Command Palette

Search for a command to run...

Sag om opsigelse af aftale om Døgnservice; fortolkning af bindingsperiode i serviceaftale; konkurrence- og telelovgivning

Dato

11. november 2004

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Claus Forum Petersen

Parter

Cybercity A/S (Adv. Katja Høegh)
modTDC A/S (Adv. René Offersen)

Sagen omhandler en tvist mellem Cybercity A/S (sagsøger) og TDC A/S (sagsøgte) vedrørende en betalingspåstand på 1.569.965 kr. med renter. Tvisten udspringer af en "Rå kobberaftale" indgået den 3. august 2000, hvor Cybercity lejede kapacitet i TDC's telenet til salg af internet- og bredbåndsforbindelser til slutbrugere. Som en integreret del af denne aftale indgik parterne en serviceaftale om fejlfinding og reparation, som kun måtte udføres af TDC. Serviceaftalen indeholdt en bindingsperiode på et år fra tegningstidspunktet.

Baggrund for tvisten

Den 27. januar 2003 traf IT- og Telestyrelsen afgørelse om, at bindingsperioden i serviceaftalen stred mod Konkurrenceloven § 6, stk. 1, da den forhindrede Cybercity i at udbyde produkter på lige vilkår med TDC og i overensstemmelse med telelovgivningens regler om bindingsperioder.

Cybercitys hovedpåstand er, at TDC uretmæssigt har opkrævet betaling for "Døgnservice" i henhold til serviceaftalen og derfor er forpligtet til at tilbagebetale det for meget erlagte beløb. Cybercitys anbringender omfatter kontraktfortolkning, konkurrenceretlige forhold samt et tilbagebetalings-/erstatningskrav baseret på en omfattende opgørelse.

Parternes anbringender om værneting

PartPåstand om værnetingBegrundelseRelevant lov
Cybercity A/SSø- og HandelsrettenSagen kræver særlig fagkundskab til handelsforhold og kommercielle aspekter i telesektoren, herunder alternative operatørers muligheder i et marked domineret af TDC. Forståelse af erstatningskrav og tabsopgørelse kræver kendskab til telesektoren og konsekvenserne af unødige bindingsperioder. Spørgsmål om erstatning for overtrædelse af konkurrenceloven falder under Sø- og Handelsrettens kompetence.Retsplejeloven § 9, stk. 3, Retsplejeloven § 6, stk. 5
TDC A/SØstre LandsretSagens centrale spørgsmål er fortolkning af opsigelsesbestemmelsen i serviceaftalen. Cybercity har påberåbt sig almindelige aftaleretlige principper, ikke branchekutymer. Vurdering af IT- og Telestyrelsens afgørelse er strengt juridisk og kræver ikke kendskab til telesektoren. Tilbagebetalings-/erstatningskravet støttes på almindelige erstatningsretlige regler og condictio indebiti. Sagen rummer alene bevismæssige og juridiske spørgsmål.-

Spørgsmålet om værneting er udskilt til særskilt behandling i henhold til Retsplejeloven § 253.

Retten tiltrådte, at sagen angår et forretningsmellemværende mellem to erhvervsdrivende parter. På baggrund af oplysningerne om parternes aftalemæssige relationer og sagens konkurrenceretlige omstændigheder fandt retten, at sagen måtte antages at skulle afgøres på et grundlag, hvor fagkundskab til handelsforhold har betydning. Sagen blev derfor anset for en handelssag, hvis behandling henhører under Sø- og Handelsretten i henhold til Retsplejeloven § 9, stk. 3, jf. Retsplejeloven § 6, stk. 5.

Afgørelse: Sagen fremmes ved Sø- og Handelsretten.

Lignende afgørelser