danmark.
  • Codan er retshjælps- og kaskoforsikrer for Stokholm.
  • Ulusoy er en større tyrkisk transportvirksomhed, der fungerede som Neptuns agent i Tyrkiet og udstedte CMR-fragtbrevet.
  • En samarbejdsaftale fra 3. november 2010 mellem Stokholm og Neptun fastslog, at Neptun var forpligtet til at sikre, at alle toldpapirer var tilgængelige for chaufføren og udfyldt korrekt.
  • Der var uenighed om, hvorvidt transporten var "truckingkørsel" (hvor CMR-loven ikke ville gælde) eller en almindelig transport omfattet af CMRloven.

Påstande

Stokholm og Codan påstod:

  • Principalt solidarisk, subsidiært pro rata, betaling af 778.858,02 kr. (Stokholm) og 36.075,50 kr. (Codan) med renter fra Neptun og Ulusoy.
  • Friholdelse for ethvert yderligere tab relateret til de udeklarerede kopivarer.

Neptun påstod:

  • Frifindelse over for Stokholm og Codan.
  • Principalt solidarisk, subsidiært pro rata, friholdelse fra Ulusoy for ethvert krav fra sagsøgerne samt for tab og udgifter relateret til de udeklarerede varer.

Ulusoy påstod:

  • Frifindelse over for Stokholm, Codan og Neptun.

Omkostninger og Tab

Stokholm fremlagde en detaljeret opgørelse over tab, herunder:

  • Ventedøgn for chauffør og trækker.
  • Udgifter til hotel og flyrejser.
  • Advokatbistand (dansk og bulgarsk).
  • Leasing af erstatningstrækker, vægtafgift og forsikring.
  • Omkostninger til hjemtagelse og reparation af den tilbageholdte trækker.

Neptun og Ulusoy bestred størstedelen af de krævede erstatningsposter og anførte, at mange af omkostningerne ikke var erstatningsberettigede, eller at de var for høje. Ulusoy gjorde desuden gældende, at Neptuns regreskrav mod Ulusoy var forældet i henhold til CMRloven § 41.

Sø- og Handelsretten fandt, at transporten var omfattet af CMRloven og ikke "truckingkørsel". Retten lagde vægt på parternes samarbejdsaftale og tidligere praksis med at anvende CMR-lovens regler.

Forholdet mellem Stokholm og Neptun

Retten fastslog, at Neptun i forhold til Stokholm skulle anses for afsender af godset. Neptun var derfor objektivt ansvarlig over for Stokholm i henhold til CMRloven § 9, stk. 1 og CMRloven § 14, stk. 2 for de urigtige oplysninger om godset. Dette var i overensstemmelse med parternes samarbejdsaftale.

Stokholms erstatningskrav mod Neptun blev delvist imødekommet:

PostStokholms krav (kr.)Rettens afgørelse (kr.)Bemærkninger
Ventedøgn205.000148.750Reduceret til normal takst (2.975 kr./døgn)
Hotel chauffør21.37521.375Accepteret som tillæg til ventedøgn
Erstatningstrækker (leasing, vægtafgift, forsikring)321.083286.083Reduceret pga. justeret startdato for lejeperiode
Kaution for chauffør19.1270Ikke godtgjort som endeligt tab
Advokatbistand (dansk)82.1400Anset som sagsomkostninger, ikke erstatningsberettiget
Værkstedsvogn inkl. mekanikerløn50.2000Ikke godtgjort som erstatningsberettiget
Værksted DAF8.9418.941Accepteret som nødvendig udgift
Samlet tilkendt beløb778.858535.000Neptun tilpligtes at betale Stokholm efter samlet vurdering

Forholdet mellem Stokholm og Ulusoy

Retten fandt, at der ikke forelå et aftaleforhold mellem Stokholm og Ulusoy. Ulusoy blev derfor frifundet for de krav, som Stokholm havde rejst.

Forholdet mellem Neptun og Ulusoy

Retten anså Ulusoy for at være afsender i forhold til Neptun, da Ulusoy havde udstedt CMR-fragtbrevet og indsat sig selv som afsender. Dog fandt retten, at Neptuns regreskrav mod Ulusoy var forældet i henhold til CMRloven § 41, stk. 1 og CMRloven § 41, stk. 2. Suspensionsreglen i CMRloven § 41, stk. 3 fandt ikke anvendelse, da kravet ikke var rettet mod fragtføreren. Neptuns henvendelser til Ulusoy havde ikke standset forældelsesfristen. Ulusoy blev derfor frifundet for de af Neptun nedlagte påstande.

Sagsomkostninger

  • Neptun Transport A/S skal betale 58.140 kr. i sagsomkostninger til Stokholm Transport A/S, forrentet efter Renteloven § 8a.
  • Codan Forsikring A/S skal betale 7.500 kr. i sagsomkostninger til Neptun Transport A/S, forrentet efter Renteloven § 8a.
  • Stokholm Transport A/S skal betale 60.000 kr. i sagsomkostninger til Ulusoy Uluslararasi Nakliyat Ve Tic A.S., forrentet efter Renteloven § 8a.
  • Codan Forsikring A/S skal betale 9.375 kr. i sagsomkostninger til Ulusoy Uluslararasi Nakliyat Ve Tic A.S., forrentet efter Renteloven § 8a.
  • Neptun Transport A/S skal betale 35.000 kr. i sagsomkostninger til Ulusoy Uluslararasi Nakliyat Ve Tic A.S., forrentet efter Renteloven § 8a.

Lignende afgørelser