Command Palette

Search for a command to run...

Sag om ophævelse af kontrakt om levering af interiør til tog på grund af forsinkelse og mangler

Dato

1. december 2008

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Anders MadsenSøren Rathmann

Parter

BONANSEA S.P.A. (Advokat Jacob Møller Dirksen)
modBOMBARDIER Transportation Denmark A/S (Advokat Klaus Ewald Madsen)

Sagen omhandlede en kontraktuel tvist mellem Bonansea S.P.A. (Bonansea), en italiensk leverandør af interiør til tog, og Bombardier Transportation Denmark A/S (Bombardier), en del af Bombardier Transportation-koncernen, der servicerer og renoverer tog. Parterne indgik en kontrakt den 26. marts 2002 om levering af interiør til 60 SGM III togsæt til en samlet sum på ca. 27 mio. DKK, med levering planlagt fra 2002 til 2006. Kontrakten understregede punktlig og korrekt levering som værende af vital betydning.

Tvistens kerne

Bombardier ophævede kontrakten den 22. marts 2004 for de resterende 45 togsæt (15-59), idet de hævdede, at Bonansea havde misligholdt sine forpligtelser ved forsinket og mangelfuld levering af interiør og dokumentation. Bonansea bestred ophævelsen og krævede betaling for udført arbejde, indkøbte materialer og tab ved omlægning af produktionen. Bombardier krævede på sin side bod for forsinkelser og erstatning for ekstraomkostninger.

Centrale problemstillinger

  • Forsinkelser: Bombardier påpegede betydelige forsinkelser i levering af togsæt og dokumentation. Bonansea hævdede, at forsinkelserne skyldtes Bombardiers og Projectors (Bombardiers rådgiver) løbende ændringer og indblanding i design- og produktionsprocessen, herunder krav om et tredje hængsel til døre og ændringer vedrørende "works of art" (kunstudsmykning).
  • Mangler: Bombardier hævdede, at leverancerne var behæftet med systematiske mangler, herunder utilstrækkelig stivhed i glasdøre, transportskader på grund af dårlig emballage og generelt uorganiseret produktion. Bonansea bestred omfanget af manglerne og hævdede, at de leverede i overensstemmelse med specifikationerne, og at Bombardiers egne tilpasninger forårsagede skader.
  • Kontraktens fortolkning: Parterne var uenige om, hvorvidt Bombardiers ændringer berettigede Bonansea til merbetaling og tidsforlængelse, og om Bombardiers ophævelse var rettidig og berettiget i henhold til kontraktens bestemmelser om "fatal dates" og væsentlig misligholdelse.

Parternes påstande

PartPåstandKrav (EUR)Bemærkninger
BonanseaBetaling af tilgodehavende1.029.697,72Inkl. udført arbejde, indkøbte varer, tab ved omlægning af produktion
BonanseaUdlevering af garanti-OE0001858 af 29. januar 2003
BombardierFrifindelse0Mod Bonanseas påstande
BombardierBetaling af erstatning1.040.800Inkl. bod for forsinkelse, nye glas, transportkasser, ekstraarbejde, rejseomkostninger

Sø- og Handelsretten fandt, at Bombardier var berettiget til at ophæve kontrakten med Bonansea.

Rettens begrundelse

  • Ophævelsesgrundlag: Retten lagde til grund, at Bombardier var berettiget til at ophæve aftalen i medfør af kontraktens artikel 26.1.c (overskridelse af "fatal dates" med mere end 4 måneder) og artikel 26.1.e (væsentlig misligholdelse, der ikke blev afhjulpet inden for en rimelig frist).
  • Forsinkelser: Retten vurderede, at forsinkelser relateret til "works of art" skulle medregnes i beregningen af 4-måneders fristen, da Bonansea selv havde valgt at ændre produktionsmetoden og var ansvarlig for at overholde leveringstidspunkterne. Derimod skulle forsinkelser vedrørende det tredje hængsel ikke medregnes, da dette var en idé fra Projector/Bombardier og ikke en del af den oprindelige kontrakt.
  • Dokumentation: Den endelige dokumentation blev leveret væsentligt for sent (20. oktober 2003 mod aftalt 1. september 2002), hvilket i sig selv berettigede ophævelse.
  • Mangler: Leverancerne var ofte behæftet med mangler og transportskader, og leverancerne til de enkelte togsæt var ukomplette. Dette udgjorde en væsentlig misligholdelse af Bonanseas forpligtelser. Bombardiers reklamationer blev anset for rettidige.
  • Culpøs adfærd: Retten fandt ikke, at Bonanseas produktionsproces i sig selv var culpøs i den forstand, at den udgjorde grov misligholdelse, men at Bonansea ikke levede op til forventningerne, hvilket førte til forsinkelser og mangler.

Afgørelse om krav

Retten afgjorde parternes økonomiske krav som følger:

PartKrav (EUR)Rettens afgørelseTilkendt beløb (EUR)Bemærkninger
BonanseaTilgodehavende for udført arbejdeDelvist anerkendt378.281,70Anerkendt af Bombardier
BonanseaTab for omlægning af produktionAfvist0Ikke krav på dækning efter ophævelse
BonanseaTilgodehavende for indkøbte varerAfvist0Skal udlevere varer, hvis betalt
BombardierBod for forsinkelseMedhold229.774Ikke bestridt af Bonansea
BombardierErstatning for ekstra lønningerDelvist medhold250.000Skønsmæssigt fastsat
BombardierErstatning for nye glasAfvist0Ikke dokumenteret tab
BombardierErstatning for transportkasserAfvist0Ikke dokumenteret uegnethed
BombardierErstatning for rejseomkostningerAfvist0Ikke godtgjort ud over forventeligt

Bombardiers anerkendte tilgodehavende til Bonansea på 378.281,70 € blev modregnet i Bombardiers tilkendte krav på 229.774 € (bod) og 250.000 € (erstatning for ekstra lønninger), i alt 479.774 €. Efter modregning skal Bonansea betale 101.492,30 € til Bombardier.

Endelig dom

Bonansea tilpligtes at betale 101.492,30 € til Bombardier med procesrente fra den 26. marts 2007. Bonansea skal desuden betale sagsomkostninger på 60.000 kr. samt 27.560 kr. til dækning af retsafgift, forrentet efter Renteloven § 8a.

Lignende afgørelser